Gå til innhold

Prikker på skjermen..

zn00ker

Anbefalte innlegg

Jeg får masse prikker på skjermen når jeg spiller GTA3 og NeverWinterNights. Enkelte ganger henger spillet seg og enkelte ganger når jeg prøver å quite så henger maskina seg.

Nå begynner det å skje andre steder også. Mus pekeren i windows omgitt av gul eller blå farge enkelte steder.

Jeg har lest en tråd ang problemer med DirectX8 og spill, men siden detta også skjer i windows har det vel ikke no med det å gjøre?? Se her.

Kan det være såkalte artifacts (husker ikke helt om det er det kalles)??

I såfall er det vel skjermkortet som det er no feil med??

Eller kan det være skjermen??

Oppsettet mitt ser du i siggen og jeg bruker WinXP.

Jeg trenger hjelp!

TAKK!

Abit KT7A-RAID

AMD Athlon 1GHz

Gainward GeForce4 TI4400 128mb DDR

512mb SDRAM

Seagate 60gb 7200 RPM

Aopen Midi tower ATX HQ45 Grey

[ Denne Melding var redigert av: zn00ker på 2002-08-01 11:56 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke klokket kortet. Og det varte konstant. Nå har jeg bytta til mitt gamle skjermkort (GF2 MX400) og har teste litt i GTA3 og fikk ikke dissa "prikkene" da. Har dem heller ikke i Windows.

Men håper fortsatt på at det er en løsning på det eller så får jeg bare kontakte Komplett.no :sad:

Lenke til kommentar

Hvilke drivere har du ? Har du standard NVIDIA drivere ? Det er viktig.. selv kjører jeg nvidia v.30.30 drivere til mitt GF3 ti200 overklokket.. jeg får svarte små prikker på skjermen når jeg spiller f.ex. counterstrike i maxx oppløsning(1600x1200). Har klokket det ned nå, og nå er prikkene borte..

Hvis ikke orginale WHQL-drivere fra NVIDIA fungerer så vet jeg ikke, da er det nok muligens noe feil med kortet ditt.. kan oxo hende det er blitt litt varmt!

Dårlig kjøling?

- Fredrik

Lenke til kommentar

En navnbror jo! :grin:

Jeg bruker 29.42 driverme fra nVidia og det er de nyeste driverne på nVidias hjemmeside. Jeg kjører alle spill (unntatt CS) i 1152 x 864 - 75 Hz oppløsning.

Kortet er ganske varmt i denna varmen ja. Kanskje det er derfor??

Hadde ikke jeg ikke fått så høy tlf regning så hadde jeg hatt vannkjøling! F*** å!!

Lenke til kommentar

Merkelig problem du har der. Du kan jo prøve å forandre oppløsninga di.

Det er det eneste fornuftige jeg kan komme med bortsett fra å formatere PC'n :sad:

Formatering hjelper mot det meste...

Har det samma kortet og har ikke hatt noen liknende problemer. Bruker driverne som fulgte med. Pass på at du bruker 32-bit farger og ikke 16-bit eller mindre.

Lenke til kommentar

humm.

hadde kanskje ha vært en ide å legge bildene på nettet og ikke på maskinen din lokalt?

file:///C:/Documents%20and%20Settings/Fredrik%20Lunde/Skrivebord/hmm.jpg

vi ser ikke noe bilde..

hva slags kjøling har du på maskinen din?

er der noen kabinett vifter som sørger for gjennomstrømning?

normal rom temp?

cpu temp og kasse temp?

har du sjekket at viften på gfx kortet faktisk går? kan vere løs kontakt eller likn, evt plukke av kjøleren, gjøre ren gpu'n og ha på skikkelig kjølepasta. ofte er det lavkvalitet's pasta eller lim som er blitt brukt som leder dårlig samt der ikke er tilstrekkelig menge og derav bare få ca 30-70% kontakt. på mitt gf2 gts kort var der brukt lim og man kunne se at limet bare hadde vore i kontakt med

:asci art:

/--------

|********|

|**++++**|

|*++++++*|

|+++++++*|

+++++++*/

* lim

+ tørr flate

noe som vil tilsi at selve kjernen ikke hadde hatt tilstrekkelig kontakt og kjørt på en varmere temperatur en det som var beregnet/tiltenkt.

en annen ting er at gpu'er vanligvis har et søkk på midten og vil trenge mer pasta en det som har ville ha vore normalt med en flat flate

edit: søren og, tegningen min ble bare rot..

[ Denne Melding var redigert av: Prelude på 2002-08-02 00:12 ]

Lenke til kommentar

Hmm. Det tenkte jeg ikke på en gang :oops:

Jeg har bare vifte til CPU vifte og GPU vifte, jeg jeg har ikke på noen av sideplatene til kabinettet på. Og når det gjelder å tukle med å ta av vifta og begynne å rense litt her og der så holder jeg meg litt unna der (vil ikke ta noen sjanser når jeg har betalt så mye for det).

Ledninga til vifta er heller ikke løs. Men se på bildet jeg har lagt ut og se åssen bildet blir i Windows. I spill blir det mange små rektangulære saker som blinker før spillet henger seh opp.

[Edit: feil i url]

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: zn00ker på 2002-08-02 00:33 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: zn00ker på 2002-08-05 13:12 ]

Lenke til kommentar

Jeg hadde nøyaktig samme problem med mitt MSI GF4 Ti4400, og hadde som deg IKKE overklokka. Prøvde alle slags løsninger, og kom fram til at det eneste som funka var å ta av kab.døra og sette en diger vifte til å blåse luft på kortet. Til slutt ringte jeg kompletts supporttelefon, og ble fortalt at en del av disse kortene er defekte, på den måten at minne brikkene på kortene blir varmere enn normalt. Så jeg kunne bare returnere kortet og få et nytt kort. De har ikke fått testa kortet på komplett enda, men jeg regner med at de finner kortet defekt. Råder deg til å ta kontakt med komplett, så skal det nok gå i orden.

Men det er sinnsykt kjett å få så mange problemer når du har betalt så mange penger for et produkt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...