Gå til innhold

Verdt å overkokke ny pc?

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart bygge ny pc, og er i tvil om jeg skal satse på overklokking eller ikke. Det er jo selvsagt gøy å få ting til å yte mere, men hvor mye ytelsesøkning snakker vi egentlig om? Tenker da også i forhold til prisøkning (dyrere hk, psu, kjøler osv).

Jeg sitter nå med XP 2500 og Ti4200 som skal pensjoneres, og en Hansol 900P 19" CRT som er fra forrige årtusen(!) (1999) men som jeg tenkte å beholde med mindre noen har veldig gode argumenter mot den...

Jeg trenger et oppsett som skal takle CS:Source og BF2 bra, men jeg MÅ ikke kunne kjøre med alt på topp. Har kikket litt på 939 kort med amd64 3200/3500 og kanskje X800XL eller noe deromkring.

Spørsmålet er bare om det er verdt å lære meg overklokking i denne prisklassen, når vi tar med ekstrautgiftene for et overklokkingsvennlig system i forhold til et "standard" system?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo stort sett mye penger å spare ved å overklokke... F.eks er det liten vits å kjøpe en athlon 64 s939 3500+ framfor en 3200+ siden du veldig enkelt får samme ytelsen på 3200+ prosessoren ved bare å overklokke litt. Bare her har du vel spart inn 500-700kr?

Lenke til kommentar

Enig i at det kan være penger å spare, men man sparer jo mer på å overklokke en raskere prosessor.. prisene stiger jo eksponesielt. Heldigvis økes multiplieren også, så man får i det minste mer igjen for hver MHz.

Men så er det at man får dilla da... man skal tweake alt til langt over smertegrensen, så ryker skiten, man må ha raskere og tightere minne, lavere tempratur, bedre 3dmark score.. ny, mere klokkevillig prosessor..

Jaja, det kan vel kalles en hobby, selv om både foreldre, ektefelle og barn ser på far som et alvorlig tilfelle. (Han var jo så kjekk og sporty før..)

Er du ikke hekta, så kjøp deg heller en brukt cabriolet og sjekk damer..

Lenke til kommentar

Lite å spare på overklokking. det er bare noe man gjør for morroa, ikke av økonomiske årsaker.

det man "sparer" inn på å overklokke må man uansett bruke for å kjøpe overklokkingsvennlige komponenter. f.eks ram til dobble prisen, dyrt hk, bedre cpu kjøler osv.

samt at varmeutviklingen øker, noe som resulterer i en mere bråkete pc.

+ at du sannsynligvis vil få en hakket mere ustabil pc hvis du driver å leker deg med overklokking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...