MoNoXiDe Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) Sitter i dag på en PC3200 CL 2.5 512 MB Twinmos brikke (2.5, 2, 2, 6). Tenkte på og kjøpe en til PC3200 CL 2.5 512 MB Twinmos brikke for å kjøre den i dual channel på et ASUS P4C 800-E deluxe HK, med en P4 3.2 Prescott CPU. MEN, så leser jeg en del om timings o.l. Så jeg lurte på om det er veldig stor forskjell på om jeg kjører med CL2.5 i forhold til CL 2? Da tenkte jeg spesielt på om jeg vil "merke" forskjell i normal bruk.. En annen ting er at hvis jeg kjøper en til Twinmos brikke (som nevnt ovenfor) Vil det gå greit å kjøre den i dual channel, iallefall så lenge de er samme merke, størrelse og CL? Eller er det andre kriterier som må til? På forhånd takk. Edit : Må eventuelt alle timings på ramen være like (RAS to CAS Delay, RAS Precharge og Cycle time) ? Edit 2 : Vil bare si at det vil sannsynligvis bli veldig lite OC. Endret 24. juli 2005 av MoNoXiDe Lenke til kommentar
MoNoXiDe Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 "bump" Ingen som vet? Skal bestille ikveld skjønner dere, så er litt utålmodig..... Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Hvis du skal kjøre Dual Channel, må du ha to helt like brikker. Det er ikke stor forsjell på CL 2 og CL 2.5. det er snakk om 1-2 % i uklokket tilstand. Lenke til kommentar
MoNoXiDe Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Så det vil si at de 2 overnevnte Twinmos brikker vil kunne kjøres i Dual channel, eller må "alle" timings være like? Brikkene er jo like på CL, begge 400Mhz (PC3200), begge 512 Mb og begge Twinmos. Lenke til kommentar
alfern Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Det går nok helt greit å kjøre dem i dual, du må imidlertid kjøre dem på samme timings. Har kjørt brikker av helt forskjellig merke og helt forskjellige timings i dual. Men om du har en CAS 2 og en 2,5 brikke, bør du nok kjøre dem på 2,5 for å få et stabilt system.' Som nevnt over er det ikke stor forskjell mellom CAS 2 og 2,5 i praksis. Du vil merke litt forskjell i syntetiske tester som 3Dmark osv. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Hvis du skal kjøre Dual Channel, må du ha to helt like brikker. Det er ikke stor forsjell på CL 2 og CL 2.5. det er snakk om 1-2 % i uklokket tilstand. Mindre enn det også, de andre timingsa utgjør vel så mye. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Hvis du skal kjøre Dual Channel, må du ha to helt like brikker. Det er ikke stor forsjell på CL 2 og CL 2.5. det er snakk om 1-2 % i uklokket tilstand. To helt like brikker? Den skjønte jeg ingenting av... Minnetimings generelt har ikke særlig betydning, det skal ærlig talt godt gjøres å merke noen som helst forskjell. CAS har også høyst minimal effekt på ytelsen, tRP og tRCD betyr mer. Den viktigste minneinnstillingen er trolig command rate Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå