Gå til innhold

Overføring fra DV til pc...

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg går med planer om å skaffe kamera i nær fremtid, og lurer på en ting.

Når dere overfører video fra en DV-kasett til PC med f.eks pinnacle 9; hvordan er filen som blir lagret på pc'en?

-Èn lang kontinuerlig film?

-Èn film med informasjon om klippene (forskjellige opptak) i det programmet som er brukt for lagring på pc?

-Eller for man mange filer/filmer lagret i kronologisk rekkefølge?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selv velge dette.

*En lang film som er hele DV-tapen (60/80 minutter)

*Ta opp manuelt og starte og stoppe selv slik at du får det oppdelt, og kan evt. bare spole over ting du ikke vil ha med.

*Få programmet til å kjøre over hele tapen på en gang, men automatisk delt opp i enkeltfiler for hvert klipp kameraet har tatt.

Du kan altså ha full kontroll over hvordan dette gjøres :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Pinnacle Studio 9 Plus og er veldig fornøyd med det.

Ps: De fleste maskiner du kjøper idag har vel firewire inngang skulle jeg tro, og da trenger du ikke et eget kort til det. :)

Anywayz så fikk jeg en bundlepakke på Expert for 698kr. Da fikk jeg med Studio 9 plus, og 5 andre interresante pinnacle programmer samt et 4*4meter grønt lerret som er ideelt å bruke til "bluescreen" effekten som Studio 9 plus har.

For dem som ikke vet hva "bluescreen" effekt er så har det ingenting med bluescreen på dataen! :) Det er den samme effekten som typisk brukes på værmeldinger. Du kan filme folk foran lerretet og etterpå legge på hvilken bakgrunn du måtte ønske. Ikke så mye jeg har brukt det til nå, men det er ganske mye moro du kan lage utav det hvis du gidder.

En annen kjekk ting med Plus versjonen er bilde i bilde funksjon (PIP).

Og som alle andre pinnacle versjoner jeg har vært borti kan du selvsagt velge hvordan filmklippene dine skal vises etter at du har overført fra DV kameraet ditt.

Programmet deler automatisk klippene inn i scener for hver gang du har stoppet og startet kameraet under innspilling. Personlig foretrekker jeg å velge avsnitt selv.

Du kan også med letthet kombinere video fra DV kamera og foto fra digitalt fotoapparat når du redigerer opptakene dine.

Endret av d0berman1
Lenke til kommentar

Ok, jeg har jobbet litt med Pinnacle 9. Men kun med bilder og video tatt fra kompaktkamera, derfor var jeg litt usikker på hvordan DV-opptak gjøres til maskinen. Jeg liker best å ha klippene oppdelt før redigering, blir litt lettere å holde oversikt da :)

Lenke til kommentar
Èn ting til jeg lurer på; hvis man har DV-INN på kameraet, kan man da overføre data (annet enn film, som f.eks bilder/dokumenter/programmer) til DV-kasetter og bruke disse som backup av en harddisk? :roll:

Enkelt og greit "nei".

Det fantes en slags backupmulighet til VHS kassetter en gang i tiden, der man brukte en helt vanlig VHS opptaker og VHS kassett for backup, men mener å ha hørt at det var ustabilt og virkelig tregt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...