Gå til innhold

hvordan kobler jeg til denne reciveren?

Anbefalte innlegg

hvordan skal jeg koble denne reciveren inn i et soundblaster audigty 2 zs? her er et bilde av hvordan kortet ser ut: bilde

her er slik kabel jeg har.

er det den kablen jeg skal bruke?

trenger ikke surround lyd i spill, men jeg setter film og musikk høyest. så skal jeg bare koble den inn på "digital out" eller hva skal jeg gjøre?

Endret av marius90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle unektelig fått tak på et bilde av baksiden til 'sterkeren...

Men, med jack-phono kabler, tre stykk, kanskje fire, så skal du få koblet opp recieveren. Hadde du hatt spdif, optisk altså, så hadde du sluppet unna med én kabel.. Sjekk HK'et ditt, det er sikkert en bedre lydprosesseringsenhet i recieveren.. Med en optisk kabel lar du den ta seg av lyden, så slipper maskinen å gjøre noe noe med lyden...

Man sparer litt prosessor-kraft med det også, om jeg ikke tar feil...

Lenke til kommentar

Du kan koble lydkortet til receiveren både analogt og digitalt. Som marius90 sier, slipper du unna med bare en kabel hvis du kobler digitalt, men da er spørsmålet: hva skal du bruke oppsettet til?

Skal PCen brukes utelukkende til filmvisning, klarer du deg med digital tilkobling. Skal du bruke den til spill, må du derimot koble til de analoge utgangene for å få surroundlyd.

Siden du allerede har en kabel, kan du som en midlertidig løsning for å få surroundlyd i filmer koble minijack-enden av kabelen til porten som er merket "Digital Out" på bildet du linket til. Koble en av de to RCA pluggene i den andre enden til den koaksiale (såkalt elektriske) digitalinngangen på receiveren, så har du 5.1 filmlyd. Men som jeg allerede har skrevet: til spillbruk holder ikke denne løsningen, den gir kun lyd i stereo på de fleste spill.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

bilde av baksiden på forsterkeren er på siden jeg linket til ;)

Skal PCen brukes utelukkende til filmvisning, klarer du deg med digital tilkobling. Skal du bruke den til spill, må du derimot koble til de analoge utgangene for å få surroundlyd

anlegget skal jeg kun bruke anlegget til film og spill, holder da denne nevnte tilkoblingen?

tore_v1: kunne du prøve og forklare litt nermere,er ikke så veldig teknisk innstilt så jeg vet ikke hva spidf osv betyr engang :p

det er altså en slik kabel jeg har

Endret av marius90
Lenke til kommentar
du har en analog kabel...

da må du bruke mini- jacken den (tynne enden) i maskinen og de 2 andre i forsterkeren, verre er det ikke ;)

altså "line 1 out" på kortet ditt...

men på bilde så står det jo at "line 1 out" kun er for front høyttalerne, og hvis jeg går inn på instillingene for tilkoblinger på datamaskinen så står det at jeg enten må koble på digital out eller med 3 forskjellige kabler på både "line out 1", "line out 2"

og "line out 3"

Lenke til kommentar

Death_comes_rippin mener at du har en stereo minijack-til-RCA kabel, som egentlig er laget for å overføre analog lyd i stereo, men denne kan også brukes til å overføre et digitalt signal ved at du plugger minijack-pluggen i S/PDIF utgangen (digitalutgangen) på lydkortet og den ene av de to pluggene i den andre enden til digitalinngangen på receiveren. Tror begge pluggene skal bære signalet, men hvis den ene ikke gjør det, prøv den andre.

S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface er rett og slett navnet på standarden de fleste produkter følger ved digital overføring av lyd, derfor kalles digitalutgangen også S/PDIF utgangen.

Denne utgangen holder ikke til spillbruk fordi S/PDIF i utgangspunktet ikke er laget for overføring av flerkanalslyd. En S/PDIF kabel kan bare overføre to kanaler med ukomprimert lyd i CD-kvalitet på en gang, derfor er lydsporet på DVD-filmer komprimert på nesten samme måte som MP3 (Dolby Digital, DTS etc), slik at man kan "lure" inn mer informasjon. I spill, derimot, genereres lydsporet på direkten, avhengig av hva som skjer i spillet, og da må man ha en enkoder, enten på lydkortet eller i spillet, som gjør om den ukomprimerte lyden til Dolby Digital. Av en eller annen grunn (antageligvis fordi Dolby tar betalt for å lisensiere denne teknologien til produsenter) er det ytterst få lydkort per dags dato som har denne enkoderen innebygd, og Audigy 2 er ikke et av dem. Derfor må du koble lydkortet analogt til receiveren for å nyte flerkanals lyd i spill.

Lenke til kommentar

exiter: ok så det du vil ha frem er at det fungerer helt fint og spille musikk og se film med flerkanals lyd, når jeg kobler i "digital out" for da satser jeg på det.

men det blir vel lyd i spillet likevel? bare at det ikke blir i 5.1 men derrimot i 2.0

tusen takk for hjelpa :thumbup:

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Jepp, du har skjønt det. Trenger du 5.1 lyd i spill, derimot, er det bare å kjøpe tre kabler til av samme sort som du har, og koble dem mellom "Line Out" 1+2+3 på kortet og analoginngangene på receiveren.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Har selv Audigy 2 kortet, og har testet med både analoge og digitale utganger fra det. Må si jeg foretrakk å bruke de analoge, fikk da mye bedre definert lyd, og spesielt bass. Dette er Logitech sitt Z-5500 anlegg.

Hvis du skal bruke digital utgang på lydkortet så er det veldig viktig at du bruker en mono-plugg ut fra lydkortet. Jeg prøvde først med en vanlig minijack til stereo RCA, og det ga meget dårlig lyd. Kjøpte så en monoplugg med RCA utgang (sjekk computercity sidene, de har den der). Og en 75 ohms kabel (billigste variant er en video kabel) og det ga mye bedre lyd.

Men jeg regner med at Denonen din har litt bedre forskerker enn det jeg har til PCen, så den digitale skulle være det beste valget for deg.

EDIT: MONO plugg link

Digital Kabel Link - Denne er litt dyr, men hvis du finner en komposit video kabel på 75 ohm så funker den like bra, jeg bruker den. Sparer fort ett par hundre lapper.

Analog Kabel Link - Trenger 3 til 4 stykk av denne.

EDIT 2: Linken til Monopluggen funker ikke. Finner ikke denne hos Komplett eller Netshop. Men den ligger hos Computercity under kategorien "Kabler og Tilbehør" og i underkategorien "Video, Audio og TV". Dessverre fikk jeg ikke linken dit til å funke

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

jeg må nesten bumpe denne, for jeg har nå koblet det digitalt istedet, jeg merket bedre lyd da, bedre trykk i bassen osv, men det er en ting jeg lurer på, for når jeg setter en dvd film i dvd-rom stasjonen så slår reciveren over på at den skal styre all lyd så jeg ikke kan styre noe lyd på fra maskinen, det ser jeg som en positiv ting, for det er mye enklere og bedre å styre alt fra reciveren, så lurer jeg på om det er mulig og sette det sånn at jeg skal styre all lyd fra forsterkeren, ikke noe på datn hvis dere skjønner, men så er det en ting jeg synes er rart og det er at hvis jeg setter en musikk cd i dvd-rommen så skjer det ikke noe da styrer jeg fortsatt alt fra datan hvorfor det? jeg vil altså styre alt fra reciver, går det?

jeg tror det kan hya noe med at jeg har sotti på at maskinen skal bruke dekoderen som sitter i reciveren ikke lydkortet så når jeg spiller film så bruker den reciveren ikke lydkortet. men hvordan gjør jeg så det skjer med musikk og sånt, for musikk er jo ikke dts å sånn men det er film så det er vel derfor maskinen velger at jeg skal styre alt fra reciveren når jeg spiller noe med dts å sånn, for jeg har jo sotti på at jeg skal bruker dekoderen som sitter i reciveren ikke den på lydkortet.

altså jeg vil ha all lyd styrt fra reciver går det?

håper dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...