Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cell Pipe fra Lucent -> D-Link 624


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette inlegget bør hjelpe deg.

 

Hei,

 

Første du bør gjøre er å slå av alle brannmurer midlertidig. F.eks. Windows Brannmur, Zonealarm, Norton Internet Security, o.l. Slå de av for å eliminere de som årsak til feilen.

 

Kontroll Panel -> Nettverkstilkoblinger. Fjern Telenor PPPoE tilkobling. Sett Lokal Tilkobling til å motta IP automatisk. (Høyretrykk på Lokal Tilkobling, Velg Egenskaper, merk av Internett Protokoll, trykk på egenskaper. Merk av for motta IP adresse automatisk. Merk også av for motta dns server automatisk. Trykk ok, så lukk) Om du prøver å koble deg Trådløst, trykk Vis Tilgjengelige trådløse nettverk, velg Default og koble deg til.

 

Etter du har gjort dette, trykk Start, Kjør, skriv inn cmd og trykk ok. I kommandolinjen som kom opp nå, skriv inn "ipconfig" og trykk enter. Det bør se noenlunde slikt ut:

 

IP Adresse: 192.168.0.100

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard Gateway: 192.168.0.1

 

Om du IKKE får IP adresse når du skrive ipconfig, prøv å resett routeren. (Hold inn en kulepenn eller binders i resett hullet i 15-20 sekunder MED strømmen på!). Du kan også prøve å sette manuell IP på nettverkskortet ditt. Dette gjør du ved å gå på Kontroll Panel / Nettverkstilkoblinger, høyretrykker på den nettverkstilkoblingen du bruker, velger egenskaper, så internett protokoll og egenskaper. Merk av for Bruk Følgende IP Adresse og skriv inn IP 192.168.0.95, nettverksmaske: 255.255.255.0, trykk ok og lukk.

 

Prøv nå å ping 192.168.0.1 (skriv i cmd: ping 192.168.0.1 og trykk enter). Du vil få 4 svar om alt er slik det skal være.

 

Åpne Internett Explorer, gå til adressen 192.168.0.1, brukernavn: admin - passord: *blankt* (som i tomt, niks, nada).

 

Det kan være at du må stille litt på Internett Explorer. Gå da på Verktøy/Internett Innstillinger/Tilkoblinger og fjern alt som står i listen over tilkoblinger der, trykk så OK.

 

Under Home/WAN stiller du routeren til Dynamic IP Adress og trykker APPLY, så continue.

 

Gå på status på webkonfigurasjonssiden til routeren. Se på IP Adresse Under WAN. Hva står det der? Står det 0.0.0.0, følg alternativ 1, står det 10.0.0.#, følg alternativ 2.

 

Alternativ 1.

 

Gå til Home/WAN. Velg PPPoE, så Dynamic PPPoE. På username skriver du brukernavnet du har fått fra telenor + @online.no etter "User Name". Etter "Password" og "Retype Password" fjerner du stjernene og skriver passordet fra Telenor _TO_ ganger (en gang i hvert felt), trykke APPLY, så Continue etter du har gjort dette. (når du kommer tilbake til siden, vil det skjulte passordet ditt være lengre enn det du skrev inn. Routeren legger på stjerner automatisk for å skjule lengden på passordet) .

 

Så gå du til status igjen, er IP Adresse ennå 0.0.0.0, trykker du "connect", da skal du få en IP Adresse.

 

Alternativ 2.

 

Still inn Trådløst nettverk slik du vil ha det (WEP,WPA-PSK, osv), så går du til Home/DHCP og velger "DHCP Server - Disabled" og trykker APPLY, så Continue.

 

Nå må du flytte kabelen som kommer fra modemet fra WAN porten til LAN 1. (etter du har gjort det, gå på nettverkstilkoblinger, høyretrykk på lokal tilkobling/trådløs tilkobling og velg reparer. evt åpne cmd og skriv "ipconfig /release" så "ipconfig /renew")

 

Dette burde være tilstrekkelig til å få deg på nett.

 

- Sylvarius

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke Telenor routeren så godt (Cell Pipe), kan det være et router til router problem?

Dette er vel av de eldre Cellpipe-modemene som ble levert ut rundt 2002/2003 og de er uten noen form for router, har du sync og indikerer lampene at det er forbindelse mellom modem og router?

Lenke til kommentar

Stemmer nok at dette er en av de eldre modemene ja, fikk den vel i 2003 ja.

 

Det er ingen forbindelse imellom disse to nei.

Dvs når jeg plugger i strøm på modemet og setter inn pluggen bak i D-Linken så lyser WAN lampen i noen sekunder, så blir det dødt igjen.

Lenke til kommentar

Prøv å resette DI-624.

 

Kulepenn eller Binders i resett hullet i 15-20 sekunder med strømmen på. Om ikke WAN lyset lyser konstant eller blinker etter dette, prøv en annen kabel. Er det ikke kabelen prøv følgende:

 

(Loopback test)

 

Kjør en kabel fra LAN 1,2,3 eller 4 til WAN på DI-624.

 

Under Home/Wan sett på Dynamisk IP, apply, så continue. Gå på status og sjekk om du har fått IP Adresse under WAN. Om du får IP Adresse 192.168.0.1## er alt ok med router.

 

Om du ikke får IP adresse under loopback test etter å ha resatt router og prøvd en annen kabel, så er det mest sannsynlig noe galt med routeren.

 

Får du derimot IP adresse under loopback, er alt ok med router, da ligger feilen en annen plass.

 

- Sylvarius

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Kjør en kabel fra LAN 1,2,3 eller 4 til WAN på DI-624.

 

Under Home/Wan sett på Dynamisk IP, apply, så continue. Gå på status og sjekk om du har fått IP Adresse under WAN. Om du får IP Adresse 192.168.0.1## er alt ok med router.

 

Om du ikke får IP adresse under loopback test etter å ha resatt router og prøvd en annen kabel, så er det mest sannsynlig noe galt med routeren.

 

Får du derimot IP adresse under loopback, er alt ok med router, da ligger feilen en annen plass.

 

4556124[/snapback]

 

Jeg har nøyaktig det samme problemet, jeg har testet med loopback og får da ip-adresse, så både WAN-port og kabel er nødvendigvis i orden.

 

Jeg har husket @online.no i brukernavnet også. Når det "ringes opp" direkte fra pc'en funker det med patchekabel rett i lucenten.

 

Begyner å blir skikkelig lei dette nå, setter veldig pris på hjelp.

 

Som en midlertidig fiks har jeg skrudd av routerfunksjonaliteten i d-linken nå, kjører den som en ren switch. så får vi se om jeg får opp resten av møkka i dag.

Endret av Harang
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...