Melloweitsj Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Noen her som har gått på NHH eller en annen økonomi utdannelse? Er det eneste studiet jeg *tror* jeg vil like, der jeg har litt interresse for børs, finans, etc. Bare lurer på hvordan et slikt studium er og om noen har gått på NHH (tenkte meg inn dit etter førstegangstjenesten) og hvordan det var. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Da tenker du på Siviløkonom studiet tenker jeg. Da har valget mellom BI eller NHH, hvis du vil nå høyt. NHH er, i følge ryktene, langt mer teoretisk enn BI. BI jobber mer med fagcases og mer i praksis. Uansett bør du ha god innsikt og interesse for økonomi, regnskap, matte, næringsliv, bedøk, etc.. Absolutt et studie der du kan nå langt, men det er også veldig krevende. PS; Vanskelig å komme inn, NHH hadde et poengkrav på 54,7 for primæropptaket om jeg husker riktig. BI ligger nok noe lavere. Endret 25. juli 2005 av Dr.X Lenke til kommentar
Melloweitsj Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 Takker for svaret og beklager å sette liv i denne gamle tråden, men har noen spørsmål til... Jeg sjekket timeplanen nå for studentene som kommer inn 2005, og slik jeg har sett det så virker det ikke som det er spesielt mange forelesninger (rundt 4 timer per dag i snitt) og gjerne "sent" på dagen også (i forhold til VGS). Lurer på om jeg overser noe her eller om det faktisk ikke er så mye forelesning og det kreves mer arbeid med stoffet selv? En annen ting er hvor vidt man har muligheten til å spesialisere seg i noen felt. Virker som det bare en kan bli siv.øk. med noen andre fag ved siden av for å kunne jobbe med noen spesifikke jobber innen den jobben. Er det slik? Også lurte jeg på om noen her kunne dele sine erfaringer med skolen Jeg har så og si bestemt meg for å begynne der etter året i militæret Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 NHH er kremen. Alle kommer inn på BI. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 (endret) Takk for komplimentet, Joachim! I følge normalplanen har man fire fag per semester og det er i snitt omtrentlig fire timer med undervisning ukentlig i hvert fag. Veldig mye er basert på egeninnsats, og det er i praksis opp til deg selv å lære stoffet, bortsett fra en og annen innleveringsoppgave er det eksamensresultater som gjelder. På bachelornivå er det ikke voldsomt mye muligheter for spesialisering (du velger 25% av fagene selv, resten er obligatoriske), men dette utgjør faktisk en betydelig forskjell, du kan f.eks. ha 5 mattefag i stedet for det ene som er obligatorisk. På masternivå står du mye friere, svært lite er obligatorisk. Nå har ikke jeg gått på NHH så lenge at det gjør noe (omtrent fem dager, for å være nøyaktig), men det aller, aller meste virker veldig bra, fra det faglige til det sosiale (hadde det ikke vært for at jeg er lat og utslitt, ville jeg ikke vært her i kveld...). Endret 20. august 2005 av thomasr Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Og ifølge en høyt oppe i systemet på BI, så ville han ikke ansatt noen fra BI fordi de ikke kan noe som helst. Han måtte dog si opp jobben sin, men det sier noe om nivået der.. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Ja, Thomasr, fått med at du går der. For å si det sånn, hvis jeg kommer inn på NHH når den tid er inne, kommer min kjære far til å få tårer i øynene. Sitat fra "Feiringsmiddagen" med mama og pappa etter ungdomsskole-avslutningen: "Vi satser på Bergen Joachim, gjør vi ikke vel?" Nå må du vel ha samme karakternivå som på juss for å komme inn i Bergen, mens BI slipper inn rubbel og bit... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Og ifølge en høyt oppe i systemet på BI, så ville han ikke ansatt noen fra BI fordi de ikke kan noe som helst. Han måtte dog si opp jobben sin, men det sier noe om nivået der.. Pappa ansetter jo en del mennesker til tider, og er generelt meget skeptisk til BI-studenter. Selvsagt finnes det mennesker med høye karakterer og muligheter der også, men i fjor var det en stilling med to søkere bare, begge fra BI. Pappas løsning var å utlyse stillingen på nytt i "håp om bedre søkere". Aner ikke hva slags karakterer de hadde, har man gode karakterer på BI så får du nok jobb, det er jo ikke det. Det er bare det at Bergen regnes som så utrolig mye bedre... Lenke til kommentar
Melloweitsj Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 Thomasr, da skal jeg forhøre meg med deg seinere om hvordan det er Hvilke tilleggsfag har du valgt? Eller har du ikke valgt enda? Men du vet vel ikke hvilket snitt det trengs for å komme inn i år? Tror jeg har 55,9 etter militæret, og det holder med et nødskrik tipper jeg... I tillegg lurte jeg på pensumlisten om du har den på pc'en , ville gjerne visst hva vi skulle gjennom iløpet av årene. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 (endret) Jeg legger opp til et litt spesielt opplegg med 45 studiepoeng per semester (har ikke noe ønske om å kjede meg, og har hatt en del av pensum fra før av -- dessuten er det bare å melde seg av eksamen om det blir for mye), så valgfagene mine ser litt snodige ut, men det blir nok rettslære og matte (det faget som heter MAT010, målet er MAT011; derivater), i tillegg til at jeg begynner med ett andreklassefag. I år var grensen 56.3 for ordinæropptak og 54.9 for de som kom inn på grunnlag av primærvitnemålskvote. Du finner pensum i studiehåndboken, den ligger online her. Endret 20. august 2005 av thomasr Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Nå må du vel ha samme karakternivå som på juss for å komme inn i Bergen, mens BI slipper inn rubbel og bit... Der tar du grådig feil Joakim.. På siviløkonom studiet på BI er poengrensa 51,xx i år. De andre studiene derimot, dem har ingen poenggrense. (bortsett fra eiendomsmegler.) Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Mulig jeg tar feil, men om arbeidsgiver tror det samme som meg er du like langt. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Da satser du på feil arbeidsgiver. En kompetent sjef bør kunne innse realiteten, og ikke høre på feilaktige rykter. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Joda, men det hjelper jo mye så lenge du ikke får jobb.. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 BI er da langt ifra så ubrukelig som du kanskje vil tro.. Se bare på denne madammen; http://www.mckinsey.no/menneskene_ingeborg.html Høyere går det knapt an å komme, hvertfall etter arbeidsgiver. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Fin arbeidsgiver, for all del. Men prosjektleder er ikke sååå fint... Det er et hardkjør uten like, og du har ikke tid til å jobbe for deg selv på si. Du må stå på døgnet rundt. (Jeg har litt inside-info fra et konkurrende selskap..) Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Jeg sier ikke at BI er ubrukelig, men tror du kommer lenger lettere med NHH. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Det er bare det at Bergen regnes som så utrolig mye bedre... Bergen = NHH ? Da satser du på feil arbeidsgiver. En kompetent sjef bør kunne innse realiteten, og ikke høre på feilaktige rykter. Når en person høyt oppe i systemet sier det om sin egen arbeidsplass, er det feilaktige rykter..? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Bergen er NHH - er bare min kjære far som spør og konstaterer; "Vi satser på Bergen, gjør vi ikke vel?" så jeg har vel lett for å omtale det som det... Men joda, NHH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå