M-WaWe Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Heisann, Skal bygge ny pc og er litt usikker nå. Har satt opp en maskin som baserer seg på AMD 3500+ Venice men har nå kikket litt på dobbelkjerne siden dette skal være bedre enn enkelkjerne. Her er handlekurven min som jeg vurderer å kjøpe: Alle komponentene som jeg har valgt foreløpig. AMD sine er sinnsykt dyre mens Intel har noen med rett pris for meg. Jeg spiller ALDRI spill på pc`en (det er derfor jeg har x-box). Mye fotoredigering, surfing, film og musikk. Hva har jeg egentlig behov for? Her har jeg funnet de billigste dobbelkjerne prosessorene til AMD og Intel AMD sin dobbelkjerne: AMD Athlon 64 X2 4200+ til 4545 kroner Varenummer ADA4200BVBOX Dobbelkjerne: Dobbelkjerne Hastighet: 2200MHz Familie: Toledo FSB: 1000MHz Funksjonalitet: AAC / Cool n' Quiet / Speedstep, AMD64 / EM64T, NX-bit / XD, 3DNow! Professional, SSE2, SSE3, Minnekontroller (dobbel kanal) L2 Cache: 1024kB Sokkel: Socket 939 Intel sin dobbelkjerne: Intel Pentium D 830 til 2819 kroner Varenummer BX80551PG3000FN Dobbelkjerne: Dobbelkjerne Hastighet: 3000MHz Familie: Smithfield FSB: 800MHz Funksjonalitet: AAC / Cool n' Quiet / Speedstep, AMD64 / EM64T, NX-bit / XD, SSE2, SSE3 L2 Cache: 2048kB Sokkel: LGA 775 Har jeg behov for dobbelkjerne og er det så mye forskjell i ytelse i forhold til Intel? Kan jeg oppgradere til AMD X2 senere når de blir billigere med hovedkortet? Hva gir mest "bang for the bucks"? Hvis Intel, hvilket hovedkort som i tillegg ikke har nortbridge vifte? Please.....kom med innspill på hvem, hva, hvor!!! Lenke til kommentar
Sink Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) P-D 830 uten tvil. Edit: så nå at det var en 4200+ som det var linket til, jeg ville gått for den, hvorfor ikke en 4400+ som koster 400kr mer? Endret 25. juli 2005 av Sink Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 hvorfor ikke en 4400+ som koster 400kr mer? Hei, som jeg skrev så valgte jeg de 2 billigste. Men er argumentasjonen god nok så hadde jeg nok valt 4400+ men de er jo sååååååååå sinnsykt dyre! Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Du vil bli meget fornøyd med en D830 vil jeg tro ja. Har hatt min noen dager nå, den slakker ikke av på farta mye nei. Selv med video-kodingsprogram som ikke kan utnytte dobbeltkjerner går det fortere (men det er fordi jeg bruker separat frameserver, da blir begge kjernene brukt likevel), og fortsatt er det mer enn nok power tilovers for å kjøre andre programmer uten at videokodinga går saktere av den grunn. Min 830 kjører nå på 240Mhz FSB, dvs 3.6GHz. Bruker bare den orginale boxed-kjølern. Noe tull med hovedkort bios (Abit AL8) så jeg får litt motstridende meldinger, alle program og windows og bios viser 3.6 men CPU-Z viser 3.36GHz... Masse gratis power å hente uansett da, lurer litt på hva en 830 kan klare med skikkelig kjøling. Mht ytelse D830 vs X2 så blir det ikke så stor forskjell at det forsvarer prisen på X2 synes jeg, iallfall ikke for deg som ikke spiller på PC. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 hadde det ikke vert ok med et skjermkort? Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Skal du kjøpe en AMD X2-prosessor tror jeg du bør velge en X2 4400+ ettersom denne er basert på Toledo. Du kan se en test av her, der den på så å si alle punkter slår Intel Pentium D 840. "On the desktop side, we are extremely excited about the Athlon 64 X2. The 4400+ that we compared here today had no problem competing with and outperforming Intel's fastest dual core CPUs in most cases, and at a price of $581, the 4400+ is the more reasonably priced of the X2 CPUs." Men Pentium D 830 er jo mye billigere da. Men du kan også kjøpe en FX-prosessor eller 3700+ San Diego? I prisguiden står X2 4200+ oppgitt med Toledo-kjerne, men dette er vel feil? Var sikker på at det var Manchester-kjerne på den og 512kB cache per kjerne. Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 hadde det ikke vert ok med et skjermkort? sånn ja, det hadde av en eller merkelig grunn falt ut av listen. Har valgt ett skjermkort med 2 x DVI og uten vifte. Hater støy Ser også at dere anbefaler Intel! Hvilket hovedkort anbefaler dere i så tilfelle. Og husk uten vifte. Kun kjøleribbe med andre ord. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Kan i skrivende stund ikke anbefale det HK'et jeg har til Intel dualcore, pga tidligere nevnte problem med nyeste bios. Ville heller tatt en av disse: https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k Eller aller helst Intels eget kort, meget lekker passiv chipsetkjøler, men da må man sikkert gi avkall på overklokkingsmuligheter. Det har iallfall 8 Sata porter og 2 RAID kontrollere, og Firewire800 som sikkert blir greit å ha til video osv i nær fremtid: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=34017 Lenke til kommentar
hamort Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Hei sjekk dette hk komplett.no Det finne også en billigere prosessor D820 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309926&cks=PRL Intel Pentium D 820 2.8GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte]komplett[/url] Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Har også lest om bra ytelse på det kortet hamort anbefaler, men for video-bruk er det nok det dårligste med 955X. Mangler firewire800 og har av en eller annen grunn en sata-port på baksiden. Lite tvil om at Intel lager det beste kortet, men Gigabyte GA-8I955X kunne være et bra alternativ, eller eventuelt Abit AW8. Lenke til kommentar
hamort Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Hei igjen. Intel Pentium D 830 er KUN kompatibel med Intel 955X, Intel 945P, Intel 945G og nVidia nForce4 ifølge komplett. link Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Har nå sett på en hel haug med hovedkort innkludert de som har blitt nevnt i tråden, og har ikke blitt overbevist. Det hovedkortet jeg har i handlekurven for AMD falt jeg for med en gang. Se linken til kortet her................. Det må være mange Sata kontakter og firewire og dual gbit lan. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Ok, Gigabyte da? 6 IDE og 6 Sata og dual giga-LAN, firewire og firewire800. Bluetooth følger med i bundeln. http://www.hardware.no/artikkel/17371/2 Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Ok, Gigabyte da? 6 IDE og 6 Sata og dual giga-LAN, firewire og firewire800. Bluetooth følger med i bundeln. http://www.hardware.no/artikkel/17371/2 hmmmmm....så faktisk greit ut det kortet der. Leste testen av det og det var ikke mye å sette fingen på. Men de mente også at det var ingen ytelses vinner. Hva nå enn de mener med det da Er det noen som har dette kortet og som kan si hva de mener? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå