Gå til innhold

Omtale og test av Storm G4!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Toledo har 2x1MB cache, så det er den største kjernen.

Etter å ha stillt inn trykket på G4-blokka (gå inn i PC-health menyen i Bios, og skru til festeskruene til du oppnår lavest cpu-temp, forsiktighet anbefales....), har jeg endelig fått kontroll på load temperaturene på min X2.

post-224-1123704679_thumb.jpg

Endret av type_o_negative
Lenke til kommentar

Skrue, du som har peiling, har "die-sizen" noe å si for hvordan en vannblokk utformes?

Kjører nå uten IHS.

Edit..

Har nå 23/24 grader idle, og ved dual Superpi 8m toppet jeg på 32 grader. Med IHS og Heatkiller blokk toppet jeg på 58 grader (IDLE 32 grader). Jeg mistenkte da at min IHS ikke var av festet på en heldig måte, og har vel fått bekreftet dette ettertrykkelig nå.

2700MHz@1,456v

Lenke til kommentar
Skrue, du som har peiling, har "die-sizen" noe å si for hvordan en vannblokk utformes?

Kjører nå uten IHS.

Edit..

Har nå 23/24 grader idle, og ved dual Superpi 8m toppet jeg på 32 grader. Med IHS og Heatkiller blokk toppet jeg på 58 grader (IDLE 32 grader). Jeg mistenkte da at min IHS ikke var av festet på en heldig måte, og har vel fått bekreftet dette ettertrykkelig nå.

2700MHz@1,456v

Definitivt!

Om du kjører uten IHS, så vil en "konsentrert" kjøleløsning a´la TDX fungere bra.

Men _med_ IHS, så tror jeg f.eks G4-løsninga vil fungere bedre enn TDX-løsninga.

Det er i alle fall min erfaring, så langt.

Btw; Flotte forbedringer du har oppnådd da!

Men du har litt for store sprang mellom idle og load synes jeg.

Lenke til kommentar
Hmmmm.......Kan det store spranget skyldes at det er snakk om en dual-core?

Hvis ikke, har du noen tips for å minske spranget? (Bruker Eheim 1048 nå)

Får se om AS 5 `setter` seg litt etterhvert.

Det vil jeg ikke på noen måte utelukke.

Pumpa di bør være grei nok vil jeg tro, så jeg vil ikke legge skylda på den.

Det som vanligvis er årsaken til store differanser mellom idle og 100% last er kjøleblokka, eller montasjen av den.

Nå ser det jo ut til at du har fått den greit på plass etter temps å dømme, så da kan vi antakelig eliminere det som en årsak.

Å skylde på selve blokka er vel i dette tilfelle som å banne i kjerka, ettersom den tilhører eliten. :yes:

Grunnen til at jeg stusser litt over tempforskjellene, er at jeg på mitt nå demonterte 754-system uten IHS montert (AMD for sikkerhets skyld) opplevde langt lavere tempforskjeller mellom idle og full last.

Sannsynligvis er dette en dårlig sammenligning, men det var den jeg i første rekke støttet meg til.

Det som kunne vært morsomt å få avklart, er hvor stort effektbehovet og dermed avgitt varme er for en dual-core på full guffe.

Om noen klarere å grave opp det, så kan det godt tenkes at svaret ligger der. :hmm:

Lenke til kommentar

Kjørte dual prime igår også, hadde da idle på 24/25 grader, og max load på 33 grader. (Må finne termometeret mitt for å måle vann temp.)

Det hersker ingen tvil om at Toledo-kjernen er betydelig mer effekt hungrig enn en Venice, noe som gir utslag på resultatene. Mosfet kretsene på mitt DFI kort blir merkbart varmere med en X2 kontra en Venice.

Edit: Anandtech to the rescue:

post-224-1123760503_thumb.png

Lenke til kommentar

okey..dret i å ta av den.. Men er nå oppe og går med vannkjølinga..bare en ting, jeg kobla til en viftestyring til sysfan1 på hk som da styrer viftene på radiatoren.. Merka bare det at det hjulet som bestemmer rpm ble uvanlig varm..Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
Du sier det er verdens beste, men hva gir den disse egenskapene?

Jeg har ikke sagt at den ER verdens beste, jeg sier "kanskje verdens beste vannblokk"!

Den er spesiell i den forstand som at den er konstruert av (igjen) kanskje en av de ypperste gutta som har engasjert seg i problematikken omkring dette.

Den har en unik kombinasjon med dyser og "cups" i bunnplata, noe den foreløpig er alene om å ha.

Etter utallige tester og forskning av konstruktøren (Cathar på Procooling-forumet), har uavhengige målinger og tester vist at denne blokka leder an med best resultat.

Ta forøvrig en kikk på bildene tidlig i tråden, så ser du litt mer av det hele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...