Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fasttelefoni: Samme faktura fra både Briiz og Fix


Anbefalte innlegg

Nå er det full forvirring her. Kommer til å bli en relativt lang post, men takk til de som leser gjennom hele og gir ordentlig svar.

 

Jeg har i lang tid hatt fasttelefoniabbonement (analog) hos IQTele, som etterhvert ble kjøp opp av FixTelecom. Altså har jeg i lang tid hatt et abbonement hos Fixtelecom. Dette har fungert helt fint, og jeg har ikke sett store nok fordeler ved å bytte til andre.

 

Men:

28. juni fikk jeg et brev fra MCI Norway og Briiz Telecom som kort oppsummert fortalte dette:

 

Betalingsstans hos Fix Telecom, samt manglende tilgang på kundeservice. Tilbyderen MCI Norway, som er leverandør til Fix, har sett seg nødvendig til å utpeke en ny fasttelefonitilbyder for de kunder som var tilknyttet Fix (meg).

 

MCI har derfor overført meg fra Fix til Briiz og forsikrer om at jeg ikke skal oppleve ulemper med overføringen, samt at jeg skal få et brev fra Telenor som sier jeg er MCI Worldcom kunde. Dette har jeg ikke fått.

 

Dette ser greit ut for meg, og jeg tror på at alt jeg vil merke er et nytt navn. Så får jeg faktura fra dem (enda ikke betalt), som også ser helt grei ut.

 

Så kommer dog det vanskelige:

I dag får jeg brev fra Fix Telecom som ber meg om å ikke tro på noe av det MCI Worldcom / Briiz sier. Jeg siterer: "Vi vil med dette forsikre deg om at FixTelecom fremdeles er din leverandør av telefoni tjenester og be deg om å se bort fra all korrespondanse fra MCI og Briiz."

 

Altså er det nå 2 ulike sluttleverandører som fakturerer meg for nøyaktig det samme. Hvem skal jeg betale?

 

Jeg fant forresten denne på forbrukerportalen:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1120552264.54

 

Er det også noe jeg kan gjøre for å prøve å hindre andre i å betale begge leverandørene? Det er jo klart at en av dem prøver å lure penger ut av meg.

 

Takker for all hjelp.

 

edit: Eneste forskjell i fakturaene er at Fix faktuerer for abbonement 2 mnd frem i tid også, samt at det er flust med orddelingsfeil både i brevet og fakturaen. Virker useriøst.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FixTelecom virker så useriøst som det går an å bli.

Samme inntrykk har jeg. Man skal selvfølgelig ikke dømme dem etter det, men antall orddelingsfeil i fakturaen og brevet fra Fix kunne ikke telles på en hånd.

 

Jeg drøyer den litt, men betaler nok til Briiz til slutt.

Lenke til kommentar

Skrev følgende mail. De som vil kopiere kan selvfølgelig det.

 

Til:

 

Fixtelecom, [email protected]

Briiz og MCI, [email protected]

Aktiv Kapital Finans NUF, [email protected]

Forbrukerombudet,  [email protected]

 

Oslo, 28.07.05

 

Regning for fasttelefon xxxxxxxx.

 

Jeg er blant de mange som nå er svært forvirret med hensyn til hvem og hvor mye jeg skal betale for min fasttelefon xxxxxxxx fra juli 2005.

 

Jeg har fått regning fra Briiz, ”overdratt Aktiv Kapital Finans NUF til eiendom” med forfallsdato 30.07.05, stor kr xxx.  I tillegg har jeg fått regning fra Fixtelecom, med forfall 01.08.05, stor kr xxx.

 

Fixtelecom har lagt ved et udatert brev hvor de sier  ”se bort fra all korrespondanse fra MCI og Briiz”.

 

MCI og Briiz har også med sin regning, lagt ved et brev, datert 24.06.05.  I dette brevet står bl.a. Briiz er ”ny fasttelefontilbyder for de kunder som tidligere var knyttet til Fixtelecom” og  ”Du vil få et brev fra Telenor der det står at du er kunde av MCI Worldcom.”  Jeg har så langt ikke fått noe brev fra Telenor med beskjed om dette.

 

Juridisk rådgiver Paal Bjønnes i Forbrukerrådet sier i www.forbrukerportalen.no at Briiz må gi ”den enkelte kunde rask og grundig informasjon om hva overføringen innebærer, og hvordan man skal forholde seg hvis man ønsker en annen operatør.”  Jeg har ikke fått noen informasjon om hvordan jeg skal forholde meg om jeg ønsker en annen operatør.

 

Adm.dir. Arne Aarnes i Briiz sier i en artikkel på www.dinside.no at man kan vente med å betale.  Forbrukerombud Jo Gjerdrem råder oss til å ”sende brev eller e-post til selskapene og opplyse at de avventer betalingen til det er brakt klarhet i hvem som er rette betalingsmottaker.”  Slik situasjonen er, velger jeg å gjøre akkurat det.

 

Jeg ber med dette om å få vite hvem som er rette betalingsmottaker, samt å få en detaljert presisering av hva som skal betales og en orientering om hva jeg skal gjøre hvis jeg ønsker å skifte til en annen telefonoperatør.

 

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...