Gå til innhold

Spleise på kamera til 2-3000 - Hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter og tenker på å spleise på et nytt kamera med dama nå. Har sett litt rundt på prisguiden og på testene, men det blir litt mye å sette seg inn i nåe jeg egentlig ikke har peiling på kameraer fra før. Hadde vært bra hvis jeg fikk noen anbefalinger fra litt mer erfarne folk :)

Ingen av oss er på noen måte proffe, så lenge bildene funker bra på 10x15 papir, og kanskje hakket større for enkle portrettbilder, er det vel greit nok. På ferier er kameraet med overalt, så for min del ville det vært et stort pluss om kameraet går nedi en passelig romslig bukselomme. Har også lyst på manuell innstilling på lukkertid, eller ihvertfall muligheten til å ta nattbilder, da jeg har veldig lyst til å leke litt med det.

Ting som bør være med, men ikke nødvendigvis er noe must:

- OK videofunksjon, helst 640x480

- Svarthvitt/serpia funkjson (dama skal absolutt ha dette, men fikser det jo på tre klikk på PC'en, så skal nok klare å få snakket vekk denne ;) )

- Kameraet bør ikke være under middels på raskhet

Og til slutt, 2 x studentøkonomi, så det bør ikke være over 2-3000 kroner...

Noen anbefalinger?

Hvordan er det å kjøpe brukt, forresten, bør jeg titte på noe der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du skal ha et superzoom kamera, så får jeg her som i alle andre lignende tråder (mange av de) anbefale Nikon Coolpix 5900. 3x optisk zoom, lite nok til de fleste passe romslige lommer, best bildekvalitet i sin klasse og nok megapixler (5 megapixler, mer enn nok til A4) uten at det blir så mange at det går ut over støynivået i bildene. Det er også hurtig nok til de fleste situasjoner, og ligger blant de raskeste.

Som sagt er bildekvaliteten helt på topp, og videofunksjonen er heller ikke dårlig. Svart-hvitt og sepia er jeg ikke sikker på, men det finnes på de fleste kamera i dag. Og som du sier, så kan man gjøre det på datamaskinen i etterkant. Det er faktisk bedre for da kan du angre og gå tilbake til farger om du ikke blir fornøyd med bildet. Det kan du ikke gjøre om du ber kameraet ta bilde i svart-hvitt eller sepia.

Nattfunksjon finnes blant kameraets rikelige utvalg av programmer. Det har også mange nyttige funksjoner som hjelper deg å ta bra bilder. Fjerning av røde øyne som for en gangs skyld funker, opplysning av mørke partier i bildene uten at de lyse partiene blir for lyse og kan om du ønsker det automatisk finne ansiktet i bildet og stille fokus på det (ingen flere bilder der kameraet stiller fokus på bakgrunnen, som de gjerne gjør).

Søk etter Coolpix 5900 her på forumet (og Coolpix 7900 som er nøyaktig samme kamera bare med syv megapixler) så ser du hvorfor så mange har blitt forelsket i dette kamera. Vi har solgt tonnevis av dette kamera og storebroren 7900 der jeg jobber, og ikke fått inn noen misfornøyde kunder eller noen kamera med feil enda. Pris ca. 2500-3000 kroner.

Du får mindre kamera til omtrent samme pris, men jo mindre kameraet er, jo mindre må objektivet være også. Og jo mindre objektivet er, jo mindre skarpere blir bildene. Når det gjelder størrelse/kvalitetsforhold, så er CP5900 veldig bra balanser for den vanlige familiefotograf som vektlegger kvalitet.

Obs: Må ikke forveksles med de billigere CP5600 og CP7600 som er nedstrippede versjoner.

Å kjøpe brukt er ikke noe smart trekk med mindre du kan leve med et kamera som bruker år og dag på å stille fokus og ta bilde. Utløserresponsen er faktisk noe av det som har hatt størst utvikling bare det siste året eller så.

Lenke til kommentar

OK, takker for et bra svar! Skal søke litt rundt etter info og erfaringer om dette kameraet, så blir det vel til at vi kjøper det, hvis det er såpass bra som du sier :) Hørtes igrunn fristende ut med et sånt...

Lenke til kommentar

Jeg må få legge til en ting: Kjøper du deg et flatt og lekkert kamera som f.eks. Nikon'ene Afseth foreslår, eller andre flate for den del, så for all del: ikke trøkk det ned i bukselomma. Jeg grøsser på ryggen av de som sier de skal oppbevare kameraet der. Ei bukselomme er nemlig ikke stedet å ha et slikt flott instrument som et digitalkamera. Det kan meget lett gå i stykker ved en uheldig vinkel på lomma, samt at LCD'en meget raskt blir ripete og stygg. Du får mange flotte småvesker, fra romslige og ned til "kroppskondom" for kameraet, slik at det kan festes i beltet i stedet. Da er det betydelig mer beskyttet.

Og ja, det er et fritt land, og man velger selv, men jeg synes iallfall det er tåpelig å dytte slikt ned i lomma. Jeg kjenner selv noen som gjør dette, og kameraet ble kjapt ulekkert, både selve kamerahuset, skjermen og alt annet. For ikke å snakke om alle gangene det har gått i bakken, da det ble røsket opp av lomma.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Enig med Manskow. Du må ha veske for å beskytte kameraet. Blir det noe feil, og du leverer inn et kamera med riper og stygge merker, så har verkstedet god grunn til å avfeie kameraet som støtskadet, eller feil behandlet, og nekter å reparere det på garanti/reklamasjon.

Lenke til kommentar

Svar om spehia og svarthvitt:

Ja, Nikon Coolpix har både svarthvitt, sephia og valgfri-farge funksjon. De fungerer veldig bra, men dette kan ordnes via Nikons programvare hvis du vil gjør et vanlig bilde om til sephia eller svart-hvitt. Programvaren er også veldig bra. Anbefaler 5900 på det varmeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...