Gå til innhold

Realms of the Haunting - DOS-spill i Win XP

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en gammel kopi av kanskje verdens beste dataspill. Men, det er et lite problem; det er ikke laget for Windows XP.

Første problemet er lyden:

Har fått ordnet det sånn halvveis via denne løsningen:

#1. Lastet ned VDMSound-2.0.4-WinNT-i386.msi

#2. Oppdaterte programmet: Oppdateringen

#3. Registrerte de to nye DLL'ene via Command Prompt.

#4. Lastet ned GUI (Launchpad): Link

#5. Åpnet settingsfilen til ROTH med VDMSound. Byttet om IRQ til "5".

Nå fant programmet min "soundblaster 16" og jeg får lyd og musikk, MEN når jeg åpner ROTH så har lydeffektene forsvunnet. Det er kun musikken som er der.

Hva nå?

Andre problemet er filmene:

Hvor har de fantastiske filmene blitt av? Det starter aldri skikkelig opp, ser konturene av et bilde, men det er fryst og jeg må trykke ESC for å komme meg videre. (Og med det hoppe over filmklippet i spillet).

Filmene er kanskje det beste med ROTH så det hadde vært koselig å ha.

Tredje problemet er kontrollene:

Det virker som om piltastene henger seg når jeg spiller for plutselig så spinner jeg rundt/løper/bakker uten å være borti noen taster. Stopper den kontinuerlige bevegelsen ved å trykke på den tasten som originalt påvirker bevegelsen. Vanskelig å forklare, men håper jeg fikk beskrevet problemet.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er DOSBox ja. Du trenger ikke røre en eneste innstilling ang. memory og lydkort. DOSBox sine drivere fixer ALT. Men du MÅ inn i configfila og sette paths til harddisken din, dosbox sin C: trenger ikke være C: på hd'n din, C: kan settes til å være c:\oldgames\ f.eks.

Står godt forklart i readme-fila.

Lenke til kommentar

Realms of The Haunting er et av de spillene jeg holder på å spille igjennom nå :) Husker jeg satt et par uker sommeren 1997 og var helt oppslukt av det spillet :love:

Jeg har laget meg en 3GB FAT32 partisjon på harddisken som jeg kjører MS-DOS 7.10 på. Etter mye fikling og justering av configfiler har jeg fikset det til slik at jeg kan kjøre det aller meste av DOS-spill helt perfekt (95% av spillene jeg hittil har lagt inn kjører uten problem) Den innebygde VESA støtten på Radeon skjermkortet mitt fungerer fint og jeg har tilogmed fått Audigy 2 til å fungere prikkfritt, noe som enkelte sa var umulig å få til.

Men DOSBox er også en god (og enkel) løsningen. Et minus med DOSBox er at nyere DOS-spill fra midten av 90-tallet ikke kjører med optimal hastighet. (F.eks spill som Normality, Realms of the Haunting, Death Rally, Albion, Gender Wars, System Shock 1 ++)

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Realms of The Haunting er et av de spillene jeg holder på å spille igjennom nå :) Husker jeg satt et par uker sommeren 1997 og var helt oppslukt av det spillet :love:

System Shock II er det eneste spillet som utfordrer ROTH til tidenes spill, imho.

Hmm, får ikke startet det opp med DOSbox. Får startet opp install-filen og konfigurert lyden, men når jeg starter Roth.exe(prøvde også Realms) så jobber den i 3 sekunder før jeg er tilbake til D:\ROTH.

Som dere sikkert skjønner så er jeg ingen trollmann med tastaturet. ;)

Lenke til kommentar

Like bra som Systemshock 2 sier du? Hmm..det må vel prøves da. Har ikke vært borti noen spill som ga samme innlevelsen som SS2 faktisk. SS1 er veldig bra hvis man har CD-versjonen med speech og VGA-grafikk (den andre versjonen ser horribel ut). Men dette kom før mus var normalt, så null mouse/keyboard combo. Så det blir ENDEL taster å holde styr på når det er så vanvittig dypt interface som SS1 har. Det tar cirka 10 minutter før man kommer over hvor gammel grafikken faktisk er (tidlig 90-tall) og blir helt hekta.

Skal si fra hvis jeg får det til med dosbox jeg. Det kan være litt knotete å få konfigurert optimalt. For spill som ikke kjører riktig hastighet kan man trykke en knapp for å aksellere/senke hastigheten, men noe Slowmo-program trengs ikke.

Det har stort sett virket greit med alt jeg har kasta mot det. Gamle adventurespill tar ScummVM seg av kjempefint uten noe ekstra konfigurering.

Greide nesten å få Daggerfall til å gå perfekt, men lyden lagga etter hele tida så det var ikke spesiellt artig. Fikk ikke lyddriverene til å funke optimalt kan man si.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Om du likte SS2 så bør du glede deg til å prøve ROTH. Det er det desidert skumleste, jævligste og mest gjennomførte spillet noensinne. Filmene som er med å danne spillets historie er de beste i noe spill. Du kan plukke opp uendelig mange ting og spillets puzzles er geniale. :-)

Om noen får til å kjøre spillet med DOSbox så hadde jeg satt umåtelig pris på en liten guide. :)

Lenke til kommentar

Dosbox haker oss meg og det skjønner jeg ikke. jeg har jo en ganske god maskin og då skjønner jeg ikke at det kan hakke. men hva kan jeg gjøre får at det ikke skal hakke? sjipt å måtte spille ynglings spillene sine mens det hakker

Lenke til kommentar

Du kan prøve å øke "cycles"-parameteren i config-fila.

# cycles -- Amount of instructions dosbox tries to emulate each millisecond. Setting this higher than your machine can handle is bad!

Pr. default tror jeg den står på 4500 cycles. Det blir som en dårlig 386 el. l. Hos meg (med AMD XP 2500 @ 3200) kan jeg fint kjøre 12000 cycles uten problemer. Kjørte en stund med 15000 cycles, men da krasjet det vel ofte. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...