Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sett fast IP på LAN med WRT54G

Anbefalte innlegg

På min gamle router D-Link 624+ kunne jeg sette opp MAC adressene til PCene som skulle kobles på nettet, og der fortelle routeren hvilken IP adresse hver enkelt PC skulle få.

Så kunne de PCene settes opp til å motta IP og de fikk den IPen som jeg hadde satt opp i routen at de skulle få.

Andre PCer som koblet seg på og som jeg ikke hadde spesifisert IP adresse til i routeren, fikk utdelt IP adresse ut i fra den IP rangen som var satt opp at DHCPen skulle gi ut.

(håper dette var forståerlig)

Er det mulig å sette opp WRT54G til å gjøre det samme, eller må jeg sette opp fast IP adresse på de PCene som jeg vil ha spesiell adresse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ganske sikkert tro at det ligger i DHCP oppsettet på routeren din.

Unngå i det lengste å bruke faste IP adresser. Som regel er det kun servere og DHCP/DNS servere som bør ha fast IP. Eller PC'er som skal kunne nås via en spesiell port fra internett.

Du kan alikevel kjøre ping mot et dns navn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ett triks får å sette opp en semi-statisk adresse er å kjøre ipconfig -all.

Der har du all informasjon til å sette opp en statisk ip fra pc'en. Så åpner du bare egenskaper for Lokal tilkobling, TCP/IP egenskaper å så fyller du ut det som trengs(IP-adresse, nettverksmaske, gateway og minst en dns.)

Da vill ikke pcen spørre dhcp serveren i routeren etter ip, så den vil bare beholde den den har. så kan du forwarde til den statiske ip'en...

Lenke til kommentar

Det er det jeg vil unngå.

Som jeg skrev nederst i første innlegget;

"Er det mulig å sette opp WRT54G til å gjøre det samme, eller må jeg sette opp fast IP adresse på de PCene som jeg vil ha spesiell adresse på? "

Jeg vil unngå å sette fast IP på maskinene (altså gå inn på maskinene og fylle inn manuellt).

Jeg vil kunne flytte maskinene mine mellom forskjellige nettverk uten at inn i hver maskin hver gang og endre IPen.

(nettene har forskjellige RANGE, så samme fast IP vil ikke fungere på alle).

Men problemet er løst med uoffisiell firmware :D

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...