Gå til innhold

1års garanti på bærbar, lovlig?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at blandt andre Komplett selger f.eks denne maskinen med kun 1 års garanti. Jeg mener å ha hørt og lest et sted at privat kjøp av komplette maskiner (stasjonære og bærbare) skal ha minst 2år (24 måneders) garanti i følge kjøpsloven eller forbrukerloven elns. Jeg har prøvd å lese litt på lovdata, men finner ingenting om akkurat dette. Er det noen der ute som kan bekrefte/avkrefte mine antagelser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke noe paragraf i fkjl. som tilsier krav til lengde på garantien. Eneste som er kravet er at hvis garanti, så skal den dekke mer enn det fkjl. tilsier at kjøper har rett til.

I EU land er det dog kjent at produkter skal ha 2 års garanti, ofte på forhandler selv dekke det andre året (fj. eksempler i Tyskland)

Lenke til kommentar

Ja, du skal ha min 24 mnd reklamasjonsrett på feil på produkter som var der når produktet ble levert - hvis det koster mer enn NOK 300 tror jeg det var som min grense. Garanti er noe produsenten velger å gi i tillegg til lovpålagt reklamasjonsrett da det er mange land som ikke har det sterke forbrukervernet vi har her i landet. Garanti dekker normalt alle feil som oppstår i perioden selv om de ikke var der når produktet var nytt uten diskusjon, men for reklamasjon kan det være tvilstilfeller når feilen oppsto.

Lenke til kommentar
Ja, du skal ha min 24 mnd reklamasjonsrett på feil på produkter som var der når produktet ble levert - hvis det koster mer enn NOK 300 tror jeg det var som min grense.

Reglene er slik at produkter som er ment å ha en levetid på over fem år, har fem års reklamasjonsrett. Andre har to år. Det er mulig det er en regel om verdi også, men det kjenner ikke jeg til.

Jeg vil anta en bærbar PC skal holde i minst fem år, så reklamasjonsretten er nok fem, ikke to år. (At den er utdatert etter langt under fem år, er en annen sak...)

Lenke til kommentar
DELL er de sikre folka når det gjelder garanti av bærbar nå man tenker man skal gi så mye penger så er det greit å ha en bra garanti

Garantien til Dell "complete care service-avtalene" koster mer enn gull, grønne skoger og en ekstra bærbar. Dvs. Det koster ofte mye mer enn det smaker, og er kun verd pengene hvis det er superkritisk å måtte få en erstatter innen 24 timer, og du ikke har noen reserver som kan lånes de dagene det tar før PC'en er reparert via vanlig garanti eller reklamasjon.

CrZy_T: Det er nevnt mange ganger før her, men ja, det er lov å ha 1 års garanti. Det at 1 år er mindre enn reklamasjonslovens minimum på 2 år spiller ingen rolle siden vilkårene kan være bedre. F.eks gratis frakt begge veier med ekspresspakke. Garantien kunne vært 1 dag og fortsatt vært lovlig bare vilkårene er bedre enn for reklamasjon. Jeg er litt usikker, men tror det er lov om reklame som brytes hvis vilkårene (inkludert tid) er dårligere enn vanlig reklamasjon, men det reklameres med "garanti" på produktet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Da har jeg fått svar på spørsmålet mitt. En moderator kan gjerne stenge tråden her nå så man slipper å komme med 20 andre personer som også skal snakke om reklamasjon.

Du fikk strengt tatt svar på ditt spørsmål allerede i første post, så du kan med fordel droppe den holdningen der.

Lenke til kommentar
Da har jeg fått svar på spørsmålet mitt. En moderator kan gjerne stenge tråden her nå så man slipper å komme med 20 andre personer som også skal snakke om reklamasjon.

Du fikk strengt tatt svar på ditt spørsmål allerede i første post, så du kan med fordel droppe den holdningen der.

Folk som ikke kommer med dokumenterte påstander gjør jo at jeg er like langt som da jeg startet.

Men som nevnt tidligere, antar at dette blir en søppeltråd etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...