trixi5432 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Hei! Har nettopp begynt på oppgavene til kapittel 2 i denne boken. Skal benytte meg av klassen Terminal for innlesing av heltall og flyttall. Har kopiert kildekoden, men får ikke kompilert den uten feilmeldinger: Terminal.java:17: cannot resolve symbol symbol : class Scanner location: class Terminal private static Scanner leser = new Scanner(System.in); ^ Terminal.java:17: cannot resolve symbol symbol : class Scanner location: class Terminal private static Scanner leser = new Scanner(System.in); ^ Terminal.java:25: cannot resolve symbol symbol : class InputMismatchException location: class Terminal catch (InputMismatchException ime) { reportError(); } ^ Terminal.java:34: cannot resolve symbol symbol : class InputMismatchException location: class Terminal catch (InputMismatchException ime) { reportError(); } ^ 4 errors Regner med det er meg det er noe feil med siden dette er en lærebok som blir brukt av veldig mange. Håper noen kan hjelpe. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Kom gjerne med kildekoden også. I tillegg, kan du legge feilmeldinger og kildekode i en [code*] killdekoden legger du her[/code] Fjern * i første. Endret 25. juli 2005 av Orjanp Lenke til kommentar
trixi5432 Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 import java.io.*; import java.util.*; /** * Denne klassen tilbyr metoder for innlesing av heltall, flyttall og * strenger fra terminalen. * * Pass på at du legger denne filen i samme katalog som programmene dine, * og kompilerer den først. * * @version 2.0 * @author Rolf W. Rasmussen * @author Khalid A. Mughal * @author Torill Hamre */ public final class Terminal { private Terminal() {}; private static Scanner leser = new Scanner(System.in); /** * Leser en int verdi fra terminalen. */ public static int lesInt() { while (true) try { return leser.nextInt(); } catch (InputMismatchException ime) { reportError(); } catch (NoSuchElementException nsee) { reportError(); } } /** * Leser en double verdi fra terminalen. */ public static double lesDouble() { while (true) try { return leser.nextDouble(); } catch (InputMismatchException ime) { reportError(); } catch (NoSuchElementException nsee) { reportError(); } } /** * Leser en streng fra terminalen. */ public static String lesString() { while (true) try { return leser.next(); } catch (IllegalStateException ise) { reportError(); } catch (NoSuchElementException nsee) { reportError(); } } /** * Tømmer linjen for inndata, dvs leser alt som er (igjen) i den innværende linjen og * returnerer denne som et objekt av typen String. */ public static String tømLinjen() { while (true) try { return leser.nextLine(); } catch (IllegalStateException ise) { reportError(); } catch (NoSuchElementException nsee) { reportError(); } } /** * Skriver ut en streng eller strengrepresentasjonen av en annen verdi * til terminalen og går videre til neste linje. */ public static void promptln( Object str ) { System.out.println( str ); } /** * Skriver feilmelding og går videre til neste linje på terminalen * slik at brukeren kan taste inn verdi på nytt. */ private static void reportError() { leser.nextLine(); // Tøm linjen først. System.out.println( "Feil i inndata. Prøv på nytt!" ); } } Terminal.java:17: cannot resolve symbol symbol : class Scanner location: class Terminal private static Scanner leser = new Scanner(System.in); ^ Terminal.java:17: cannot resolve symbol symbol : class Scanner location: class Terminal private static Scanner leser = new Scanner(System.in); ^ Terminal.java:25: cannot resolve symbol symbol : class InputMismatchException location: class Terminal catch (InputMismatchException ime) { reportError(); } ^ Terminal.java:34: cannot resolve symbol symbol : class InputMismatchException location: class Terminal catch (InputMismatchException ime) { reportError(); } ^ 4 errors Lenke til kommentar
Wise guy Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg har for ikke veldig mange uker siden begynt på den samme boken som deg, og jeg har gjort alle oppgavene til kapittel 2, så jeg kan kanskje hjelpe deg. Jeg er selv begynt på kapittel 3 nå. Hyggelig å hilse på andre på mitt nivå. Lenke til kommentar
trixi5432 Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Kjempefint. Boken er utrolig godt skrevet. Begynner plutselig å forstå masse ord og uttrykk som jeg hadde problemer med da jeg jobbet med Visual Basic. Holder på med oppgave 2.3 på side 47. Har problemer med å få til innlesning fra tastaturet. Leste tidligere i boken at jeg skulle legge til Terminal klassen fra hjemmesiden til boken i mappen der jeg legger programmene jeg lager, men jeg får bare feilmeldinger når jeg prøver å kompilere den. Fikk du det til? Lenke til kommentar
Wise guy Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Først må du laste ned terminalklassen fra bokens hjemmeside til den samme mappen som du lagrer programmene du skriver i. Deretter må du kompilere terminalklassen. Det gjør du ved å gå til kommandovinduet (start - kjør - cmd). Når kommandovinduet dukker opp, må du skrive: cd <mappens bane>. I mitt tilfelle blir det: cd C:\Java Da vil følgende bane stå i kommandovinduet: C:\Java> Deretter må du skrive følgende: javac Terminal.java Hvis det ikke går må du skrive hele banen til javac-filen, som i mitt tilfelle: C:\Programfiler\Java\jdk1.5.0_03\bin\javac Terminal.java Dermed vil Terminal.java være kompilert og du har en Terminal.class-fil. Når det er gjort kan du bruke Terminal-filen. Jeg håper dette vil være til hjelp. Lenke til kommentar
threiran Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 trixi5432: Java finner ikke klassene Scanner og InputMismatchException i den mappen du kompilerer i. Hvis du har noen filer som heter Scanner.java og kanskje InputMismatchException.java, bør du prøve å plassere disse i samme mappe som Terminal.java, og så prøve å kompilere Terminal.java. En annen mulighet er at du mangler noen linjer i Terminal.java. CPL Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Installer Java 1.5 Scanner og InputMismatchException ble introdusert i Java 1.5 At du ikke finner de, tyder paa at du har en tidligere Java versjon installert. Lenke til kommentar
trixi5432 Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 Takk for hjelpen. Installerte 1.5 og alt er i orden. Må ha oversett nedlastningsmuligheten på sun sine sider. Lenke til kommentar
Qwark Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg har for ikke veldig mange uker siden begynt på den samme boken som deg, og jeg har gjort alle oppgavene til kapittel 2, så jeg kan kanskje hjelpe deg. Jeg er selv begynt på kapittel 3 nå. Hyggelig å hilse på andre på mitt nivå. Hyggelig å se at det er flere som bruker sommerferien til noe annet en å slikke sol. Har skaffet med boken selv og er kommet til kap 3. Hvordan teksteditor bruker dere til å skrive kode i? Fant ut at Textpad fungerte fint til mitt bruk selv og at mange anbefaler å lære seg netbeans eller borlans Jbuilder. Lenke til kommentar
Wise guy Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Jeg bruker jEdit – et program skrevet i java med syv års utvikling bak seg. Det er jeg veldig fornøyd med. Det er spennende å lære java-programmering. Endret 5. august 2005 av Wise guy Lenke til kommentar
ELR Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 En annen god editor til java er XEmacs. Anbefales! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå