Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hva er ping? og hvorfor har jeg så høy ping?

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et boretslag som har en egen server som står i kjelleren av blokka jeg bor i. Linja mi skal være på rundt 2Mb/sek, så det burde jo være bra nok for å spille online spill som battelfield og slike spill.

Men det lager nå helt jævlig. Det er rett og slett umulig og spille i det hele tatt. uansett hvilken server jeg er innlogget på. Har ihvertfall aldri under 100 i ping.

Før jeg flyttet hit og bodde i en enkel leilighet med egen innlinje fra nextgentel, var ikke dette noe problem.

-Så er det et problem fordi det er mye trafikk på den serveren i blokka mi?

-Eller er det noe på min pc som er feil (slår av alle p2p programmer og sånt når jeg skal "prøve" og spille online)?

All nedlasting fra nettet og sånt går silke fint, alt fra 150Kb/sek til 200.

Så linja er ikke treg.

Og tilslutt.

Hva er ping??

Torkel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ping er vel forsinkelse i forhold til en server målt i millisekunder. Er ikke helt sikker på om jeg har rett her, så... ;)

Spiller CoD:UO innemellom og har da rundt 35-50 ping på nederlandske og tyske servere. Helt ok! Har en 2 Mbit forbindelse.

Lenke til kommentar

Du sitter vel ikke helt tilfeldigvis i Trondheim?

Jeg hjelper til med linje for et borettslag med 3 blokker der. Der er det en 2Mbit ADSL + en 2,3 MBit SHDSL linje som brukes. Load på begge er så og si 100% hele tiden. Ikke muligheter for å spille med lav ping på slike systemer.

Bruken av de 2 linjene er fordelt slikt at all web-trafikk går over ADSL'en. Alt annet går via SHDSL'en.

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

Cluet er at det er en linje som er delt med andre, antar eg. viss det er en ADSL linje, og serveren deler opp båndbredden til hver person vil det gå ganske greit å laste ned. men viss ikke UT kapasiteten er begrenset til hver person, slik at naboen din bruker all UT kapasiteten på linja vill du få dårlig Ping på linja.

Ping = tiden det tar fra du sender et spørsmål til du får svar.

Få boretslaget til å sette opp en Clarkconnect server og del opp linja i like store deler til hver person da vil du få bedre Ping. men viss linja er for lita til å dele opp so hjelpe det ikkje. og med for lita linje meinar eg frå 3Mbit og nedover :p

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar

"Ping" er et program som måler latency (responstid) på tiden det tar å sende en pakke til en annen maskin (ping) og få et svar (pong) tilbake. Denne tiden måles i millisekund. 50 ping er da 50 millisekund eller ms. Det er bedre å si latency enn ping (eller ping latency).

Båndbredde har lite med latency å gjøre, det som spiller størst rolle er underliggende teknologi (kabel/xDSL/dialup/isdn) og antall punkt/maskiner mellom deg og serveren. Sitter du på LAN er du i direkte kontakt med serveren og vil få meget lav latency.

Båndbredde spiller inn hvis "upstream" hastigheten din er belastet av andre program. Med teknologier som ADSL har man gjerne veldig lav upstream og denne vil fort bli mettet. Når upstream blir mettet påvirker det latency sterkt, og du vil lagge som en gal.

For at online-spill skal fungere fint burde du ikke ha særlig mer enn 50-60 ping. 100 er veldig mye og om du aldri er under så skjønner jeg godt at det lagger.

Om du deler linja med resten av blokka er det lite håp for god ping :(

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Jeg hjelper til med linje for et borettslag med 3 blokker der. Der er det en 2Mbit ADSL + en 2,3 MBit SHDSL linje som brukes. Load på begge er så og si 100% hele tiden. Ikke muligheter for å spille med lav ping på slike systemer.

Bruken av de 2 linjene er fordelt slikt at all web-trafikk går over ADSL'en. Alt annet går via SHDSL'en.

Jo jeg sitter i det gammle sentralbad bygget i trondheim sentrum :D

Lenke til kommentar

Jo jeg sitter i det gammle sentralbad bygget i trondheim sentrum :D

Ikke det jeg tenkte på... Dere har kun 1 2Mbit ADSL på deling for hvor mange?

Der jeg drifter funker ting ganske så bra. Er 110 boenheter, men en del har egen dsl eller har ikke pc.. har ikke orka sjekke hvor mange noder som bruker nettet... Men jeg har satt opp så web går over adsl'n, og alt annet via en annen linje. Litt bedre opplegg enn kun en single 2Mbit....

Lenke til kommentar

Tror det er rundt 50 leiligheter i det gammle sentralbad bygget. Om de nye 70 leilighetene som er ferdigbygget nå skal kobbles på det samme nettet vet jeg ikke. Men hvis de gjør det blir det jo 120 leiligheter på den samme linja. :(

Jeg tror jeg kan bare glemme all framtidig online spilling hvis jeg ikke skaffer meg egen linje fra ekstern kunde. Og det er ganske uaktuelt.

Særlig siden jeg betaler kun rundt 200,- for 2 Mb linje, kabeltv og telefonabonement :thumbup:

Endret av ToLi
Lenke til kommentar
Prøv å ping www.vg.no og www.hw.no. Eventuelt ta en tracerout til serveen du spiller på fo å se hvor tregheten ligger.

Skal prøve det når jeg kommer hjem fra jobb i dag. Kan du forklare litt mer hva jeg skal gjøre for og pinge de adressene, og hvordan jeg ser hvor det går tregt?

Lenke til kommentar
Prøv å ping www.vg.no og www.hw.no. Eventuelt ta en tracerout til serveen du spiller på fo å se hvor tregheten ligger.

Skal prøve det når jeg kommer hjem fra jobb i dag. Kan du forklare litt mer hva jeg skal gjøre for og pinge de adressene, og hvordan jeg ser hvor det går tregt?

Hvis du går på start-menyen, trykker kjør og skriver cmd kommer ledetekst fram. Det skriver du "ping www.hw.no -t". La ping kjøre en liten stund, trykk så ctrl + c. Da kommer resultatet fra ping'ingen fram. Sjekk hva gjennomsnits pingen din mot VG og HW er.

For traceroute skriver du "tracert www.hw.no". Da får du se alle "ledd" pakken må gjennom før den kommer til destinasjonen. Hvis du ikke forstår så mye av hva som står der kan du poste det på forumet så vi kanskje kan analysere hvor feilen ligger.

Lenke til kommentar

Det betyr at du hadde bra ping mot hw.no. Såvidt jeg så var den høyeste der på 42. Det er jo ikke dårlig. Merkelig at du ikke får bra ping på bf heller da.... Har du prøvd å spille på catch sine servere. De har jeg bastandig god ping på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...