Gå til innhold

Koble til en Arctic Cooling VGA Silencer

Anbefalte innlegg

Hei! jeg har anskaffa meg en Arctic Cooling VGA Silencer ATI 3 VGA Kjøler (ATI 9800XT) til mitt Asus 9800XT.

Som noen kanskje vet har Asus skjermkort en annen viftekobling enn det som er vanlig. Jeg får da ikke kobla vifta til AS Silenceren i skjermkortet mitt. vil da prøve å kople den til en vanlig 3pins kontakt til den ene viftestyringa mi.

Men kontakten til AS Silencer passer jo ikke inn i vanlig 3pin heller. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Kutte og kople noen ledninger eller noe slikt? Trenger å vite hva som skal koples til hva.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tatt fra microplex sin side(http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ARCOLVSATI3):

NB! Arctic Cooling bruker ATI og nVidias standard viftekontakter. ASUS skjermkort har en annen type viftekontakt. Det må enten benyttes overgang (Microplex har ikke slike overganger), alternativt kan viftekontakten kuttes av (bruker mister da reklamasjonsretten) og sort leder kobles til jord og rød leder til +12VDC.

Altså er det enkleste å kutte ledningen med kontakten å lodde den på skjermkortet. har forøvrig planer om å gjøre dette med mitt asus kort snart, så post en tilbakemelding på hvordan det gikk med kortet ditt her hvis du gidder.

Lenke til kommentar

Joa, takk for svar. jeg har også lest det der på Microplex. men jeg har aldri noensinne tatt i en loddebolt. er ikke sikker på hvordan de ser ut engang. jeg hadde også foretrukket å ha den i viftestyringa, som benytter vanlige 3pin.

jeg har tatt en 3pins forlengerkabel og ødelagt hun-tilkoplingen. slik at plastikken er borte og jeg har 3 løse ledninger med metallpinner i endene. disse går det nemlig an å stikke inn i kontakten fra vifta.

ser på kontakten fra vifta at de tre ledningene der er i rekkefølgen gul-svart-rød.

mens de på vanlige 3pins kontakter er svart-rød-gul. hvilke skal koples til hvilke da? jeg brukte rekkefølgen jeg fant på hjemmesida:

"You can either cut both plugs and connect the wires correspondingly or you can also get 12 Volt power directly from the PSU. There you have to connect the wires as follows: black with black and red (VGA) with yellow (PSU). The yellow cable from the VGA is an RPM signal, and not required".

vet ikke om dette funker enda. noen råd om dette eller andre løsninger?

Lenke til kommentar

her er bilde av det jeg gjorde. desverre har jeg bare et webcam...

der ser du rekkefølgen på kablene til viftekontakten i forhold til en vanlig 3pins. og du ser gul og sort plugget inn i viftekontakten. 3pins kontakten som sammenlikner er andre enden av de 3 løse.

bilde465bq.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...