Gå til innhold

Virker banning av personer?

Anbefalte innlegg

Jeg har selv jobbet som moderator for et stort diskusjonsforum en stund, og et problem vi har er rundt banning... hvilke garantier har dere for at

ikke personen skaffer seg nytt nick (dere kan vel ikke banne ipadresser som uansett forandres ved hver pålogging til internett.

bare lurer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-01 13:18, tokr skrev:

Jeg har selv jobbet som moderator for et stort diskusjonsforum en stund, og et problem vi har er rundt banning... hvilke garantier har dere for at

ikke personen skaffer seg nytt nick (dere kan vel ikke banne ipadresser som uansett forandres ved hver pålogging til internett.

bare lurer

Banning er noe så udemokratisk (kommunistisk)

Banning er for personer som "tror" de er så jævlig rettferdig......

Den beste veien er la alle uttryke sin mening, dårlige "vil" blir automatisk igonert av andre.

Lenke til kommentar

Quote:

DinMOR skrev (2002-08-01 13:34):

Den beste veien er la alle uttryke sin mening, dårlige "vil" blir automatisk igonert av andre.

Det er noe av det morsomste jeg har sett her i hele dag... Kanskje tråden skal flyttes til Off topic-Humor??

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-01 13:39, Jimmy Pop skrev:

Quote:

DinMOR skrev (2002-08-01 13:34):

Det er noe av det morsomste jeg har sett her i hele dag... Kanskje tråden skal flyttes til Off topic-Humor??

Slike menneske som deg, gjør at Norge går under....

Lenke til kommentar

"DinMOR": Kødder du, eller mener du alvor? Man tror helst det siste, men man vet ikke sikkert...

Kødder du, så synes jeg det er utrolig godt skrevet. Men du glemmer noen gloser: maktsyk, modererings - fetisj, maktgal og fjortiss. :wink:

-moderator yummy-

Lenke til kommentar

Er absolutt ikke enig med Dinmor. For hva skjer når noen skriver en post som irriterer alle som leser den? Jo..de svarer på den. Og starter en gedigen flamewar som aldri tar slutt. Ved å banne personen fyrer han hvertfall ikke opp under diskusjonen om hvorfor han er så "teit, fjortiss" osv. Og topicen dør sakte men sikkert.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-01 19:39, Bitex skrev:

Er absolutt ikke enig med Dinmor. For hva skjer når noen skriver en post som irriterer alle som leser den? Jo..de svarer på den. Og starter en gedigen flamewar som aldri tar slutt. Ved å banne personen fyrer han hvertfall ikke opp under diskusjonen om hvorfor han er så "teit, fjortiss" osv. Og topicen dør sakte men sikkert.

Vel... da er vel "saken" interessant for andre da...

ikke det enkelt? Ikke bann personer som "du" mener er teit, fjortiss, fesjtis eller hva ****... La de får lov til å uttrykke sine meninger eller hva det er

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-01 19:39, Bitex skrev:

Nå har yummy gjort det ganske klart at slik oppførsel du beskriver vil bli slått ned på.

Det burde komme en retningslinjeoppdatering på det punktet, forresten.

Lenke til kommentar

Om en person blir en pest og en plage, vil vi sende beskjed til abuse hos personens nettleverandør. Videre kan vi sjekke om personen har samme IP - adresse og sperre for denne.

Inntil vi får opp en skikkelig autorisasjons - prosess, vil dette problemet vedvare. Lite å gjøre med det, men det kommer, det kommer! :smile:

Oppdatering av reglene skulle vært gjort i lang tid nå. Jeg skal ta fatt i dette utover høsten - om jeg får tid. Har en _del_ annet å gjøre nå som jeg er blitt siteadmin / webredaktør på http://www.overklokking.no.

Folk får lov å si hva de vil, men vi er _nødt_ til å ha visse kjøreretninger. I norge har vi ytringsfrihet, men om du kaller en politimann for en forpult hestkuk - da vil du oppleve at ytringsfriheten ikke gjelder 100%. Og dersom du tenker deg om, skjønner du at slik _må_ det være. Ikke alle meninger passer i det offentlige rom - de kan støte personer, noe som i visse tilfeller kommer i konflikt med andre lover.

Mvh. moderator yummy.

Lenke til kommentar

Hehe.. nå tror jeg de slapp unna med akkurat det bannskapsutrykket.. utrolig hva vi nordlendinger kan slippe unna med =)

Så sant ikke autorisasjonprosessen blir basert på fingeravtrykk kan så og si alle lage en ny bruker og fortsett ****skapen. (Og om du får gjennomskal hos datatilsynet på å få regget fingeravtrykkene til brukerne av dette forumet så er du min gud! =)

Men banning av brukere er vel stort sett eneste alternativet når de blir for vanskelig å ha med å gjøre.

Å begrunne at folk ikke skal bannes med ytringsfrihet tror jeg blir å legge for mye i dette forum. Det er tross alt Moderatorenes jobb å vedlikeholde "kvaliteten" og gjennomføre de regler som er satt for et slikt forum.

Jeg anser det ikke som en rett, men et privilegie å kunne bruke et forum. Taes denne bort, så synd for meg.. Det er ikke min rett.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-02 06:22, yummy skrev:

Folk får lov å si hva de vil, men vi er _nødt_ til å ha visse kjøreretninger. I norge har vi ytringsfrihet, men om du kaller en politimann for en forpult hestkuk - da vil du oppleve at ytringsfriheten ikke gjelder 100%. Og dersom du tenker deg om, skjønner du at slik _må_ det være. Ikke alle meninger passer i det offentlige rom - de kan støte personer, noe som i visse tilfeller kommer i konflikt med andre lover.

Bla bla bla.. :wink:

I Norge har vi lov til å kalle en politimann hestkuk.. Trodde du brydde deg om rettspraksis.. :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-02 06:22, yummy skrev:

[...] Inntil vi får opp en skikkelig autorisasjons - prosess, vil dette problemet vedvare. Lite å gjøre med det, men det kommer, det kommer! :smile:

Oppdatering av reglene skulle vært gjort i lang tid nå. [...]

Dette med en skikkelig autorisasjonsprosess gjorde jeg meg noen tanker om tidligere denne morgenen, i denne tråden (ID:46). Jeg tror rett og slett jeg velger å siterer meg selv. :smile:

Quote:

[...]

En annen idé som kanskje kunne føre til færre useriøse poster, var om forumet ikke hadde vært gratis å bruke. Det burde helst bare vært en symbolsk sum du måtte betale for å få brukernavn/passord og deretter fri bruk, men det jeg tenker på er at folk da kunne registreres med navn. Ikke slik at folk ser navnet ditt dersom du ikke ønsker det, selvsagt, men slik at utestengning og permanent bannlysning ville blitt en smal sak. For at folk ikke bare skulle kunne plukke ut et navn fra telefonkatalogen, måtte det vært et system der du oppgav fødselsnummer, slik at dette kunne sjekkes mot Folkeregisteret. Inntektene fra innmeldingsavgiften skulle forøvrig brukes til å finansiere denne ordningen, og et eventuellt overskudd kunne jo også komme godt med for Hardware.no.

Hva Datatilsynet ville si til dette har jeg ingen anelse om, men i hvert fall har
, som er "Telenors offisielle katalogutgiver", fått tillatelse til å gjøre dette i forbindelse med registrering på
.

[...]

Jeg er ikke dummere enn at jeg forstår at dette forslaget vil møte mye motstand. De to hovedargumentene mot denne idéen kan jeg tenke meg er følgende:

1. Hensynet til personvern

2. Forumet er ment å være for alle, ikke bare dem som kan betale for det.

Når det gjelder argument nr. 1, ville vel dette egentlig ikke være noe problem, i og med at det ville kreves meget strenge rutiner for å få tillatelse av Datatilsynet til å drive med dette.

Og når det gjelder argument nr. 2; Jeg mener ikke at det skal koste mye, som sagt er dette kun ment å finansiere ordningen. Hvis alle de nesten 15 000 brukerne av HW-forumet betalte noen kroner hver, ville det fort bli penger av det.

For å oppsummere: Hovedtanken bak denne idéen er, i tillegg til at det blir enklere å utestenge personer, at folk sannsynligvis vil tenke mer over hva de skriver når de vet at det ikke er mulig å bytte nick.

Jeg håper det kommer mange konstruktive synspunkter både for og imot dette forslaget. :smile:

Mvh.

THX 1138

Tilføyelse: Yummy: Håper ikke du stenger tråden sitatet mitt kommer fra, selv om den har dreid over i en annen retning enn den startet med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...