Gå til innhold

Omtale og test av Storm G4!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott test Skrue :thumbup:

Litt ekstra interessant syns jeg også det var siden du tilfeldigvis har tatt med Cuplex som jeg selv bruker her, som sammenlikning. Jeg viste jo at den var restriktiv, men når jeg ser den flowtesten du har gjort viser at den tom er vesentlig mer restriktiv enn denne G4 (som i mine øyne SER veldig restriktiv ut) begynner det å ane meg at Cuplex kanskje rett og slett er for restriktiv for normale pumper, og i samspill med andre blokker...Men nok om det, er jo ikke Cuplex vi skal snakke om her.

 

Men jeg bet meg litt merke i noe du sa på forige side Skrue, dette med og fjerne deler av blokka for å øke press mot hs.

Når du snakker om "det aktive kjøleområdet" er det da hele området der det er vann man kaller aktivt? I så fall er ikke det omtrent like stort som hs da, eller er jeg helt på jordet...

 

Og mens vi er inne på akkurat dette med hvilke områder som kjøles; jeg mener å ha lest at man "etter boka" skal ha kjølepasta kun på senter av hs, altså slik at pasta bare klemmes ut over et område ca tilsvarende kjernens størrelse under hs.

Dette har jeg liksom aldri fått meg til å gjøre, fordi jeg inbiller meg at hele hs vil varmes opp, og at jo større areal av det tilgjengelige man benytter seg av, jo bedre er det. Unntaket må være om trykket/varmeoverføringen i det lille området der pastaen er blir så mye bedre at det veier opp for tapt areal.

Om du ikke syns det er for ot, er jeg overbevist om at bla du Skrue har noen tanker og dele vedrørende dette.

 

Igjen, takk for fin test, keep it comming! Foreligger det en plan for hva som skal testes, og når, eller hvordan tar du/dere de avgjørelsene?

Lenke til kommentar

Takk!

Cuplex-blokka ble tatt med fordi jeg har den liggende her, og den er jo fortsatt å få kjøpt i butikkene! Men trang er den ja.....

 

Ja, for å øke trykket pr kvadrat-cm mot IHS, så kan det være gunstig å fjerne noe av undersiden på blokka, i snitt omtrent slik: --___--

 

Det jeg mener med "aktivt kjøleområde", er arealet som dyser eller ribber representerer.

For G4-blokka´s vedkommende er dette (som nevnt?) ~ 23x23mm. I dette tilfellet kan bunnen dreies av slik at man sitter igjen med en sirkel på ~25 til 28mm, som da naturlig nok vil gi et økt press pr kvadrat-mm mot IHS, ved samme tilspenning.

Området utenfor disse 23x23mm er egentlig bare en transportvei for vannet, og vil bare i svært beskjeden grad bidra til kjølinga.

En annen og ikke uvesentlig gevinst, vil være at problemet med eventuelle skjevheter på IHS og blokkbunn vil få mindre betydning, ved at kontaktflaten samtidig reduseres. Slike skjevheter forekommer ikke sjelden faktisk, så derfor er det betimelig å nevne det.

 

Når jeg monterer en blokk på IHS, så bruker jeg bare en klatt i midten på IHS ja, litt mindre enn et fyrstikkhode.

Dette klemmes faktisk ut over nesten hele IHS, dog litt avhengig av hvilken pasta som brukes. Uansett; den vil i alle fall fordeles langt utover området som core representerer!

Smører man derimot pasta over hele IHS, så er mulighetene for luftlommer mellom IHS og blokk endel større. Man klarer aldri å legge pastaen så jevnt på at man helt vil unngå den muligheten, og dermed kan man få et dårligere resultat.

En klatt i midten vil derimot "skyve luften foran seg" fra senter og utover, og dermed langt på vei eliminere luftlommer mellom IHS og blokk.

 

Har forøvrig ingen tanker om hva som blir testet i neste omgang, men noe kommer det nok! ;)

Lenke til kommentar
Smører man derimot pasta over hele IHS, så er mulighetene for luftlommer mellom IHS og blokk endel større. Man klarer aldri å legge pastaen så jevnt på at man helt vil unngå den muligheten, og dermed kan man få et dårligere resultat.

En klatt i midten vil derimot "skyve luften foran seg" fra senter og utover, og dermed langt på vei eliminere luftlommer mellom IHS og blokk.

 

Det er ikke for ingen grunn at alle forklaringer/istruksjoner for hvordan en skal påføre pasta viser at en skal smøre på hele IHS.

 

Hvis du er redd for luftlommer så pass på å ikke legge blokken helt plan på med en gang, men prøv å få 1grad eller mer vinkel på blokka ved "nedsenkning" slik at du treffer først på en "kant" og så helt ned.

 

Faren med en "klatt" er jo enten for lite pasta eller for mye, litt vanskeligere å dosere. Men dette har klart med smak og behag å gjøre, og bør gjøres slik en føler det blir best selv.

Lenke til kommentar

Vel, jeg vil nå bestride det litt.

 

Det skal egentlig godt gjøres om man legger på for lite. Bruker man en mengde som jeg beskriver, er det godt nok til å dekke så godt som hele IHS. Om ikke, så i alle fall den mest vitale flaten!

Ytterkantene av IHS har i alle fall ganske begrenset kjøleeffekt. Så om pastaen skulle vise seg å ikke rekke helt ut til kantene forliser man svært lite, det er tross alt området rett over core og umiddelbart utenfor denne, som i første rekke må dekkes.

Blir det for mye, så vil det overskytende klemmes ut over kantene på IHS, men jeg vil nå uansett foretrekke (og anbefale) en slik metode.

 

Samtidig synes det å herske litt forskjellige oppfatninger om disse tingene hos de forskjellige kjølerprodusentene.

Én leverandør kan jo utstyre sin kjøler med en "thermalpad" på 15x15mm, mens en annen legger på en variant som måler 35x35mm!

 

"Trikset" med å legge an blokka på en "kant" kan jo for så vidt fungere det også, men jeg personlig ville ikke følt meg helt trygg på det.

 

Men som du sier; det har med smak og behag å gjøre.

Så får det heller være opp til enhver å velge fremgangsmåte, og gjøre seg sine erfaringer ut i fra det.........

Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 21/09/2005 : 00:33

Det er ikke for ingen grunn at alle forklaringer/istruksjoner for hvordan en skal påføre pasta viser at en skal smøre på hele IHS.

Ja, men nå var litt av grunnlaget for spørsmålet nettopp det at ikke alle pastalevereandører sier man skal smøre utover. Artic silver5 skal i følge instruksen påføres nøyaktig slik Skrue sier (se bilde, slik det skal se ut etter demontering av kjøleren)

Så det var i grunn dette jeg ville ha noen tanker og synspunkter på. Og det har jeg jo også fått. Det med luftlommer kjøper jeg i alle fall som et argument. Og å sette kjøleren på med "en vinkel" er jo ikke like greit i praksis heller.

 

Men at ikke hs på A64 som er i kobber leder noe særlig varme har jeg litt vanskelig for å akseptere... Men siden det blir 100% synsing fra min side, skal jeg heller ti still, og takke for den infoen dere har gitt meg. Neste gang skal jeg i alle fall forsøke som Skrue beskriver, og så får jeg da forsøke å stole på at både Skrue og Artic Silver kanskje faktisk vet dette bedre enn meg ;)

 

Btw, grunnen til min skepsis har vært at jeg syns AS5 virker så lite flytende, ifht annen pasta jeg er vant med fra eletronikkens verden. Så har ikke turt helt å stole på at det vil flyte godt nok ut :)

 

Bilde fra AS5 bruksanvisning;

Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 21/09/2005 : 00:33

Det er ikke for ingen grunn at alle forklaringer/istruksjoner for hvordan en skal påføre pasta viser at en skal smøre på hele IHS.

 

Btw, grunnen til min skepsis har vært at jeg syns AS5 virker så lite flytende, ifht annen pasta jeg er vant med fra eletronikkens verden. Så har ikke turt helt å stole på at det vil flyte godt nok ut :)

Nettopp derfor føler jeg f.eks at nettopp denne pastaen muligens er best å smøre tynt på hele IHS. Men, men..

Lenke til kommentar

Tjah.

Men all den tid og stund produsenten selv henviser til "klattmetoden", så må vi vel formode at han vet best?

 

pcp160:

Jeg mener ikke at kobber ikke leder varme godt.

Men poenget mitt er at 80-90% av varmeopptaket skjer rett over core og i området umiddelbart utenfor denne.

Dermed vil ikke ytterkantene av IHS komme opp i såpass høy temperatur at gevinsten er særlig stor, om overhodet noen?

Samtidig innrømmer jeg gjerne at jeg er ganske fiksert på vannkjøling, og har lett for å basere mine uttalelser og betraktninger på bakgrunn av dette.

Dermed har jeg kanskje litt lett for å overse forholdene ved bruk av en luftkjøler, som nødvendigvis må bli noe annerledes.

En luftkjøler vil nok nyttiggjøre seg ytterkantene på IHS på en bedre måte, ved at varmeopptaket på den må spres over et større område for best mulig effekt.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Jeg vil strengt tatt påstå at så lenge en har en vannblokk/luftkjøler som er konstruert for å ta opp varme på et større området enn det core representerer så vil det være termisk korrekt å smøre helt ut til ytterkantene på IHS pga større fysisk kontakt og eventuelt bedre varme"vandring". Mener også det er i teorien også bedre vandring på en blokk som har kosentrert kjøleområdet hvis en benytter smøre kontra klatt metode. Samme fysikk regler her. Større kontaktflate--> bedre varmeledning.

Lenke til kommentar

Grunnen til at produsentene gir denne opplysningen er fordi det er tryggest, ikke fordi det er best.

 

"never underestimate the stupidity of users"

 

Dem kommer med en forklaring som dem ihvertfall er sikker på at brukerne skjønner.. Bedre med en enkel forklaring som ingen kan ta feil av, enn en mer komplisert forklaring og risikere at enkelte dumskaller gjør feil.

Lenke til kommentar
henningml Skrevet 22/09/2005 : 10:12

  Grunnen til at produsentene gir denne opplysningen er fordi det er tryggest, ikke fordi det er best.

 

"never underestimate the stupidity of users"

Akkurat den forklaringen kjøper jeg ikke helt altså. På eldre cpu'er (eller andre uten hs) skal man i følge bruksanvisningen smøre utover hele core-flaten, selv om dette muligens da er uhyre kompelisert for mange dumme brukere.

 

Nei, det var i grunn litt rundt dette med å fjerne deler av blokka, og også eventuelle fordeler/ulemper med pasta på hele flaten jeg var litt interessert i.

 

Og da hvorfor det skulle kunne være fordelaktig med pasta bare over kjernens område, i steden for å benytte hele den tilgjengelige flaten. Rett og slett hva som kan være årsaken til at Artic Silver har kommet til at bla 8-ball's teori/påstand ikke stemmer i praksis.

 

Men som Skrue har vært inne på er det nok bla litt avhengig av nøyaktig hvordan kjøleren er laget (og ikke minst om det er luft eller vann vi snakker om).

Og eventuelle luftlommer kan jeg jo godt forestille meg at kan bli et problem.

Men det er greit, jeg er bare nyskjerrig av natur og liker å vite "hvorfor", og har fått en del gode forslag til forklaringer nå. Så vi kan stoppe den debatten der :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror de fleste PC-brukere som faktisk er såpass inne i kjølingens verden at de kjøper en annen kjølepasta enn den som følger med når de kjøper CPU'en, eller kanskje enda heller faktisk kjøper en ferdig PC, har såpass peiling at de klarer å følge instruksjoner for hvordan man legger på kjølepasta.

Selv har jeg smurt på et tynt lag AS5 på min P4, men var mere av gammel vane enn hva som nødvendigvis er riktig. Dessuten fikk jeg aldri med noen instruksjoner da jeg kjøpte min AS5. :p

 

Alltid artig å lese tester av hardware da, det være seg vannblokker eller skjermkort. Hardware er hardware når det gjelder lesestoff :D

 

Takker for en fin test, Skrue.

 

EDIT: Når jeg sier kjøper CPU'en, så tenker jeg jo selvsagt på dagens CPU'er, som vel snart ikke er mulig å få i noe annet enn "boxed" versjoner.

Endret av LunarG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...