Gå til innhold

Harddisk (Maxtor DiamondMax 200GB) krasjet helt.

Anbefalte innlegg

For mindre enn ti minutter siden slo pcen seg rett av, uten noen forvarsel eller indikasjon. Forvirret startet jeg datamaskinen igjen for å forsøke å logge på Windows - dette gikk ikke, Windows slo seg simpelthen rett av atter en gang. Jeg kom så til å tenke på alle feilmeldingene denne Maxtor-disken har gitt gang på gang siden jeg bestilte den fra Komplett den 24.11.2004. Jeg dro derfor ut IDE-kabelen og strømkabelen fra harddisken, og startet datamaskinen, hvilket gikk helt problemfritt.

Jeg gikk så umiddelbart inn i Event Viewer og så etter feilmeldinger som kan har kommet rett før krasjet. Utrolig nok fant jeg følgende advarsel tre timer før krasjet:

ID: 52

Kilde: Disk

Versjon: 5.2

Symbolsk navn: IO_WRN_FAILURE_PREDICTED

Melding: The driver has detected that device %1 has predicted that it will fail. Immediately back up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent.

Problemet er jo at jeg aldri fikk beskjed om denne feilen på noe vis, før jeg nå så etter i hendelsesloggen. Windows gav aldri beskjed, og nå er det altså gjort.

Hva bør jeg gjøre, mener dere? Jeg innser jo at denne disken sikkert har tatt sitt site pust, men kan jeg noensinne få tilbake innholdet på den? Og ennvidere, gjelder fremdeles garantien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får altså ikke startet maskinen og komme inn i windows så lenge maxtor-disken er koblet til? Har du andre kabler du kan forsøke? Bytt for eksempel med kabelen til en dvdbrenner eller cdrom i maskinen...

Garantien er nok gyldig så lenge du ikke har forsøkt å fysisk åpne harddisken. Data på harddisken må du nok regne som tapt om du ikke får tilgang til harddisken etter å ha forsøkt å bytte kabler osv. Som privatperson vil det nok bli for dyrt å betale et selskap som IBAS til å få dine data tilbake.

[edit] leif

Endret av schwami
Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å starte opp datamaskinen nå, etter å la harddisken stå ubrukt en stund, og det fungerte. Men, besynderlig nok, er det i følge HDD Health faktisk Western Digital Caviar 120GB problemet ligger i:

Spin Retry Count attribute is very low! Your hard drive can die very soon. Don't forget to backup your data.

Dette er temmelig mostridene; omtrent all problematikk startet da jeg anskaffet Maxtor'en, og det har alltid hjulpet å koble fra harddisken for å midlertidig løse eventuell ustabilitet.

Lenke til kommentar

Spin Retry Count har med oppstart av disken å gjøre. Motoren trekker vesentlig mer strøm under oppstart enn ellers.

Problemene startet da du koblet på en disk til? Da er det kanskje best å sjekke om PSU kan gi nok strøm til å starte alle diskene samtidig.

Lenke til kommentar

Karbinettet mitt har en innebygget strømforsyning på 300 watt. Jeg har èn DVD-brenner samt èn DVD-avleser, et Radeon 9800 Pro-skjermkort og to IDE-harddisker på henholdsvis 120GB og 200GB. Bør jeg altså gå opp til 400 watt?

Lenke til kommentar
Hva er Event Viewer og  hvor finner jeg det?

Det er et verktøy for å vise hendelseslogger. Windows og en rekke applikasjoner skriver forskjellige advarsler og informasjonssnutter om sikkerhet, selve systemet og dets nåværende tilstand samt problemer med programmer i noen logger, hvilket kan vises i dette programmet, Event Viewer. Du kan eksekverer det ved å skrive inn eventvwr.msc i Start -> Run.

For øvrig, hvordan kan en egentlig teste hvorvidt PSU'en faktisk er tilstrekkelig for systemet? Er det et verktøy en kan benytte, eller må en kan hende regne sammen strømbruken til hver eneste komponent i systemet og se dette oppimot PSU'en?

Jeg kan, om det gir mer inngående opplysniner, nevne at jeg har dette karbinettet.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...