Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

De to lysene på nettverkskortet

Anbefalte innlegg

Hva betyr de?

Ett oransje, og ett grønt.

Jeg spør fordi jeg har alltid hatt lysende grønt lys, men nå så blinker det oransje.

Nettverket jeg har satt opp (gjennom en router), fungerer greit med internett- og maskin-tilgang, men:

Jeg skulle spille Coop i Doom 3, og da var det KUN lagg for den maskinen som ikke var server. Jeg byttet om server, og det var fremdeles klienten som lagget. Dvs. det er muligens noe galt med koblinga, ikke sant?

Jeg har to nettverkskort på hovedkortet mitt (Asus A7N8X Deluxe).

- NVIDIA nForce Networking Controller: På dette kortet så lyste/blinka KUN det oransje.

- 3Com 3C920B-EMB: Når jeg bruker dette kortet så lyser/blinker det oransje, men også det grønne (bare ikke fullt så mye).

Kan dere hjelpe meg? Coop i spill er så moro, men ikke når det lagger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva betyr de?

Ett oransje, og ett grønt.

Jeg spør fordi jeg har alltid hatt lysende grønt lys, men nå så blinker det oransje.

Nettverket jeg har satt opp (gjennom en router), fungerer greit med internett- og maskin-tilgang, men:

Jeg skulle spille Coop i Doom 3, og da var det KUN lagg for den maskinen som ikke var server. Jeg byttet om server, og det var fremdeles klienten som lagget. Dvs. det er muligens noe galt med koblinga, ikke sant?

Jeg har to nettverkskort på hovedkortet mitt (Asus A7N8X Deluxe).

- NVIDIA nForce Networking Controller: På dette kortet så lyste/blinka KUN det oransje.

- 3Com 3C920B-EMB: Når jeg bruker dette kortet så lyser/blinker det oransje, men også det grønne (bare ikke fullt så mye).

Kan dere hjelpe meg? Coop i spill er så moro, men ikke når det lagger!

Også 3com da. Altså, nettverkskortene deres er helt greie, men websidene stinker, og det er ikke lett å få tak i informasjon. Derfor må jeg tippe (med bakgrunn i det jeg har vært borti av nettverkskort):

Den grønne LED som lyser spesifiserer at det er link på kortet, mao at kabelen er koblet til. Den blinkende oransje beskriver hastighet, og den blinker når et er aktivitet på nettverket.

Uansett, det enkleste vil kanksje være å gjøre følgende for å få like fornuftig informasjon:

Høyreklikk My Network Places | Properties

Dernest har du to valg:

I. Dobbeltklikk Local Area Connection for å se status på tilkoblingen.

II. Høyreklikk Local Area Connection | Properties | Hak av "Show icon in ..."

Personlig foretrekker jeg det siste, da kommer det et lite ikon i systrayet som viser meg status på nettverksforbindelsen, der jeg kan se om det er aktivitet på nettverksforbindelsen, og jeg kan få opp samme dialogboks som i I for å se hastighet på forbindelsen.

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar

Ok, om det er slik så er jo alt fint.

Men er det noen måte - f.eks. et program - som kan sjekke "linje-kvaliteten/hastigheten"? F.eks. slik som IT-avisens Speedometer, bare for nettverket mellom mine to maskiner?

Jeg synes bare det er rart at FØR så lyste ikke det oransje lyset (da plugget jeg maskinen direkte i veggen), kun det grønne lyste.

Om jeg kobler direkte i Nokia-hubben min, så lyser også kun det grønne lyset.

Men koblet i routeren er det oransje.

Jeg husker heller ikke om jeg har krysset eller ukrysset kabel. Kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar
Jeg husker heller ikke om jeg har krysset eller ukrysset kabel. Kan det ha noe å si?

Nei. En eller begge enhetene må støtte Auto MDI/MDI-X for at du skal kunne bruke "gal" type kabel, men det har ingen ting å si for kvalitet på forbindelsen så lenge det er snakk om en kabel som du får forbindelse med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...