Gå til innhold

Oppdatere BIOS i Windows XP med diskett?

Ethelion

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått meg nytt MSI hovedkort, og tenkte jeg skulle oppdatere BIOS, selv om dette er ett av de nyeste kortene på markedet. Det fulgte med Live Update 2 som liksom skulle kunne oppdatere BIOS via Windows, siden XP ikke har DOS. Men nå ser jeg til min store forskrekkelse at på MSI-sidene viser de til Win9x disketter for å flashe BIOS'en på en maskin som kjører ett NTFS basert XP operativ-system.

Er det noen der ute som har tips og/eller råd til meg når det gjelder FLASHing av hovedkort/BIOS? Jeg har aldri gjort dette før, og jeg ser helst at Live Update skal gjøre dette i Windows.. er det kanskje noen der ute som vet en vei rundt dette problemet?

All hjelp blir mottat med takk! :smile:

E_t_h_e_l_i_o_n__C_o_m_p_u_t_e_r_:

AMD XP2000+

512mb DDR RAM

2x80gb IBM HDD

nVIDIA GeForce2 MX 32mb RAM

system temperature @ 41 C´

[ Denne Melding var redigert av: Ethelion på 2002-08-01 10:26 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

If it ain't broken, don't fix it.

Flashing av BIOS kan gå galt, og hvis du har en av de nyeste hovedkort på markedet og ikke merker noen problemer eller begrensinger, så vil det ikke ha noen merkbar forskjell om du flasher BIOS'en.

Flash BIOS'en minst mulig, for går det galt så kan det være at du må bytte hele hovedkortet eller vente en evighet på ny brikke med BIOS. Og da går det vel ikke på garantien.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-01 10:21, Afseth skrev:

If it ain't broken, don't fix it.

Flashing av BIOS kan gå galt.. (osv.)

Tja, det er ikke det tryggeste man kan gjøre med PC'en, men en gang må jo bli den første? Jeg kan ikke kjøpe nytt hovedkort hver gang BIOS'en må oppdateres? Uansett er det vel alltid best å ha de siste driverene på systemet? :grin:

Jeg la spesielt godt merke til dette på 3D-kortet mitt.. Det virket som om jeg hadde to forskjellige kort da jeg installerte det med original drivere først, og så lastet ned nyeste Detonator fra nVidia etterpå. Tenk hvis det samme gjelder BIOS? :roll:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-01 10:32, trond9 skrev:

Er i nøyaktig samme situasjon som deg Ethelion, + et "lite" problem til. Har nemlig ikke floppy for øyeblikket. Noen løser den? :smile:

hvis du har en cd brenner kan du lage en oppstartcd med samme innhold som en floppy :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Er i nøyaktig samme situasjon som deg Ethelion, + et "lite" problem til. Har nemlig ikke floppy for øyeblikket. Noen løser den? :smile:

Du kan jo bare lage deg en win98 bootcd med flash filer på.

Nero har den funksjonen mener jeg da.

Lenke til kommentar

Quote:

Uansett så kan du jo alltid Flashe BIOS via Windows hvis hovedkortet ditt støtter denne funksjonen. Mitt støtter det i følge manualen, men i programmet som skal gjøre dette er denne funksjonen 'greyed out' hos meg.

:eek:

AMD XP2000+

512mb DDR RAM

2x80gb IBM HDD

[ Denne Melding var redigert av: Ethelion på 2002-08-01 11:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-01 11:10, jorlille skrev:

Er fullt mulig å lage en MS-DOS oppstartsdisk i WinXP. Sett i disketten, høyreklikk på diskettstasjonen i Min Datamaskin og velg formater. I bildet som kommer opp krysser du av for å "Gjøre dette til en oppstartsdiskett for MS-DOS".

ja, det går an. Eller bare søk på google.com :smile:

Lenke til kommentar

Flasha akkurat biosen på mitt MSI hovedkort for første gang med LiveUpdate2. Visste ikke akkurat helt hva jeg gjorde. Trodde vel at alt gikk av seg selv. Men det gikk helt fint. Fulgte bare anvisningene på skjermen. Inn med floppy disk, ut med floppy osv.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-01 12:13, Kwesi skrev:

Flasha akkurat biosen på mitt MSI hovedkort for første gang med LiveUpdate2. Visste ikke akkurat helt hva jeg gjorde. Trodde vel at alt gikk av seg selv. Men det gikk helt fint. Fulgte bare anvisningene på skjermen. Inn med floppy disk, ut med floppy osv.

Gjorde du alt dette i Windows XP, eller måtte du boote fra disketten? Hadde du valget i Live Update 2 til å Flashe BIOS i windows? Jeg får bare lastet ned de siste driverene.. :sad:

AMD XP2000+

512mb DDR RAM

2x80gb IBM HDD

[ Denne Melding var redigert av: Ethelion på 2002-08-01 23:36 ]

Lenke til kommentar

Vel, nå fikk jeg Flash'et BIOS'en min.

Det gikk så smertefritt som det gikk an å få det. Jeg brukte LiveUpdate-programmet som fulgte med MSI-hovedkortet mitt, og dette programmet gjorde så og si alt selv.. måtte jo ta inn og ut disketten littegrann.. :razz: Pass ihvertfall på å ha tomme, formaterte disketter i nærheten..

Et lite tips til folk som ikke har Flash'et BIOS før:

(yeah, like I'm some kind of expert? :roll: )

Når maskinen restarter, og kommer til punktet der RAM leses og sjekkes, og harddisker blir initialisert, ikke få panikk hvis denne beskjeden står på skjermen: CMOS Bad Checksum Error

Eneste jeg trengte å gjøre (ja, jeg fikk denne beskjeden på skjermen under oppstarten, og gjett om jeg kaldsvetta!! :grin:

(Tviler faktisk på at det har så mye å si hvilke innstillinger du setter.. tror det er mer det at BIOS trenger lagring av oppsettet etter BIOS-Flash'ing..)

Håper dette hjelper noen som helst.. :razz:

E_t_h_e_l_i_o_n_'_s__C_o_m_p_u_t_e_r_:

AMD XP2000+

512mb DDR RAM

2x80gb IBM HDD 7200 RPM

nVIDIA GeForce4 Ti4200 128mb RAM

system temperature @ 49 C´

[ Denne Melding var redigert av: Ethelion på 2002-08-09 12:41 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...