Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Viker du automatisk vekk fra listemusikk?

Jan

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH

Latterlig å styre unna musikk fordi den har kommet på listene, i hvertfall etter min oppfatning. Blir på en måte helt ubegrunnet åndssnobberi. "Ja jeg liker låten men nå er det for mange som gjør det og da kan jeg ikke gjøre det lenger..." Henger jo ikke sammen i det hele tatt..

Syns det er like kommers og beregnende når man produserer musikk som er markedsført som "sånn musikk hører du på hvis du skal være spesiell og skille deg ut"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg ser hva som slippes på markedet i dag og selger millioner må jeg innrømme at jeg skyr listepop til en viss grad, men jeg utelukker den ikke fullstendig. Av og til kommer det noen knallbra låter jeg virkelig liker. Jeg er vel ganske sær i musikksmaken, så det er ikke ofte...

Lenke til kommentar
Syns det er like kommers og beregnende når man produserer musikk som er markedsført som "sånn musikk hører du på hvis du skal være spesiell og skille deg ut"

Hvilken musikk blir markedført slik? Tviler sterkt på at det er noen i det hele tatt. Det ville jo ikke gi penger i kassa. Det er jo nettop penger det hele dreier seg om for de som i stor grad blir markedsført.

Ser det for meg: "Ingen hører på ****. Nå har du en sjanse til å skille deg ut. En sjanse til å være spesiell. Kjøp ****s nye album nå!"

Lenke til kommentar

Hvis en sang jeg likte kom på top-20 lista ville jeg nok ikke slutta å hørt på den. Men det er adri noe jeg hører på der. Er like greit.

Men det jeg synes er teit med den lista, og som gjør at jeg hater den, er at folk sjekker den lista for å se hva de skal høre på i dag liksom.

Og noe annet jeg hater med det er at mange tror jeg hører på musikk ingen andre hører på ordi de ikke er på lista liksom, altså, Metallica, Dream Theater, Iron Maiden, Pantera og Sonata Arctica for å nevne noen, er da mye mer populære, og selger mye mer enn Sandra Lyng Haugen f.eks!

Lenke til kommentar
Latterlig å styre unna musikk fordi den har kommet på listene, i hvertfall etter min oppfatning. Blir på en måte helt ubegrunnet åndssnobberi. "Ja jeg liker låten men nå er det for mange som gjør det og da kan jeg ikke gjøre det lenger..." Henger jo ikke sammen i det hele tatt..

For å omformulere; Hitlistene er ikke en ressurs for ny musikk. Jeg bruker ikke hitlistene for å finne ny musikk. Om det er musikk jeg liker på hitlistene så har jeg som oftest hørt låta før den havnet på hitlista. Merk at dette gjelder utelukkende singellistene og radioslitene, albumlistene er noe helt annet. Folk som kjøper album er tydeligvis litt mer oppegående enn singelfolket.

Lenke til kommentar
Jeg synes generelt ikke noe om slike lister. Det virker på meg som om disse listene er til for å fortelle folk hva som er greit å høre på. Det er som om de ikke klarer å finne noe musikk selv, men må bli fortalt hva som er bra. Disse listene gjør dessuten musikk om til konkurranse. De ulike artistene/gruppene konkurrerer om å ligge øverst på lista. Slik skal det etter min mening ikke være. Musikk er kunst, og kunst er ikke en konkurranse.

Amen! :w00t:

Lenke til kommentar

Når en artist selger så mye og blir likt av så mange at den kommer inn på diverse lister, bør man seriøst tenke seg om og se på det kommersielle apparatet rundt artisten. Går det tv-reklamer døgnet rundt på mtv ol. er dette sannsynligvis grunnen til at artisten selger. Slik musikk blir gjerne produsert for at flest mulig folk skal like den. Da blir det gjort mange kompromisser underveis. Konklusjonen min blir vel at hvis du finner musikk gjennom egne ikke kommersielle kanaler, så vil denne musikken gi deg så ufattelig mye mer enn kommersiell musikk noen gang vil kunne gjøre. Kommers musikk er lett for øret og for en nybegynner som ikke har utviklet smak enda vil det være naturlig å velge denne. Det tar tid å lære seg å like god musikk, men det gir mye mer igjen enn å gjøre som folk flest, nemlig å samle på alt som tv'n sier er bra. En plate som varer livet ut er gjerne "ok" første gangen du hører den, bra den femte ganger du hører den og helt forbanna kongesjefsgenial når du hører den for femtende gang. Og som jeg har sagt tidligere, god musikk blir ikke dårlig fordi den blir eldre.

Når det er sagt. Ble et langt innlegg dette ;) Jeg skygger ikke automatisk unna fordi om en låt ligger inne på topp20, men jeg leter heller ikke etter musikk der.

Ps: Og hva F*** har sex med musikk å gjøre? Hater seriøst når de to blandes.

Det kan noen få, noen FÅ, ganger være riktig, men 99% av tiden blir det gjort for å selge flere plater.

Lenke til kommentar

Og eksempler på slik musikk vil være...?

Darkthrone? :shrug:

Huh, Darkthrone? Skille seg ut?

Lenke til kommentar
Når en artist selger så mye og blir likt av så mange at den kommer inn på diverse lister, bør man seriøst tenke seg om og se på det kommersielle apparatet rundt artisten. Går det tv-reklamer døgnet rundt på mtv ol. er dette sannsynligvis grunnen til at artisten selger.  Slik musikk blir gjerne produsert for at flest mulig folk skal like den. Da blir det gjort mange kompromisser underveis. Konklusjonen min blir vel at hvis du finner musikk gjennom egne ikke kommersielle kanaler, så vil denne musikken gi deg så ufattelig mye mer enn kommersiell musikk noen gang vil kunne gjøre. Kommers musikk er lett for øret og for en nybegynner som ikke har utviklet smak enda vil det være naturlig å velge denne. Det tar tid å lære seg å like god musikk, men det gir mye mer igjen enn å gjøre som folk flest, nemlig å samle på alt som tv'n sier er bra. En plate som varer livet ut er gjerne "ok" første gangen du hører den, bra den femte ganger du hører den og helt forbanna kongesjefsgenial når du hører den for femtende gang. Og som jeg har sagt tidligere, god musikk blir ikke dårlig fordi den blir eldre.

Godt poeng. De som hører på listepop går lei av musikken like raskt de begynner å like den. "Nei huff. Den singelen til Britney er sååååå old. I hvertfall 3uker gammel. Var bra i begynnelsen, men har hørt den så mye at jeg har gått lei."

EDIT: Sitter nå og hører på "Winds - The Imaginary Direction Of Time." Har hørt albumet opp til flere ganger daglig over lengre tid nå (flere måneder.) Albumet bare fortsetter og vokse... Førstegangen jeg hørte det syntes jeg det var kjedelig...

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...