thorgir Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Har lenge vurdert om jeg skal kjøpe meg ett DSLR, og har derfor prøvd å sette meg litt inn i emnet. Har fått anledning til å prøve både Nikon D50, D70, Eos 350D og Konica Minolta Dynax 7D. Av disse var det 7D som falt best i smak da dette kameraet satt godt i hendene, hadde mulighet for batterigrep og virket utrolig solid. Dessuten Likte jeg den store skjermen og antishake. 350d og D50 ble litt for små for mine "labber", mens D70 virket veldig solid, god å holde i, men manglet desverre mulighetene for batterigrep. Hvordan blir feks Eos 20d i forhold til Dynax 7d? Det inntrykket jeg har fått gjennom min studie på nettet sier meg at Eos 20d virker som ett mer profft kamera enn 7d både i konstruksjon og ytelse. Canon ser også ut til å ha ett større utvalg i objektiv osv. enn Konica Minolta. Hos fotovideo.no ser jeg Eos20d med objektiv til rundt 12 - 13 000.- De selger også Dynax 7d til 9998.- uten objektiv. Jeg begynner nå å bli svimmel av dette og lurer derfor på hva dere har å si til saken:) Mvh Torgeir Lenke til kommentar
Elph Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Jeg har selv ett EOS 20D (hadde ett EOS 300D ca 1 år før det igjen) og har brukt det MYE i 10 mnd nå, må si jeg er meget fornøyd, det ligger godt i hånden (for meg blir EOS 350D for lite) virker veldig sollid, har bra ytelse, lett å betjene, mye bedre enn 300D/350D mye pga tommelhjulet som for meg som stort sett bruker M instillinger er en kjempefordel. Har etter litt prøving og feiling endt opp med 3 stk L objektiver og ett fast brenvidde objektiv som dekker alle mine behov, dyrt, men som ofte ellers lønner det seg å satse på kvalitet, de billigste zoomene yter ikke kamera rettferdighet eller gir særlig stor anvenlighet uansett. Stikkordet er å satse på lyssterke objektiver! Selv har jeg disse: Canon EF 17-40 f4 L USM (brukes til landskap stort sett) Canon EF 24-70 f2,8L USM (mitt "allround objektiv, brukes og mye til portretter) Canon EF 70-200 f2,8L USM (mitt teleobjektiv, brukes til det meste, også fint på portrett i 90-135mm området) Canon EF 85mm f1,8 USM (primært portretter, skarpt, raskt, lett og fint å jobbe med) Ett alternativ som kan har ett "ideelt" zoom område er EF-S 17-85 f4,5-5,6 IS USM, denne ville eventuelt erstatte de to "korteste" objektivene jeg har, selv om mine to nok er litt skarpere. Bruker en Canon Speedlite 580EX som ekstern blits, meget bra, fungerer perfekt sammen med EOS 20D, og uansett hva du ender opp med, tipset er å bruke en softboks fra feks Lumiquest på blitsen, dette myker opp og sprer blitslyset, gir mye bedre bilder etter mitt syn. Bilder tatt med dette kamera og disse objektivene kan sees her om du vil www.gao.foto.no PS til syvende og sist er det hvordan du føler kamera ligger i hånden og hvordan du syes de er i bruk som betyr mest, alle de nevnte alternativene er gode kameraer, og du vil nok uansett bli fornøyd. PS2 om du ikke er erfaren med speilrefleks fra før vil jeg VELDIG sterkt anbefale deg å ta ett kurs, slik at du virkelig kan utnytte det verktøyet du kjøper deg for en god slump penger, om ambisjonen kun er å peke og knipse, vil sikkert ett kompakt kamera gi mer for pengene..... (min personlige erfaring etter overgang fra Canon G5 (avansert kompakt) til EOS 300D) Oslo kameraklubb har meget gode kurs, de starter helt sikkert opp igjen nå til høsten, en investering du ikke bør hoppe over om du ikke kan det meste fra før Endret 25. juli 2005 av Elph Lenke til kommentar
thorgir Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Heisann.. Takk for hjelpa.. Har meldt meg på ett kurs her på sunnmøre. Det virket som det eneste fornuftige. Ambisjonen min er å kunne gjenskape det jeg ser (og føler) når jeg ser for meg ett motiv eller hendelse, og det har jeg ennå ikke lyktes i med mitt kompaktkamera. Jeg tenkte ikke på å bruke så mye penger på objektiv med det første. Kjøper sikkert ett "kit" for så å oppgradere seinere. Man trenger vel litt tid for å lære seg alle funksjoner osv. Hvilket objektiv burde jeg velge til EOS 20d/dynax 7d? Har igrunn ikke lyst til å bruke mer enn 10 - 12000 på ett "kit" (Dama blir tulen hvis ho finner det ut) Mvh Torgeir Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Heisann..Takk for hjelpa.. Har meldt meg på ett kurs her på sunnmøre. Det virket som det eneste fornuftige. Ambisjonen min er å kunne gjenskape det jeg ser (og føler) når jeg ser for meg ett motiv eller hendelse, og det har jeg ennå ikke lyktes i med mitt kompaktkamera. Jeg tenkte ikke på å bruke så mye penger på objektiv med det første. Kjøper sikkert ett "kit" for så å oppgradere seinere. Man trenger vel litt tid for å lære seg alle funksjoner osv. Hvilket objektiv burde jeg velge til EOS 20d/dynax 7d? Har igrunn ikke lyst til å bruke mer enn 10 - 12000 på ett "kit" (Dama blir tulen hvis ho finner det ut) Mvh Torgeir Hvis du ønsker et kamera som er lit større enn 350D og D50 , tror jeg du kommer til og bli mest fornøyd med 20D på lang sikt. Det er veldig solid og ligger veldig godt i hendene. Canon har også Norske menyer og har et hav av utbyggingsmuligheter. Har også forstått at dynamikken på 20D er fantastisk og ikke så veldig langt unna de proffe 1 serie kameraene til Canon. Men det spørs om du greier å få det med optikk for 10-12000,- her i landet. Siden du ikke har erfaring fra speilrefleks før , tror jeg godt at du kan begynne med et "kit" objektiv , slik at du får bli ordentlig kjent med kamerateknikken og de muligheter digitalt speilrefleks gir deg. Hadde du kunne lagt til litt ekstra i "potten" din hadde du kommet langt med EF-S 17-85mm , som har fått gode kritikker og har et meget anvendelig zoomområde. Lysstyrken kunne selvsagt vært bedre men den har IS som hjelper deg om du ikke klarer å holde kameraet stødig nok uten stativ. Alternativt objektiv er vel Sigma 18-50mm f2,8 som har en veldig fin lysstyrke , men til omtrent samme pris og et litt mindre anvendelig zoomområde som eneste objektiv. Rimeligere objektiv er Tamron 18-200mm f3,5-6,3 , det fikk bra kritikk i siste nummer av Fotografi. Problemet med den er at du fort får problemer med lyset på grunn av blenderen. EOS 20D har jo fantastisk støyfrie bilder langt opp i ISO himmelen , og det hjelper deg jo litt Men tilslutt ser jeg også at det er tatt mange flotte bilder med det rimelige "kit" objektivet fra Canon EF-S 18-55mm. Og du kommer uansett til å få det gøy med kameraet selv om du velger dette objektivet. Du vet jo at du kan få mange objektiver senere , både L og EF-S objektiver. Lykke til med valget. Lenke til kommentar
tk1482 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Hei. Canon Digital EOS 20D, EF-S 18-55 kr. 12 798,- ikke så verst det (MPX.no) ellers er det 20D med EF-S 17-85 mm kr. 16 898,- Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Har lenge vurdert om jeg skal kjøpe meg ett DSLR, og har derfor prøvd å sette meg litt inn i emnet. [...] Kvalitet lønner seg, og et 20D er en langt bedre konstruksjon enn nybegynnermodeller. Men du har fått så mange gode råd at det ikke er nødvendig å si mer, bortsett fra en liten detalj: Hvis du kjøper et 20D, er det også en alternativ mulighet å kjøpe med et enkelt fastobjektiv som gir knallskarpe bilder. Det gjorde jeg da jeg kjøpte mitt første speilrefleks og ville ha best mulig ytelse. Hvis du kjøper en billigzoom kommer du i gang, men du vil da måtte kjøpe flere og bedre objektiver for å utnytte kameraet fullt ut og få så gode bilder som det er i stand til. En good zoom blir dyr i innkjøp, kvalitet koster. Sjarmen med å ha speilrefleks er at systemet heldigvis kan bygges ut litt etter litt ettersom man får råd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå