Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lys på biler


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Noen som vet om det er lov med fargede parklys på biler i dag? Leste noe om noen ungdommer en eller annen plass i Norge som fikk en bot for å ha det, men ser ofte biler med både røde, grønne og blå parklys som kjører rundt...

 

Så også i katalogen til Biltema at de har spylernozzle's med lys på. Det så utrolig gøy ut.. vurderer om jeg skal ta en nærmere titt på de :-)

 

 

 

Mvh

kekePower

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett ulovlig med alt det styling lyset du får kjøpt... :ermm: Du kan bruke det når politiet eller bilstilsynet ikke ser det :!:

 

Men blir du stoppet med blå parklys, blå eller røde lys på spylerdysene, 4 tusenmetere foran, Hjemmesota baklykter, neonlys under bilen og lysende terninger i bakspeilet samt en klase med wonderbaum som er så stor at du må flytte på den for å gire, kan det jo hende du må gå hjem den dagen :D

Lenke til kommentar
:roll: Stemmer det, men vi snakket jo om fargede park i starten? Men enten skal alle være "hvite" eller gule, man kan ikke pr. definisjon ha to hvite og to gule. Men her syndes det jo, og stort sett går det jo bra, så lenge du ikke møter fullteknisk med nye rekrutter som er ivrige etter å finne feil :D
Lenke til kommentar
Gule park ja, men alt annet er ulovlig...  :p  2 tusenmetere og 2 grøftelys er egentlig alt du kan montere av lys foran... Ekstra bremse og ryggelys bak er lov og.

Og jeg som har plass til ekstralys i spoileren, like ved siden av grøftelysene... *sukk*

 

Hadde veldig lyst til å sette på 2 litt større tusenmetere oppe og to små nede... Men da får jeg vel for mye lumens... Akk ja, vi skal lide vi nordmenn :-)

 

Noen som vet hvor man kan få tak i gule H1 pærer? Slike til grøftelys. Er stor fan av gult lys, men da må jeg vel ha det over hele linja...

 

 

Mvh

Stig-Ørjan

Lenke til kommentar
Gule park ja, men alt annet er ulovlig... :p 2 tusenmetere og 2 grøftelys er egentlig alt du kan montere av lys foran... Ekstra bremse og ryggelys bak er lov og.

Trodde man kunne ha opptil 4 ekstra langlys nå, men maks lys på alle fjernlys kan bare være 480 lux.

Lenke til kommentar
Kun 4 fjernlys totalt. Med vendebryter som kan koble ut de originale lyktene kan du benytte 4 ekstralys, så lenge hele herligheten ikke kan komme over 100% av maks lysskarphet. (%-tall står i lykteglassene)

OK, så det du sier er at hvis jeg setter motstrøm på hovedlysene ved bruk av ekstralys så kan jeg ha 4 tusenmetringer på bilen min?

 

Det er jo ikke alltid at originallyktene er de aller beste, selv på litt "dyrere" biler... Regner med at Saab'en min kosta sitt da den ble kjøpt som ny.

 

 

Mvh

Stig-Ørjan

Lenke til kommentar

Du kan ha en vendebryter slik at du kan kjøre enten 2 originale lys og 2 ekstralys, for så å ev. flippe om til 4 ekstralys uten de originale f.eks ved ekstra lange rette strekninger. Uansett må det ikke kunne lyse mer enn 4 lykter samtidig og samlet %-tall på lyktene som kan lyse samtidig må ikke overskride 100.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så strenge regler på ekstra langlys? Disse kan jo kun brukes når det ikke er mot gående biler. Hvorfor må 1000-metringer monteres i par? Det med antall lux forstår jeg for hvis man har alt for mye lux så kan man blende mot gående bil tidligere og man må kjøre dimme tidligere, mao lengere strekning uten langlys. Men hvorfor kan man ikke har 3 1000-metringer?

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så strenge regler på ekstra langlys? Disse kan jo kun brukes når det ikke er mot gående biler. Hvorfor må 1000-metringer monteres i par? Det med antall lux forstår jeg for hvis man har alt for mye lux så kan man blende mot gående bil tidligere og man må kjøre dimme tidligere, mao lengere strekning uten langlys. Men hvorfor kan man ikke har 3 1000-metringer?

Hvis man kjører med langlys så kraftige at det er som å kjøre midt på dagen en klar sommerdag i Afrika så kan du tenke deg hvor mye du da ser når du dimmer ned til to fislete 50-watts nærlys.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så strenge regler på ekstra langlys? Disse kan jo kun brukes når det ikke er mot gående biler. Hvorfor må 1000-metringer monteres i par? Det med antall lux forstår jeg for hvis man har alt for mye lux så kan man blende mot gående bil tidligere og man må kjøre dimme tidligere, mao lengere strekning uten langlys. Men hvorfor kan man ikke har 3 1000-metringer?

Hvis man kjører med langlys så kraftige at det er som å kjøre midt på dagen en klar sommerdag i Afrika så kan du tenke deg hvor mye du da ser når du dimmer ned til to fislete 50-watts nærlys.

Hvis du hadde lest posten min så står det at jeg skjønner hvorfor det er begrensning på antall lux å samlet effekt. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor 1000 metringene må montere parvis

 

Hvis jeg ikke husker mye feil så er reglen at du kan ha en samlet effekt på 100W. Om du da bruker 2 x 50W eller 3 x 30W må da være revnene likegyldig.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Kjøretøyet skal ha gult eller hvitt parklys, nærlys eller fjærnlys. parvis! Samlet lysstyrke skal ikke overstige 360lux (225 000 candela), men jeg tror det er blitt satt opp til 420lux etter at xenon lysa kom. Lysstyrke skal måles på en viss avstand. 30 m tror jeg.. Lampene skal være E-merket. Samlet lysprosent skal ikke overstige 100%. Ekstralys skal ha egen varsellampe for når dem er på. Kobla over egen bryter.

 

Når det er snakk om 3-1000 metere plassert elegant på midten tror jeg ikke det er noe problem. Det er ingen Eu- kontrollører som gidder og bla opp i kjøretøyforskriftene og forvirre seg på reglene som byråkratene på en eller annen måte skjønner.. Sitter lyktene fast er hele og riktig innstilt er det greit.

 

Det er kun et sted hvor man får sjekket lux styrke eksakt og det er i en eller annen test tunell i tyskland. Testbanen til VW tror jeg det er... Så hvis dem plager deg så mas om et test resultat. da hadde jeg vært spent...

 

Selvsagt hvis du har noe vanvittig med lys så er det greit og få feil på det.. Her gjelder vanlig sunn fornuft.

 

Anbefaler ikke og sette i sterkere pærer for og få mer lys. Brenner reflektorere og glassa blir brune over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...