Gå til innhold

Hvilken CPU vifte?

Anbefalte innlegg

Jeg synes min nåværende vifte kjøler for dårlig (60 grader idle i sommervarmen) samt at den bråker for mye (27dB). Jeg er ganske sikker på at viften er en Glacialtech : http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=5&s=pl

Kan dere anbefale en vifte inkl. heatsink som kjøler bedre OG er mer lydløs? Helst så lydløs som mulig (rundt 20dB bør vel være bra?). Den bør også ikke være for vanskelig å montere samt at den ikke bør være så tung at den kan ødelegge CPU.

Se sign. for maskinvarespesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en CPU vifte som går på 27db og den bråker for mye, så må du være kresen på lyden :smile: Selv kjører jeg totalt ni vifter i min maskin og jeg regner med at den har et støynivå som nærmer seg 50db. Nærmeste jeg har funnet av støysvake vifter er en EKL PAPST vifte med støynivå på 28db.

Kanskje du burde sjekke vifta om den er tilnærmet defekt for 27db skal man nesten ikke høre.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-01 15:28, milamber skrev:

Hvis du har en CPU vifte som går på 27db og den bråker for mye, så må du være kresen på lyden :smile: Selv kjører jeg totalt ni vifter i min maskin og jeg regner med at den har et støynivå som nærmer seg 50db. Nærmeste jeg har funnet av støysvake vifter er en EKL PAPST vifte med støynivå på 28db.

Kanskje du burde sjekke vifta om den er tilnærmet defekt for 27db skal man nesten ikke høre.

Ja, jeg ER kresen, men det er fordi jeg etterhvert kommer til å tilbringe en god del timer foran PC'n hver dag med arbeid som krever konsentrasjon. Nemlig redigering. Håper ivertfall å kunne tjene nok penger på det til å klare med uten andre jobber. Og da er det viktig at PC'n er rolig. Jeg tenker ikke så veldig på støyen fra PC'n, men den høres veldig høy ut hvis jeg sitter å tenker og lurer og funderer og jeg plutselig tenker over at den er der.

En annen ting er jo at CPU'en blir for varm om sommeren. Skal jeg uansett skifte kjøler, så kan jeg jo skifte til en som er stillegående.

Noen som vet om noen bra vifter på Microplex eller andre steder som spesialiserer seg på stillegående kjøling? Vannkjøling blir for komplisert og dyrt.

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg. Jeg har et forslag til deg da som muligens kan gå dersom du ikke skal gå for vannavkjøling. Skaff til veie en stor kraftig kjøleribbe som er spesiellt bra til kjøing og en liten vifte som nesten ikke lager lyd i det hele tatt. Du kan lage deg til et system med en 80x80x25 kabinett vifte til det bruke og hvis du bruke Enermax kabinett vifte så kan du stille på hastigheten slik at du kan få en PC uten støyen ifra viftene.

Det er det eneste jeg har av forslag om dette.

Lenke til kommentar

Du kan jo gå for en "Silent Viking" på Microplex. Den skal vel gå på ca 21db, men har hørt at den gjærne bråker litt mer enn det.

Eller du kan gå for en bedre en, men litt dyrere Thermalright kjøler også fra Microplex Med en stille 80mm vifte fra Papst. Denne vifta har et støynivå på kunn 19db!

/steinih :smile:

devil.gif

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: steinih på 2002-08-01 15:57 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: steinih på 2002-08-01 15:58 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: steinih på 2002-08-01 15:59 ]

Lenke til kommentar

Om du vil har god kjøling og lav støy så vil jeg anbefale Alpha 8045 kjøleribben med en Papst 19db vifte. Har en sånn på en xp1700 og ligger på mx 45c ved max belastning, og jeg kan ikke høre viften, den forsvinner i psu og diskstøyen!

Eneste kipe er at du må skru ut hk for å montere den, men den faller garantert ikke av når du har skrudd den fast osv! :eek:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...