klilleng Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Finnes det noe lignende ClarkConnect for Windows (XP)? Kunne forsåvidt forsøkt å installere CC, men CD-Rom'en er så gåen at det er usikkert om den takler en runde til med installeringer.. Tar CC også produkter som kun leveres med Windows-drivere? Lenke til kommentar
v0id Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Clarkconnect er ett eget operativsystem, basert på linux, så nei. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) I en pakke, så får du etter det jeg kjenner til ikke tilsvarende for Windows XP. Microsoft har en egen versjon av Windows Server, kalt Windows ISA Server, som har noe tilsvarende funksjonalitet. Du kan også installere tilleggsprogrammer på XP som gjør at du får noe tilsvarende funksjonalitet. For å dele oppkoblingen, kan du bruke Internet Connection Sharing, eller ett tredjeparts proxy-program. I tillegg vil du trenge minimum en brannmur. Ellers må du finne programmer som utfører disse tjenestene (om du trenger de); web, e-mail, antivirus, antispam, content filtering og VPN servere. Personlig ville jeg nok ha brukt CC (eller tilsvarende Linux-produkt), eller kjøpt en router. Om CD-ROM'en ikke er brukbar til installasjonen, så er en nettverksinstallasjon i mange tilfeller mulig. Når det gjelder drivere, så støttes det meste av kurrant hardware. Du finner mer om dette her. Endret 25. juli 2005 av sofTest Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 I en pakke, så får du etter det jeg kjenner til ikke tilsvarende for Windows XP. Microsoft har en egen versjon av Windows Server, kalt Windows ISA Server, som har noe tilsvarende funksjonalitet. Du kan også installere tilleggsprogrammer på XP som gjør at du får noe tilsvarende funksjonalitet. For å dele oppkoblingen, kan du bruke Internet Connection Sharing, eller ett tredjeparts proxy-program. I tillegg vil du trenge minimum en brannmur. Ellers må du finne programmer som utfører disse tjenestene (om du trenger de); web, e-mail, antivirus, antispam, content filtering og VPN servere. Personlig ville jeg nok ha brukt CC (eller tilsvarende Linux-produkt), eller kjøpt en router. Om CD-ROM'en ikke er brukbar til installasjonen, så er en nettverksinstallasjon i mange tilfeller mulig. Når det gjelder drivere, så støttes det meste av kurrant hardware. Du finner mer om dette her. Det jeg er ute etter er vel et slags program som lar meg la en PC (helst med WinXP..) med en USB WLAN adapter fungere som et accesspoint, med full tilgangskontroll, båndbreddefordeling osv osv. CC egner seg vel godt for dette, men siden det ikke står nevnt USB-adaptere på CC hjemmesiden du skrev, så antar jeg det vil funke dårlig..? Jeg vil altså gjøre mer enn å bare "dele oppkoblingen", jeg vil ha full kontroll. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 I prinsippet skal all hardware som støttes under Linux, kunne kjøres på CC. Det er derfor det er vist til linken til Red Hat i dokumentasjonen. Når det gjelder ønsket om aksesspunktfunksjonalitet, så er det kun ett fåtall trådløse adaptere som støtter denne funksjonen, som ikke er det samme som Ad Hoc. Det er derfor ikke nok med driverstøtte for OS'et, for å få full aksesspunktfunksjonalitet (trådløs sikkerhet m.m.). Det er imidlertid mulig du kan få en begrenset funksjonalitet med Ad Hoc, avhengig av hva du trenger. Som sagt, så vet jeg ikke om noe enkeltprogram som gjør jobben til CC på WinXP, men det finnes enkeltprogrammer som til sammen muligens kan gjøre en tilsvarende jobb. Bandwidth Controller kan f.eks. utføre båndbreddefordeling. Administrasjonen blir imidlertid ikke særlig elegant. Du får ta utgangspunkt en litt større sikkerhetspakke, og bygge på etter behov. Jeg vil anta at en Linksys WRT54G eller Asus WL-500G med tredjeparts firmware vil gjøre jobben bedre, enn det du nå planlegger. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 I prinsippet skal all hardware som støttes under Linux, kunne kjøres på CC. Det er derfor det er vist til linken til Red Hat i dokumentasjonen. Når det gjelder ønsket om aksesspunktfunksjonalitet, så er det kun ett fåtall trådløse adaptere som støtter denne funksjonen, som ikke er det samme som Ad Hoc. Det er derfor ikke nok med driverstøtte for OS'et, for å få full aksesspunktfunksjonalitet (trådløs sikkerhet m.m.). Det er imidlertid mulig du kan få en begrenset funksjonalitet med Ad Hoc, avhengig av hva du trenger. Som sagt, så vet jeg ikke om noe enkeltprogram som gjør jobben til CC på WinXP, men det finnes enkeltprogrammer som til sammen muligens kan gjøre en tilsvarende jobb. Bandwidth Controller kan f.eks. utføre båndbreddefordeling. Administrasjonen blir imidlertid ikke særlig elegant. Du får ta utgangspunkt en litt større sikkerhetspakke, og bygge på etter behov. Jeg vil anta at en Linksys WRT54G eller Asus WL-500G med tredjeparts firmware vil gjøre jobben bedre, enn det du nå planlegger. Jeg har et adapter som støtter både "Ad Hoc" og "Infrastructure" mode, så jeg tror den delen skal være sikret. http://www.jensenscandinavia.com/norsk/pro...ss/wlan_usb.htm (billig skrap sikkert, men burde funke greit, ihvertfall i Windoze). Å lesse på med en rekke småprogrammer ser jeg ikke som en ideel løsning... kanskje jeg rett og slett bare må prøve å installere CC og se... Siden jeg allerede har en liten PC som egner seg godt så vil jeg prøve å få til det på den. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg har et adapter som støtter både "Ad Hoc" og "Infrastructure" mode, så jeg tror den delen skal være sikret. Tror du misforstår her. Infrastructure brukes når kortet kobles opp til en trådløs router eller aksesspunkt. Ad Hoc brukes når man kobler sammen trådløse kort direkte, uten trådløs router eller aksesspunkt. Ad Hoc er som sagt ikke det samme som aksesspunktmodus. Du vil m.a.o. mangle mulighet for trådløs sikkerhet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg har et adapter som støtter både "Ad Hoc" og "Infrastructure" mode, så jeg tror den delen skal være sikret. Tror du misforstår her. Infrastructure brukes når kortet kobles opp til en trådløs router eller aksesspunkt. Ad Hoc brukes når man kobler sammen trådløse kort direkte, uten trådløs router eller aksesspunkt. Ad Hoc er som sagt ikke det samme som aksesspunktmodus. Du vil m.a.o. mangle mulighet for trådløs sikkerhet. Huff da :o). Ok, da får jeg drite i det og finne på noe annet moro å bruke pc'en til. Takk for info. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå