hakrist Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Helt korrekt. En hastighet på 52x er så raskt at det er på grensen til hva dagen's cd'er tåler. 1x cd-rom spinner med ca 530rpm. Dvs at en 52x cd-rom spinner med hele 539x52=27000rpm! Det er fort det! Det er kjappere enn både min bilmotor og min dremel-multitool klarer å spinne. Ikke rart ting går i stykker sier jeg. Edit: Kom akkurat på at det er mulig at regnestykket mitt er feil pga CLV og greier, men jeg har ikke orket å sjekke dette. Uansett er det vanvittig fort! Edit 2: Ok, så jeg sjekket det likevel. Maks hastighet på en 52x cd-rom er 199rpm x 52 = 10,348rpm. I stand corrected. My Bad. Dette er da helt ytterst på platen. Endret 26. juli 2005 av hakrist Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Det er vel ikke uten grunn at produsentene av CD lesere stoppet på 52x. Jeg er sikker på å ha sett 70x cd-leser engang til salgs. På Frys Electronic's.. Er vel noen år siden nå... Jahapp, var nok en 72x ganger jeg fant ja (ikke 70x) Både dato/år og merke stemmer. http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=339 Endret 26. juli 2005 av ZyberZone Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 § 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere. Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side. Det samme gjelder dersom selgeren ved garanti eller på annen måte har påtatt seg ansvar for at tingen vil ha angitte egenskaper eller være egnet til vanlig bruk eller en særlig bruksmåte i et tidsrom etter leveringen. En garanti er rettslig bindende for garantigiveren på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet reklame. § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. § 33. Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11. § 34. Produktskader Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk. For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side. Vis dette til Elkjøp og forlang ny brennar + spel. Viktig å sjekka om det er mindre enn 6 mnd sidan du kjøpte brennaren. Er det det, sit Elkjøp uansett med risikoen, og dei skal slita med å vri seg unna situasjonen. Er det meir enn 6 mnd (opptil 2 år - kanskje 5?), må dei bevisa at det ikkje er mulegheit for at brennaren kan ha forårsaka at cd-en eksploderte. Lenke til kommentar
Tippen Data Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Send en mail til produsenten av spillet, de sender deg sikkert gladlig ny CD kostnadsfritt dersom du sender med bilde av cd'en og forklarer problemet. Du bør skrive at du kan sende inn den ødelagte cd'en dersom de ønsker det.. selv om de sikkert ikke vil kreve dette. Selv om det ligger noen cd-deler inni chassiet til CD-Rom'en betyr ikke det at den ikke fortsatt virker.. men dersom den ikke fungerer bør du først gå til Elkjøp og forklare problemet, det kan godt hende du får ny, men dersom du ikke skulle få det så send en mail til produsenten av den, selv om Selger ikke vil kreditere kjøpet siden de da taper feks 500,- dersom den kostet det så betyr ikke det at produsenten som kansje brukte 50 kr. på å lage den ikke vil gi deg en ny. Dersom dere vil se et eksperiment med knusing av cd'er i CD-Rom så kan dere se Mythbusters som går på Discovery. I Sessong 2 Episode 2 tok de for seg myter om en mann som ble drept av at cd'en knuste inni CD-Rom'en.. Episoden blir kallt Best Explotions og tar også for seg eksploderende brystimplantat og mobiltelefoner som kan forårsake at bensinstasjonen går i lufta.. DVD kan kjøpes eller... Endret 26. juli 2005 av Tippen Data Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Finnes det ikke noen programmer eller drivere/innstillinger slik at man kan senke maks lesehastighet til f.eks. 48x eller 44x? CD-ROM´en blir jo litt tregere av det, men da er man jo forsikret mot denne typer uhell. Lenke til kommentar
kristianha Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Jeg er helt enig med deg at folk kan bli flinkere til å behandle CD- og ikke minst DVD-platene sine, men er dette noe du har sett tester på. Feks fra elektronmikroskopi eller andre "mikro"-metoder for å måle sprekkdannelse, eller er det kun en educated guess fra din side?. Dvs, jeg ser helt klart poenget med materialstress og sprekkdannelse, men dette er også ting som kan komme fra produksjonsprosessen. Jeg har jobbet som hovedimportør for Verbatim og har mye bakgrunnsstoff for det som jeg forteller på dette området. Dette er forsket mye på, er et omfattende tema, men med ganske enkle og logiske forklaringer. Lenke til kommentar
kristianha Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Det er vel ikke uten grunn at produsentene av CD lesere stoppet på 52x. Nå har det seg slik at det meste stoppet opp på grunn av at teknologien på Phtalocyanin-belegget ikke takler høyere hastighet. Ved benyttelse over dagens hastigheter stivner ikke belegget fort nok etter mottak av informasjon fra laseren. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Mange gode innspill og forslag her, for ikke å snakke om en interessant diskusjon om årsaker og virkning. Nå er det mer enn 6 mnd. siden spilleren ble kjøpt, og siden El-kjøp etter all sansynlighet har reservert seg mot følgeskader vil de neppe erstatte spillet. Tror derfor jeg sender en mail til spillprodusenten med bilder og spør om ikke det går an å få nytt fra dem. En ny DVD- rom er ikke akkurat den store investeringen, så hvis ikke El-Kjøp vil erstatte denne er det ingen grunn til å sette himmel og jord i bevegelse for noen hundrelapper. Å åpne spilleren og plukke ut de resterende delene har vel lite for seg siden det antakelig har blitt skader innvendig. Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Spillprodusenter erstatter slitte CD´er (mot et lite honorar), og du slipper vel å måtte bevise at CD´en din eksploderte fordi den var slitt... Lenke til kommentar
h0axburn3r Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Hadde en Battlefield 1942 CD som eksploderte i fjor. Fikk ny plate kostfritt av EA Norge (Hadde jo selv CD-Key'n, så platen koster dem jo nesten ingen ting). Og ny DVD-brenner fra der jeg kjøpte den. Vanskelig å si om det var brenneren eller mediet som var skylden. Men da begge deler lett lar seg bytte, gadd jeg ikke hasle forhandleren om å få nytt spill derfra (de førte heller ikke spill, så ville bare skapt unødig kinkig situasjon). Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Mange gode innspill og forslag her, for ikke å snakke om en interessant diskusjon om årsaker og virkning. Nå er det mer enn 6 mnd. siden spilleren ble kjøpt, og siden El-kjøp etter all sansynlighet har reservert seg mot følgeskader vil de neppe erstatte spillet. Nå har vel ikkje Elkjøp nokon som helst rett til å reservera seg for følgjeskadar, men du får gjera som du vil. Lukke til! Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Jahapp, var nok en 72x ganger jeg fant ja (ikke 70x) Både dato/år og merke stemmer. http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=339 Teoretisk sett gir denne CD-ROMen en datahastighet tilsvarende en 72x, men en benytter her en spesiell teknologi (True-X) til å avlese syv spor samtidig ved å splitte opp en laserstråle. CD'en kommer aldri opp i hastigheter høyere enn 52x. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå