fxwz Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 For tiden holder jeg på og tar endel kurs i forskjellige internettspråk, og jeg undrer meg litt over hvor mange slike språk som må læres for å lage en grei side. La oss f.eks si hardware.no. Hvor mye kunnskap må man ha for å lage noe slikt? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 For å lage en webside behøves kun HTML. Dette kan imidlertid bli i kjedeligste laget, så da slenger vi på CSS også. For en side som hw.no, må du kunne begge disse, samt PHP og MySQL (for CMS osv.) Correct/shoot me if I'm wrong. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 ...og i tillegg bør du kunne et grafikkprogram (som ikke er et språk, det vet jeg). Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Du treng berre å kunne HTML, men CSS er eit must (CSS er jo ikkje akkurat vanskeleg å lære seg). HW.no brukar nok HTML, CSS, PHP og SQL Lenke til kommentar
PT Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Og så kan vi vel legge til at det finnes alternativer til PHP, som for eksempel ASP og CFM. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Har du tid og gidder, er det nok heller ikke dumt å kunne litt JavaScript. Dog, etter mitt syn er dette ikke viktig. Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Har du tid og gidder, er det nok heller ikke dumt å kunne litt JavaScript. Dog, etter mitt syn er dette ikke viktig. Støttes fra min side! Slettes ikke like viktig å kunne dette som de overnevnte språkene, mener også jeg Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Så har ein jo JSP også. Men for plain enkel webside: Html og CSS Dynamiske/interaktive ASP, PHP, JSP Publiseringsystem for websider XSLT, XML, XSL java........... Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Publiseringsystem for websiderXSLT, XML, XSL java........... Korleis kan ein bruke desse SGML-baserte språka til å lage eit publiseringssystem? Lenke til kommentar
resol Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Det er en del bedre å anbefale asp.net enn asp sånn om folk ønsker å søke på det liksom.. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Publiseringsystem for websiderXSLT, XML, XSL java........... Du trenger det ikke for å lage dynamiske løsninger... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Publiseringsystem for websiderXSLT, XML, XSL java........... Korleis kan ein bruke desse SGML-baserte språka til å lage eit publiseringssystem? sgml språka for innhold og samansetting av innhold. Men som ueland påpeiker er det andre løysninger for å lage dynamiske webløysninger. (derfor eg satte ........ bak) Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Men XML og XSLT kjører jo ikkje "by default" på serverside-sida? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 XSLT kjører me serverside for å sette saman innholdet frå CMS-løysninga vår (apaches lenya). Der all innlagt tekst er xml, og designet kjem frå CSS-fila. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 ...og i tillegg bør du kunne et grafikkprogram (som ikke er et språk, det vet jeg). Says who? <?xml version="1.0" standalone="no"?> <!DOCTYPE svg PUBLIC "-//W3C//DTD SVG 1.1//EN" "http://www.w3.org/Graphics/SVG/1.1/DTD/svg11.dtd" > <svg width="12cm" height="4cm" viewBox="0 0 1200 400" xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" version="1.1"> <rect x="1" y="1" width="1198" height="398" fill="none" stroke="blue" stroke-width="2" /> <circle cx="600" cy="200" r="100" fill="red" stroke="blue" stroke-width="10" /> </svg> Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Men SVG-støtte er jo ikke akkurat utbredt ATM. Men man kan fint klare å lage sider uten svg og grafikk også, selv om de som oftest blir litt kjedelige Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Says who?kode Says me. Det er selvfølgelig ingen absolutt nødvendighet, men for å kunne lage en side som kan sammenlikne seg med HW.no, er det greit å kunne noe grafikk. Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Nå er ikke hw.no akkurat grafisk pen da ;> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå