Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tele2 ADSL & bredbåndstelefoni


Anbefalte innlegg

Jeg har ADSL igjennom Tele2 og har også bestilt Bredbåndstelefoni fra dem.

 

Selve oppringning begge veier fungerer som det skal, men problemet er at jeg kun får lyd fra bredbåndstelefonen ( heretter kalt BBT ) ut av mitt nettverk og ikke inn, dvs. jeg kan ikke høre noe i BBT når jeg oppretter en samtale, men kan høre hva som blir sagt i BBT når man ringer f.eks. en mobiltelefon.

 

Det spiller ingen rolle om jeg ringer fra BBT til en annen telefon eller omvendt.

 

 

Jeg antar at dette kan ha en sammenheng med min Billion 740GE router/brannmur løsning.

 

Etter oppskriften som fulgte med telefonadapteret og litt mer om emnet på Tele2 sine sider er jeg ikke kommet noe videre.

 

Jeg har gjort følgende:

 

* Sjekket at adapteret får tildelt IP adresse ( #1*# )

* Aktivisert tjenesten ( *9**3224# )

* Sjekket at uPnP i routeren tilsynelatende åpner portene den skal ( 5060 UDP, 5061 TCP, 10000-10010 UDP )

* Åpnet porter i brannmuren manuelt ( 5060 - 5064 TCP/UDP og 10000 - 10010 UDP )

* Satt adapteret sin IP adresse i DMZ

 

Ingenting av det overnevnte ser ut til å hjelpe.

 

Har meldt fra om problemet til Tele2 men har ikke fått noe svar enda.

 

Kom med tips!

 

 

Arnulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

agvg:

 

Jepp - har nyeste firmware - versjon 4.57

 

 

Thorvald:

 

Har prøvd uPnP portstyring - med og uten DMZ og manuelt oppsett av portene med og uten DMZ.

 

Bruker kun DMZ som et siste desperat forsøk når ting ellers ikke fungerer - et telefonadapter burde være trygt å sette der men hvem vet hva som kan hackes! :roll:

 

Har også lest gjennom log'en til brannmuren uten å finne noe som stenger for trafikken der.

 

Arnulf

Lenke til kommentar

Hei Elgvenn2!

 

Har hatt med telefonen på jobb i dag og testet den på en vanlig analog linje og den funker perfekt. Tok også med kabelen for å sjekke om det kunne være den, men det var det ikke.

 

Dette er forøvrig en helt ny telefon innkjøpt for dette bruket - en Panasonic KX-TCD300.

 

BBT adapteret kan jo ha en feil - skal ta det med til min bror som også har ADSL fra Tele2 og sjekke om det funker hos han i kveld. Han har for øvrig en annet Billion router enn det jeg har.

 

Takk for forslagene!

 

Arnulf

 

Edit: skribleleif!

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar

Har nå testet ut utstyret hos min bror og der fungerer det utmerket - måtte kun aktivisere uPnP i hans Billion router.

 

Feilen ser da ut til å ligge i min router, og jeg har ikke fått noe svar fra Tele2 enda.

 

Når jeg koblet opp adapteret i hans system får adapteret en IP adresse fra Tele2 selv om routeren var satt opp som DHCPserver!? ( 193.217.180.xxx )

 

I mitt system får adapteret en adresse fra min DHCPserver. ( 192.168.1.101 )

 

Da blir jeg vel nødt til å se om jeg kan sette opp routeren slik at den videreformidler IPadresser fra Tele2's DHCPserver.

 

Noen gode forslag?

 

Arnulf

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar

Hei Grim A!

 

Jeg tok en telefon til supporten som du foreslo og fikk vite at adapteret MÅ ha en ekstern IP adresse ... altså ikke en inne fra mitt nettverk.

 

Skal grave fram manualen og sjekke om router'n lar seg lure til å være med på dette!

 

Arnulf

Lenke til kommentar
Hei Grim A!

 

Jeg tok en telefon til supporten som du foreslo og fikk vite at adapteret MÅ ha en ekstern IP adresse ... altså ikke en inne fra mitt nettverk.

 

Skal grave fram manualen og sjekke om router'n lar seg lure til å være med på dette!

 

Arnulf

Måten du gjør det på er koble WAN porten på ADSL modemet til WAN porten på adapteret, så kobler du WAN porten på routeren til LAN porten på adapteret.:thumbup:

Endret av maximus
Lenke til kommentar

Hei maximus!

 

La meg se ...

 

Jeg tror ikke dette går da ADSL boksen min er en kombinert router/modem sak.

 

Jeg har prøvd å koble adapteret før router'n men det funket ikke!

Da sluknet tilogmed linjelyset på ISDN boksen! :D

 

Adapteret er en VOOD VRG121 og skal tilsynelatende være en bra VOIP boks.

 

Så jeg prøver fortsatt ut forskjellige innstillinger på Billion router'n,

kan se ut til at jeg må inn på den via seriell kabel og HyperTerminal!

 

Arnulf

Lenke til kommentar

Enden på VISA ble et nytt Billion ADSL modem - et 7202G.

Heldigvis fikk jeg solgt det modemet jeg sitter med nå - et 740GE,

som ikke ville la seg overtale til å slippe til VOIP adapteret utenom DHCP server'n.

 

Arnulf

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Årsaken til at du må ha en offisiell ipadresse på BBT adapteret er at SIP (protokollen som burkes for iptelefoni) ikke har støtte for NAT traversering. Det finnes måter å løse dette på, men det beste er å sette ting opp slik at BBT adapteret får offisiell adresse.

 

Nat er i og for seg en uting som bør unngås, da det ødlegger ende til endekonnektiviteten i IP.

 

--

Rankin

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen!

 

Nå har jeg endelig fått erstattet Billion 7202G ADSL-modemet fra Komplett.no,

som forøvrig hadde en utmerket service - ikke'no mikkmakk ... nytt modem uten problemer.

 

Jeg koblet det opp, fikk kontakt med en gang og trengte kun å åpne de før nevnte portene, UDP & TCP 5060, UDP & TCP 10000-10007.

 

Nå funker det som det skal! :thumbup:

 

Det underlige er at BBT adapteret fortsatt rapporterer 192.168.1.102 når jeg tar en IP sjekk!!? :roll: Men så lenge det funker, og jeg både kan ringe og motta samtaler er jeg fornøyd.

 

Det er forresten utmerket kvalitet på lyden og finfin rekkevidde på den trådløse.

 

Dermed kan jeg anbefale Billion 7202G for de som vil ha et mer avansert modem, og som vil ha et som funker med IP telefoni fra Tele2.

 

Link til Billion 72102G: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309392&cks=PRL

 

Arnulf

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hadde litt problemer selv i dag. (Tele2 på VOOD VRG 322)

 

Har switch i modemet (billion BiPac 5102) og vil derfor sette IP-adapteret etter ruteren. Fikk aktivert men ikke ringt, så jeg forwardet portene som trengs manuelt. Funka fortsatt ikke. Det som skulle til var å deaktivere (*0**1396#) og så aktivere igjen, med portene forwardet. Så nå funker det som en drøm :)

 

Håper dette kan hjelpe noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...