Gå til innhold

Ringenes Herre & DVDx i dag !


Sauron

Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-08-01 19:41, Lynx skrev:

Hvis dette ikke bare var et utspill for å tjene mere penger på de filmene så tilsier min matematiske erfaring at det kan bli problematisk å få en 3 timers film inn på en plate da....


 

Videostrømmen nyter godt av variabel bitrate. Ergo, du kan presse inn mange timers film på en plate. At resultatet blir heslig er en annen sak. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-01 13:18, Vesjinj skrev:

Det er faktisk hesten til Glorfindel som frakter Frodo alene forbi nâzgulene, men det er nå så...


Veldig mye som er forskjellig fra boka. F eks så er ikke Tom Bombadil med i hele tatt.


ps. Trilogien har et budsjett på ca 350 millioner dollar...


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Vesjinj på 2002-08-01 13:20 ]</font>


 

Har forhåndsbestilt 4xDVD versjonen fra http://www.dvdsoon.com (lengre versjon av filmen og masse ekstra) for under 200 kroner inkludert frakt. Hehe. Litt dyrere nå pga kronekursen, men jeg bestilte når kronekursen var meget bra og pengene ble trukket da. Nå koster det vel 220 inkludert frakt tenker jeg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 14:04, Wotan skrev:

Sikker på at det ikke er slik at filmen ligger på en DVD og ekstra materialet ligger på den andre? Som f.eks. med SW.

Har jo sett en utgave av filmen hvor det følger med fire DVD'er, men tviler litt på at filmen er spredt over alle sammen.


 

På 4xDVD versjonen er filmen lengre enn kinoversjonen og er derfor spredt over 2 disker, begge med dobbelt layer. De to andre diskene er forbehold ekstramateriale. På "Standard-utgaven" som kommer nå, er filmen på en disk, dobbelt layer og ekstramaterialet på den andre. Dette har jeg fra web-shopper og dvd-arkivet.

 

Ingen filmer blir nå sluppet på single layer. Dette er fortidens format, og lenge siden filmer kom på dette formatet. Single layer tar ca kun en til en og en halv time film.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 23:26, Afseth skrev:

Har forhåndsbestilt 4xDVD versjonen fra
(lengre versjon av filmen og masse ekstra) for under 200 kroner inkludert frakt. Hehe. Litt dyrere nå pga kronekursen, men jeg bestilte når kronekursen var meget bra og pengene ble trukket da. Nå koster det vel 220 inkludert frakt tenker jeg.


 

Hmm, ikke for å ødelegge dagen for deg, men er du klar over at Posten bruker kursene den dagen de får pakken i hende, og ikke den dagen du kjøpte den?

Noe som kan medføre en liten kostnadsøkning? :sad:

Lenke til kommentar

Quote:


Det kommer en utgave til, også i november kommer

en utgave på:


4 DVDer, hvor 2dvder er med extras, og 2 med filmen.


Dnne utgaven er 30 minutter lenger mixa inn i filmen.


Den er på 2dvder fordi ikke alle gamle dvdspillere takler doublelayered dvder, og man vil jo selge mest mulig:)


 

Feil. Filmen er for lang for dobbelt-layered disker og må spres på 2 DVD'er. Hvis de skulle brukt to disker med single layer eller en disk med dobbelt layer så hadde bildekvaliteten blitt ordentlig dårlig på grunn av høy kompresjon for å få plass på to layers.

 

Single layer brukes ikke lenger.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 23:31, LarsC skrev:

Quote:


Den 2002-08-01 23:26, Afseth skrev:

Har forhåndsbestilt 4xDVD versjonen fra
(lengre versjon av filmen og masse ekstra) for under 200 kroner inkludert frakt. Hehe. Litt dyrere nå pga kronekursen, men jeg bestilte når kronekursen var meget bra og pengene ble trukket da. Nå koster det vel 220 inkludert frakt tenker jeg.


 

Hmm, ikke for å ødelegge dagen for deg, men er du klar over at Posten bruker kursene den dagen de får pakken i hende, og ikke den dagen du kjøpte den?

Noe som kan medføre en liten kostnadsøkning? :sad:

 

Så lenge selve filmen koster under 200 kroner så er jeg trygg. Frakt blir ikke tatt med i beregningen på om pakken er verdt over 200 kroner. Kjøpte foresten en film derfra for noen dager siden og fikk den i går. Verdi på filmen var satt til 12 canadiske dollar (ca. 60 kroner) selv om filmen kostet meg 170-180 norske kroner. I tillegg var den merket som "gift". Da blir den ikke momsbelagt.

 

[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-08-01 23:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 23:30, Afseth skrev:

På 4xDVD versjonen er filmen lengre enn kinoversjonen og er derfor spredt over 2 disker, begge med dobbelt layer.


 

Gi meg en link til dette, hvis du gidder. Jeg finner ikke eksplisitt informasjon noen plasser.

 

Quote:


Ingen filmer blir nå sluppet på single layer. Dette er fortidens format, og lenge siden filmer kom på dette formatet. Single layer tar ca kun en til en og en halv time film.


 

Dette er ikke riktig. Fremtidens format vil sannsynligvis være en hd-dvd av et eller annet slag. DualLayer er dessuten intet eget format.

En god del norske, asiatiske og enkelte "enkle" amerikanske utgivelser kommer fortsatt ut som SingleSide SingleLayer. Begrensningen 1,5t video for SL er meningsløs.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 23:38, LarsC skrev:

Quote:


Den 2002-08-01 23:30, Afseth skrev:

På 4xDVD versjonen er filmen lengre enn kinoversjonen og er derfor spredt over 2 disker, begge med dobbelt layer.


 

Gi meg en link til dette, hvis du gidder. Jeg finner ikke eksplisitt informasjon noen plasser.

 

http://www.dvdarkivet.no/article.php?nid=864

 

Glad jeg har dual-tray system på min DVD spiller. Så slipper jeg å bytte disk midt i filmen mener jeg :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-08-01 23:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 23:32, Afseth skrev:

Feil. Filmen er for lang for dobbelt-layered disker og må spres på 2 DVD'er.


 

Meningsløst. Den er ikke for lang.

 

Quote:

Hvis de skulle brukt to disker med single layer eller en disk med dobbelt layer så hadde bildekvaliteten blitt ordentlig dårlig på grunn av høy kompresjon for å få plass på to layers.


 

De 7 lydsporene har en god del å si for allokeringen av videostrømmen, vil jeg påstå.

 

Quote:


Single layer brukes ikke lenger.


 

Feil.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 23:41, LarsC skrev:

Quote:


Den 2002-08-01 23:32, Afseth skrev:

Feil. Filmen er for lang for dobbelt-layered disker og må spres på 2 DVD'er.


 

Meningsløst. Den er ikke for lang.

 

Hvordan tror du kvaliteten hadde blitt om extended version ble lagt på en disk. For det er extended version som er ca. tre og en halv time lang vi snakker om her. Har sett filmer med samme lengde dyttet inn på en DVD og kvaliteten var grusom. Kompresjonen blir rett og slett for høy.

 

Sjekk denne linken hvis du ikke tror at ext. version kommer på to disker

 

http://www.dvdarkivet.no/article.php?nid=864

Lenke til kommentar

La meg se, har jeg fått meg meg dette nå? :

 

Den 6. kommer den vanlige kino-filmen, DVD og VHS.

 

I september(?) kommer spesial DVD-versjonen? Jeg har bare DVD-spiller på PC'en, men går det greit likevel? Har ikke noen TV å koble PC'en til heller. Får jeg like bra "utnytelse" av spesial-versjonen med en PC?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 23:45, Pug skrev:

La meg se, har jeg fått meg meg dette nå? :


Den 6. kommer den vanlige kino-filmen, DVD og VHS.


I september(?) kommer spesial DVD-versjonen? Jeg har bare DVD-spiller på PC'en, men går det greit likevel? Har ikke noen TV å koble PC'en til heller. Får jeg like bra "utnytelse" av spesial-versjonen med en PC?


 

Extended version på 4 dvd'er kommer i november. Hvis du ikke har noe i mot å se filmen på PC-monitoren, så skulle det ikke være noe i veien for å kjøpe denne.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 23:45, Pug skrev:

La meg se, har jeg fått meg meg dette nå? :


Den 6. kommer den vanlige kino-filmen, DVD og VHS.


 

Ja, eller, den har allerede blitt lagt ut til salg enkelte plasser. Til tross for holdback.

En pålitelig fugl hvisket meg i øret at Rimi stormarked på Moholt har den til salgs nuh.

 

Quote:


I september(?) kommer spesial DVD-versjonen? Jeg har bare DVD-spiller på PC'en, men går det greit likevel? Har ikke noen TV å koble PC'en til heller. Får jeg like bra "utnytelse" av spesial-versjonen med en PC?


 

12.november er tentativ utgivelsesdato. Personlig synes jeg titting på pc blir litt for traust, men jeg har anlegg og stor tv :wink:

 

Hvis du bryr deg døyten om ekstramateriale og kommentatorspor, så kan du tenke slik:

Vil jeg ha 30min mer LOTR? Hvis nei, kjøp den vanlige.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 23:43, Afseth skrev:

Hvordan tror du kvaliteten hadde blitt om extended version ble lagt på en disk. For det er extended version som er ca. tre og en halv time lang vi snakker om her. Har sett filmer med samme lengde dyttet inn på en DVD og kvaliteten var grusom. Kompresjonen blir rett og slett for høy.


 

Jeg er enig, men det blir meningsløst å si at filmen er for lang. Hadde de kuttet ut all lydstaffasjen, hadde nok resultatet blitt nokså ok.

Das Boot Dir. Cut ser da ganske grei ut og den er vel 3t+ lang.

 

Enkoderene har dessuten blitt svært mye bedre.

 

Quote:


Sjekk denne linken hvis du ikke tror at ext. version kommer på to disker




 

Som sagt, dette er ikke eksplisitt. Jeg ser at det er hentet fra LOTR-hjemmesiden, men det endrer ingenting.

Hadde det stått f.eks: "The main feature is spread across two discs, due to the extended length of the dir. cut" elns, så hadde det vært eksplisitt.

Det er ikke det at jeg ikke tror deg, men jeg håper i det lengste at de finner ut noe lurt.

Hvis du leser lengre oppe i tråden, er det vel jeg eller Anders som nevner dette først.

 

Hvordan står det til på DVDArkivet forresten? Jeg var fast inventar der lenge, helt til det nye forumet kom.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 23:40, Afseth skrev:

[...]

Glad jeg har dual-tray system på min DVD spiller. Så slipper jeg å bytte disk midt i filmen mener jeg
:grin:


 

Toshiba 9000 elns? Lucky bastard :wink:

 

Selgeren der jeg kjøpte min spiller, ville prakke på meg en sånn, men jeg nektet plent. Kommer aldri til å få bruk for noe sånn, tror jeg jeg sa. Dumme meg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-02 00:04, Linuxguru skrev:

Satt her istad å så på en link som tydelig viser at disc1 av special edition inneholdt hele filmen minus DTS 6.1 lydspor. Disc2 derimot var hele filmen med bare DTS 6.1 lydspor. Linken var:




Er iallefall slik jeg tolker siden.


 

Les min kommentar til den. Det virker litt rart, og det er vanskelig å finne en annen kilde som mener det samme.

Iom at plassallokeringen blir ulik, med mindre de bruker full-rate DTS, må de enkode filmen to ganger, en for hver plate.

Ugler i mosen, spør du meg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-02 00:05, LarsC skrev:

Quote:


Den 2002-08-01 23:40, Afseth skrev:

[...]

Glad jeg har dual-tray system på min DVD spiller. Så slipper jeg å bytte disk midt i filmen mener jeg
:grin:


 

Toshiba 9000 elns? Lucky bastard :wink:

 

Selgeren der jeg kjøpte min spiller, ville prakke på meg en sånn, men jeg nektet plent. Kommer aldri til å få bruk for noe sånn, tror jeg jeg sa. Dumme meg.

 

Toshiba SD-3109 sølv. Kongespiller både på bilde og lydkvalitet, samt at den har to trays :smile:

 

Eneste minus er at den ikke spiller CD-R plater, men hvem gidder å laste ned VCD, brenne det på en CD og se på det nå som man har DivX og tv-utgang på datamaskinen? Til audio-cd har jeg egen spiller uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...