Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele nettverk mellom to hus

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilket utstyr vi trenger for å dele nettverk mellom to hus? Det er fri sikt, ca 400 meter mellom husene.

Lurer på hvilket utstyr vi trenger både i det huset som HAR adsl, og det huset som IKKE har adsl?

mvh Jan Vidar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Den ene routern MÅ kunne kjøres som en bridge, eller så vil de ikke kunne snakke sammen.

Og ja, du MÅ ha en utendørs antenne.

Vet at flere D-Link routere har avtagbar antenne der man istedet kan koble til en ekstern antenne. D-Link har også antenner.

Lenke til kommentar

Jeg har erfart at vinduer hindrer lite signal i forhold til en vegg, så hvis den ene kan monteres med fri sikt til nabohuset gjennom vinduet kan du kanskje spare deg for en antenne.

Hvis routeren har avtagbar antenne slik som noen her nevner at D-link har, holder det kanskje med å kjøpe antennekabel for å flytte den originale antennen utenfor veggen.

Men du må uansett ha EN ordentlig antenne for å rekke 400m, men det er det samme hvilket hus denne står montert på. Bare mottakeren er bridge som "ddebono" skriver.

Lenke til kommentar

ddebono, nå bør vel du begynne og sjekke opp litt forskjellige ting før du uttaler deg for bastant. Med en antenne så vil du få ett retningstyr signal for sende delen, pluss bedre mottak da du har større overfalte å samle signalet inn brennpunkt på antennen. Spørsmålet er bare om dette er nok til at det holder begge veier.

Jeg mener hvordan skulle ellers ArticOC klare og linke bluetooth over 2.5km? Det går jo tross alt data begge veier der og. Eller tror du kanskje han har koblet en parabol på mobiltelefonen sin?

EDIT: Fordelen med retningstyrt antenne ovenfor omni antenne er jo at begge antenne kan siktes inn mot hverandre slik at du slipper og sende data til resten av verden i steden for den retningen du egentlig trenger det i. Jeg ser vel egentlig for meg scenarioet hvor du enten har en BiQuad med 15dBi gain en vei, eventuelt to av den d-link antennen med 6dBi gain, tipper det ender på det samme sånn ca.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Hei,

Den ene routern MÅ kunne kjøres som en bridge, eller så vil de ikke kunne snakke sammen.

Bridge? :wow: Sikker på at du ikke mener klient?

En WRT54g med Sveasoft firmware kan ihvertfall konfigureres som klient.

Den beste løsningen er likevel å sette opp begge boksene som AP og opprette en WDS-link mellom dem, jeg har selv flere slike installasjoner gående.

Rock Solid. :)

Når det gjelder antenner er nok det beste å montere en panel eller yagi-antenne i hver ende. Da rettes RFen dit den skal, og ikke rundt i alle retninger.

Lenke til kommentar

Leverandøren min (norek.no) har satt opp dette opplegget for meg:

* SMC Barricade Wireless G 54 Mbps802.11g,WPA, 4P switch, USB print server

* 2 stk CNet Outdoor Directional Antenna 14 dBi2.4 GHz, N-jack kontakt

* 2 stk CNet Antenna Cable 5mN-han til RP-SMA-hun

* 3Com OC Wireless 11g PoE Access Point54/108 Mbps 802.11g,WPA/AES,WDS,VLAN

Prisen kommer på rundt 4000 + mva.

Dette burde vel holde vel?

Endret av Janvp
Lenke til kommentar
Jeg spekulerte oggå litt på hvorfor de blander merker. Trodde kanskje den ene hadde en funksjon som den andre ikke hadde.

Ville ha holdt meg til Linksys, uhorvelig mye kunnskaper og firmware og finne til disse WRT54GS/G-routerne, også aksesspunktet WAP54G finnes det mye info rundt.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

her er mitt pris overslag:

2 X wrt54gs = 1300kr (650kr pr stk)

2 X antenne kabler(5m) = 500kr (250kr pr stk)

2 X panel antenna(18db) = 1800kr (900kr pr stk)

2 x plast boxer = 200kr (100kr pr stk)

totalt: 3800kr med moms :=)

hvis du lodder 2 lednigner på wrt54gs så blir den poe. siden den takler volt mellom 18volto og 6volt (adaptern som følger med er på 12volt) har gjordt det på 5 wrt54gs box'er og det funker veldig bra. det funker opp til ca 40m med tp-kabel.

si fra på mail til: erik at ranvik dot net , hvis du vil ha mer info om det.

Endret av ranvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...