Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Takk for tipset og opplæring hr.Überbox.. Du får virkelig sving på dual-systemet ditt.. Ser fram til mere rapporter.. Selv er for feig etter å ha "burna" ett HK allerede til å klokke noe særlig "på luft".. Må jo kjøre Prime.. og det blir for varmt.. ved klokk over 3.5Ghz (VCOre 1.35+).. <snufs>.. Men systemet/830D/i945P overrasker mer og mer mht. "følt" ytelse.. Det er noe med at responsen fra GUI gir inntrykk at PC'n er kjappere..trur eg.. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Meget bra uberbox Har hatt litt kjøleproblemer her, kab-tempen er høyere med nytt skjermkort, så måtte øke kjøling en smule for å kjøre stabilt på 240Mhz FSB. Havnet på 7192 i PCMark04, litt under TL1000S ja, tregere grafikkminne her. Synes jeg hadde mistenkelig høyere resultat i Virus scan: http://service.futuremark.com/compare?pcm04=3053183 Jeg tør ikke påstå at det er stabilt riktig enda, men det ser veldig lovende ut. Syretesten min for å være sikker på at det var bra var å kjøre CCE og SuperPi-32M samtidig med 3DMark03, da var jeg sikker på at CPU hadde maks belastning hele tiden. Når denne testen gikk uten problemer anså jeg kjøling for å være tilstrekkelig. SuperPi hadde gjort meget lite i den tiden det tok å kjøre 3DMark03 men CCE hadde kjørt så å si uanfektet. Kan anbefale CCE (Cinema Craft Encoder) for testing, den bruker av begge kjernene og er enormt sugen på CPU'en og lar svært lite bli igjen til andre prosesser, tar rundt 70-80% på en dualcore, samt at den feiler lett i ustabile systemer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) th-3: Jeg tror det elendige delresultatet i PCMark04 - Virus Scan er ett symptom på "thermal throttling" i en av kjernene (den som da kjører Virus scan selvsagt). Dette er godt beskrevet i denne fine testen hos X-bit labs. Jeg er nå overbevist om at jeg "bare må ha det"..dvs. ett seriøst godt vannkjølings-kit for å få full glede av mitt "dual pentium"-system... "Snorreh" et.co. har fullstendig rett i sin kritikk av Intel P4-arkitekturen mht. effekt/varme.. Dette er rett og slett for dårlig.. Har jo vent meg til/akseptert at min "Prescott [email protected]" ikke tåler mye VCore, men 8nD-serien er jo nærmest "latterlig". Trodde min "Typhoon" skulle klare brasene, men det gjør den ikke.. tror ingen luftkjølere kan hamle opp med en klokket 8nD.. i det den er laget for.. dvs. full utnyttelse av dual core.. Kjører p.t "dual prime95" @ 230x15.. med stabil load temp på 66-68 grader.. Blir spennende å se om systemet har brent opp...eller om det kjører fint når jeg kommer opp på hjemmekontoret(laben) imorgen tidlig.. PS og edit: Det er 0 - null - problem å klokke min 830D til 3.75Ghz.. og kjøre benches.. akkurat som de fleste klokkevennlige Prescott, men den er da "Useless.com" i altannet enn single-core bruk.. Endret 19. august 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Ja det var det sikkert, throttling mener jeg. Har sett tendenser på at kjernene tåler ikke like mye når det klokkes for høyt. Fikk forresten etterhvert problem på 240 FSB jeg å, men 234MHz (3.5GHz) ser ut til å være perfekt, har spilt NFS:Underground i timesvis med andre prog kjørende i bakgrunnen nå. Du får prøve Boxed-kjølern du og, prøv å sette den til feks min40/max55 grader, skal godt gjøres å få over 60 grader da, her iallfall. Boxed er best, Intel vet hva som skal til Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Du får prøve Boxed-kjølern du og, prøv å sette den til feks min40/max55 grader, skal godt gjøres å få over 60 grader da, her iallfall. Boxed er best, Intel vet hva som skal til Tenker du på "enabling" av "smart fan" i Bios? Kan ikke helt se vitsen.. da ett klokket Pentium-D system bør kjøre "full spiker" mht. vifter hele tiden. Jeg kan ikke tenke meg at boxed kjøler er i nærheten i ytelsen i forhold til "versting-kjølere" fra Thermalright, Thermaltake...,Coolermaster etc. Du/dere kan jo sjekke den store kjølertesten jeg linket til tidligere... "Min Typhoon" er her helt i toppsjiktet og laaaaangt foran Intel boxed. Har Googlet litt igår kveld(natt) .. og alle som har 8nD.. og klokker disse.. rapporterer om *godt* over 70 grader ved "full load" av begge kjerner.. Disse *må* ha vannkjøling (eller bedre) for litt seriøs klokking.. ser det ut til.. Og det må jeg ta meg råd til.. Er til tross for varme/effekt-"sløseriet" meget fornøyd med "dual-Pentium" sålangt.. PS. Dersom jeg ikke klokker.. eller klokker "litt" (dvs. inntil 3.45Ghz) og setter VCore til en fast verdi på 1.275.. så er temperaturer *minst* 10 grader lavere..dvs. absolutt akseptabelt.. Da er systemet dog ikke 100% Prime-stabilt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 C1E kommer vel inn i bildet der: "C1E BIOS SUPPORT" — which means that dynamic CPU voltage management is engaged Men om den kan øke spenninga OVER det som er satt i bios vet jeg ikke, kanskje bare lavere? Hos meg sier CPU-Z at spenninga er 1.420, Abit microGURU varierer hele tiden mellom 1.22 og 1.34 volt nå som jeg kjører endel lette program bare. Klokkinga er forresten bare 3.5GHz nå. Opps... glemte helt denne viktige kommentaren til th-3.. Ja.. C1E.. er en meget nyttig funksjonalitet.. Sammen med Bios sørger den for å hele tiden finne en optimal VCore mht. "load vs. temp"... Når man *ikke* klokker (mitt system ihvertfall) så legger VCore seg på rett rundt 1.20.. Da er CPU kaldere enn det meste annet jeg har hatt (og det er en del).. Kjører da ca.34 grader idle... og aldri mye over 50 grader *full* load (begge kjerner).. Da justeres VCore adri noe særlig over 1.3 i mitt system.. Men.. så snart det klokkes opp.. og VCore er satt til "auto".. går VCore aldri (nesten) under 1.3.. og legger seg stort sett rett under "spec"(max)..dvs. 1.4.. Da holder ikke luftkjøling.. punktum (ja.. litt bastant her..men jeg har nå testet dette inngående.. og OBS!!..dette gjelder ved klokking).. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Funker fett med "smart-fan" her iallfall, men hvis min-tempen settes for lavt når ikke vifta å øke farta fort nok til å kjøle ned når begge kjernene plutselig får max load, det har hendt seg at den har slokna da, uten throttling, bare dauer. Men på mer ekstreme klokkinger vel og merke. Iallfall ser jeg ingen grunn til å kjøre på fullt hele tiden, boxed'n kjøler fo bra og bråker alt for mye da. Idle gikk ned på under 27 grader, tror den var helt nede på 25 (med EIST + C1E, også systemvifta på fullt), med vifta på full skyv hele tiden. så kaldt trengs ikke iallfall. C1E gjør underverker for temp ja, virker som Pentium D har langt lavere idle-temp enn de fleste vanlige prescotter takket være dette. Har stort sett 1.20v og litt over på lav belastning ved 3.5GHz, EIST er også enabla så er egentlig bare 3.28GHz da. Du får justere og fundere litt mer, her er det iallfall stabilt på 3,5GHz og ganske stille untatt ved full load på begge sylindrene. Gleder meg til det kommer 4-sylindrede CPU'er allerede, da blir det som stor-sykkel . Mht vannkjøling på CPU så har jeg som minste-krav til sykkeln at det er 4-sylindret vannkjølt, men får klare meg med luft siden denne er bare 2-sylindret (og at det er en CPU og ikke en motor spiller LITT inn også) Kjørte vifta på full gass mens jeg skrev dette, temp er nå 26 grader. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Analogien med sykkel(MC) var litt morsom.. Når det gjelder temp.. så har vi jo diskutert dette i en del andre tråder... Hva Bios/utility rapporterer må vi nok ta med en klype salt.. 25 grader idle på dual-pentium, "venice/whinchester".. etc.. er "noe bra" for å si det sånn. Det er jo forskjellen mellom omgivelsestemp/idle til full load (prime i minst 20min) som viser hvor bra/dårlig kjøleløsning er.. For å vite dette må man bruke sensor.. og ha systemet (hk/cpu) montert utenfor ett kabbiss.. OK.. det var en liten digresjon.. Heldigvis overlevde mitt [email protected] 12timer med dual-prime... Da var det 32 - tretti-to - plussgrader på mitt lille kontor! Med vindu på gløtt!.. Likevel holdt "typhoon'n" load temp på 66-67 grader..dvs. innsugslufta rundt CPU-kjøler/socket hadde holdt seg stabil selv om rommet hadde blitt varmet opp 10 grader ila. natta.. Dette er "verre" enn alle Prescott's (klokket/primet) jeg har testet tidligere. For "proff" bruk til encoding/rendring betyr dettte rett og slett... enten vannkjøling..eller at systemet må stå "på kjøla".. Når jeg skriver dette ligger temp (iflg.bios/AI-booster) på 38 grader. Dere som har 830D.. kjenn med finger/hånd rundt socket.. idle/load.. og avgjør så om den temp dere leser av i Bios er realistisk... Jeg er "frekk" nok til å betvile dette sterkt. Pussig det med Abit HK.. er jo vant til skyhøye temps. via Bios/uGuru fra den kanten(bortsett fra at det rapporteres altfor lave temps ved idle.. min og andres erfaring for AV8/S939).. For å si det sånn.. Dersom systemet "instant-reboots".. og Bios viser 50 (eller 60) grader load.. . da er nok temp godt over 75 grader reelt.. "trur eg". Samma det.. bare det virker.. PS. Takker nok en gang for mye nyttig info..th-3. Endret 19. august 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Ja det er nok noe muffens med tempen, men ikke riktig så ille som 50 heldigvis . Var på 3.6GHz at den kunne slokne eller gi feil i Prime95/CCE ved ca 66 grader. Akkurat det har jeg ikke testa nok på 3.5GHz til å si noe om. Det spørs om jeg har vært litt heldig med min 830, siden jeg oppdaterte bios har jeg enda ikke hatt noe krøll på 3.5GHz (234Mhz) og det begynner å bli noen uker nå. Var litt spent på 6600GT-kortet, det var atskillig verre å kjøre på 3.6GHz når det kom inn i kassa, men har ikke klart å få noe feil ved samme belastningsmetoder på 3.5. Jeg fortjener 10 poeng for å ha prøvd iallfall Både CPU og boxedvifta får godkjent av meg, det skulle den fått om den klarte bare 3.3GHz å, er meget fornøyd. Vurderer fortsatt bedre CPU-kjøler, får se om jeg prøver en vapochill micro eller noe slikt, vil iallfall helst ha med 4-pins kontakt for å slippe slik idle-støy som jeg opplevde med 7700CU'en. Ser for meg at 7700'n hadde blitt bare velstand hvis hovedkortet hadde klart å regulere 3-pins vifter bedre. OT om Mc, har du sånn sykkel som i avatar'n? Har en 4-"kjerners" vannkjølt, gammel FZR400R med litt overklokka dyser. http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=4648945 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Hmm.. du er nok inne på noe igjen th-3.. dvs. software/bios... Jeg ser nå at på mitt Asus P5LD2 at medfølgende software er langt ifra godt nok testet ut.. AI-Booster ser ut til å funke som forutsatt, men er "en vits" i forhold til uGuru (eller ClockGen.. som ikke finnes for mitt hk). Må jo reboote mellom hver endring fra GUI-panel! PC Probe-II setter VCore til 1.46 ( ) og gir "interessante" systemkrasj.. så det er nå deinstallert.. Tror nok Asus bør få kodet en ny Bios etterhvert.. Off-topic..: Ja.. jeg har en sånn "slem sykkel" som i avatar... vannkjølt twin (TL1000S - "ur-modell" fra 97). Har dog hatt en "verre sak".. oljekjølt trimmet Bandit-1300 (160HK).. Den gjorde også lekende lett "powerwheelies" på de første gira.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Th-3: Du har nok helt rett i at skjermkort har en viss(stor?) innflytelse på varme/klokkbarhet på CPU'n.. Selv har jeg ett godt klokket X850Pro(@XT++) og det er *varmt*.. og lager en god del varme rundt sokkel/innsug til CPU-kjøler. Har anskaffet en Arctic VGA-kjøler som skal monteres ila. helga.. Fikk testet litt mer idag.. og fant mer feil/merkverdigheter med AI-booster/AI-bios.. Selv når jeg satte VCore til "Auto" kunne plutselig BIos/AI finne på å sette denne til 1.46 . Nå har jeg deinstallert AI-booster og testet litt mer.. Må faktisk sette VCore manuelt til en fast verdi.. Likevel varierer systemet/Bios VCOre under bruk.. Kan også være ting som tyder på at selv mitt OSZ Modstream 450Watt'er ikke holder mål.. VCore "dropper" ned fra 1.36 til 1.28/29 under "dual prime" når jeg setter VCore til 1.36. Setter jeg VCOre til 1.30.. "dipper" den ned til 1.22/23 under load. Merkelig... Jeg har ihvertfall nå klart å få det stabilt ved 3.6Ghz 240x15.. ved 1.375 VCore.. Max.load-temp er da 65-66 grader.. Greit nok.. Men jeg ser at en senking av VCore til 1.30 gir max.load-temp ned på 55-56 grader. Da er det stabilt ved 230x15=3.45Ghz.. Å sette VCore til "Auto" gir da en max.load-temp på 66-67 som jeg rapporterte om tidligere.. Det er ting som tyder på at Bios/chipset ikke er helt ferdig testet for Pentium-D ennå (ref. THG's noe "mislykkede" torture-test). Endret 19. august 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 uberbox:Kjører du virkelig to instanser av Prime95? (må du ikke da "registre" deg og få tilsendt ett passord?) På mitt system er Prime95 "en vits".. da jeg kun kan kjøre en instans og programmet knapt belaster CPU i det hele tatt.. så det kan vel forklare "idle-temp" (jeg har også lav temp da..ca. 42-44 grader luftkjølt). Men ved å bruke SP2004.exe ("johnny Lee") som gir mulighet til å "pegge" begge kjerner med "small-FFT".. så blir det en *dramatisk* økning i temp.. Akkurat slik alle "hw-sites" som har testet Pentium-D rapporterer.. Å kjøre PCMar04/05, 3DMarknn, Aquamark... SuperPi.. belaster knapt denne CPU/platform overhodet.. Det er kun de få scenario hvor *begge* kjerner blir kjørt 100% *over tid* at det blir marginalt med kjøling under den spinkle HS.. Jeg ser på mitt system.. at alt over 1.30 VCore..*og* klokk.. er "galematias"... Har testet en del idag.. og max. "safe" OC er 230x15.. da ligger max.load temp (2x100%) på 56-57 grader.. Dette med en *super* heatpipe-kjøler. Greit nok... det er lett slik dere alle rapportere å klokke opp mot 4Ghz med VCore ett stykke opp mot 1.4..og benche litt, men det er absolutt ikke å anbefale til hverdags..og "dual-bruk".. Jeg antar at vannkjøling da er veien å gå.. For å kjøre to instanser av Prime95 installerer du bare programmet i to forskjellige kataloger, f.eks. Prime95-0 og Prime95-1. Da får du startet to instanser og kan sette affinity til henholdsvis 0 og 1. Start torture test i begge og se at CPU load øker til 100% Oppdatering av min vannkjølte Pentium D 830: Kjører nå 266x15 = 4 GHz, vcore fortsatt 1.45. Temperatur er i overkant av 50 grader etter 8 timer på full last (Prime 95). Skal kjøre div. benchmarks senere i kveld. Kommer du til å overklokke mer? Lenke til kommentar
NabbeLoL Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 når dere sier primestabil, kjører dere da 2x prime? Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 uberbox:Kjører du virkelig to instanser av Prime95? (må du ikke da "registre" deg og få tilsendt ett passord?) På mitt system er Prime95 "en vits".. da jeg kun kan kjøre en instans og programmet knapt belaster CPU i det hele tatt.. så det kan vel forklare "idle-temp" (jeg har også lav temp da..ca. 42-44 grader luftkjølt). Men ved å bruke SP2004.exe ("johnny Lee") som gir mulighet til å "pegge" begge kjerner med "small-FFT".. så blir det en *dramatisk* økning i temp.. Akkurat slik alle "hw-sites" som har testet Pentium-D rapporterer.. Å kjøre PCMar04/05, 3DMarknn, Aquamark... SuperPi.. belaster knapt denne CPU/platform overhodet.. Det er kun de få scenario hvor *begge* kjerner blir kjørt 100% *over tid* at det blir marginalt med kjøling under den spinkle HS.. Jeg ser på mitt system.. at alt over 1.30 VCore..*og* klokk.. er "galematias"... Har testet en del idag.. og max. "safe" OC er 230x15.. da ligger max.load temp (2x100%) på 56-57 grader.. Dette med en *super* heatpipe-kjøler. Greit nok... det er lett slik dere alle rapportere å klokke opp mot 4Ghz med VCore ett stykke opp mot 1.4..og benche litt, men det er absolutt ikke å anbefale til hverdags..og "dual-bruk".. Jeg antar at vannkjøling da er veien å gå.. For å kjøre to instanser av Prime95 installerer du bare programmet i to forskjellige kataloger, f.eks. Prime95-0 og Prime95-1. Da får du startet to instanser og kan sette affinity til henholdsvis 0 og 1. Start torture test i begge og se at CPU load øker til 100% Oppdatering av min vannkjølte Pentium D 830: Kjører nå 266x15 = 4 GHz, vcore fortsatt 1.45. Temperatur er i overkant av 50 grader etter 8 timer på full last (Prime 95). Skal kjøre div. benchmarks senere i kveld. Kommer du til å overklokke mer? Jada, men akkurat nå tror jeg minnet holder meg litt igjen. Prøvde å kjøre 275 MHz FSB, men da gikk det på trynet. Som nevnt tidligere er dette billig TwinMos 533 MHz (266x2) minne. Skal løsne litt på timingen til minnet og se om det hjelper Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 når dere sier primestabil, kjører dere da 2x prime? Ja. Se tidligere post om hvordan du skal kjøre dual prime. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 (endret) He he, så hyggelig det var her da, masse MC entusiasme og det hele Ikke helt uventet nevnes ordene "temperatur" og "kjøling" ganske ofte, men jeg syns jo også jeg ser brukbare klokker. Og enda mer gledelig er det og få bekreftet at C1E fungerer så bra Har i grunn ment at bla denne funksjonen gjør 830 til rette valget, og det ser ut til at det faktisk gjelder i praksis også da. Men dette med 4pins cpu vifte, har ikke Asus'ene deres bios valget mellom PWM og DC (Q-fan mode) ettersom hvilken type man ønsker og bruke? Eller er det bare jeg som er heldig kanskje? Har et P5GD1 775 (ikke for dual) som har den muligheten i alle fall. Og vil også trøste med at Ai Boost oppførte seg dårlig både da P5GD1 var helt nytt, og igjen på de tidlige Bios av A8N-sli, frøs ved endringer osv. (Og også dukket opp i tid og utide, men akkurat det skyldes da Norsk Windows, og er lett å bli kvitt) Så tipper dette blir tatt hånd om relativt raskt. Asus har tatt de Ai Boost problemene veldig seriøst på A8N i alle fall, og gjort flere endringer. Fortsatt stoler jeg ikke helt på spenninger, men ellers virker det nå utmerket på begge Asus jeg for tiden bruker. Men når man nærmer smertegrensen lønner det seg nok og uansett gå i bios, for å få med de siste skryte Ghz'ene. Og ja, TL1000, jeg hadde ikke blitt sjokkert om Modstream'en din begynner og jobbe litt tungt på høy klokk. Kanksje du kunne prøve med et underklokket elendig skjermkort (du hara vel alltids liggende noe uti sjulet... ), og ikke noe annet innstallert, for å se om det gjør noen forskjell? Endret 22. august 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Tviler på at modstream vil bli SÅ belastet av den klokkinga, TL har riktignok et mer strøm-tørst skjermkort enn meg men så har jeg bare 350W psu å da! At C1E er bra varer er uten tvil, vi har jo lavere idle-temper på disse enn på uklokkede enkeltkjerne prescotts. Hva for MC har du da PCP?? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 th-3 Skrevet 22/08/2005 : 04:59 Tviler på at modstream vil bli SÅ belastet av den klokkinga, TL har riktignok et mer strøm-tørst skjermkort enn meg men så har jeg bare 350W psu å da! At C1E er bra varer er uten tvil, vi har jo lavere idle-temper på disse enn på uklokkede enkeltkjerne prescotts. Hva for MC har du da PCP?? Nei, altså den burde jo være mer enn nok til både daglig bruk og overklokking, men hvis han sitter med et heftig klokket X850, og samtidig V-core øket Dual på høy frekvens, er bare de to tingene tilsammen, ikke noe og kimse av når det gjelder forbruk. Tror heller ikke egentlig det er snakk om og overskride hva den tåler, men at man kan få litt ustabile spenninger når man begynner og komme opp i mot max, er ikke mer utenkelig enn at jeg ville ha testet det i alle fall. Bare for å se om de spenningsvingnigene avtar eller ikke. Men det var forøvrig bare ment som et forslag, og ikke en påstand altså Har desverre ikke gjort annet enn å låne sykler de senere årene, så det siste jeg eide selv var en veltrimmet YamahaXT350 Ofroader, og en HondaVF500F. Får se om det blir noe orden på noe nytt etterhvert. Jeg lånte en 04mod Yamaha R6 i sommer, og da ante det meg at utvikligen har gått sin gang her også . VF500F var state of the art, teknisk sett da jeg kjøpte den, men er jo nærmest veteran i dag... He he, vel nok ot, men siden det er din tråd må det vel være greit, har tenkt på og spørre TL om det samme selv, men har ikke fått somlet meg til det. Var jo kjempekul den du har kjøpt, har ikke sett akkurat sånn før tror jeg, er det altså en 4 pipelines totakter? Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Tviler på at modstream vil bli SÅ belastet av den klokkinga, TL har riktignok et mer strøm-tørst skjermkort enn meg men så har jeg bare 350W psu å da! At C1E er bra varer er uten tvil, vi har jo lavere idle-temper på disse enn på uklokkede enkeltkjerne prescotts. Hva for MC har du da PCP?? Hva er C1E? Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 C1E, eller "dynamic CPU voltage management" har jeg sett det kalt også, regulerer spenninga til CPU etter behov. PCP, totakter nei! Fy og fy, vil jeg ikke ha. Alle FZ/FZR var firetaktere, 250'ene var 2-sylindret tror jeg, resten var 4 syl, og de gamle FZ over 600 kubikk hadde 5 ventiler pr sylinder. 400'ern var den som skilte seg mest ut, første gatesykkel med deltabox ramme - rett fra racingbanen - lav vekt (160kg) og høyturtallsmotor. De ble ikke solgt i europa, men noen få ble solgt i USA. Var stor-selger i Japan, og min var også solgt ny der. Noen ble bruktimportert til europa for banebruk, svært få registrert vil jeg tro. 6 lave og veldig tette gir, litt for myk fjæring og trivselsturtall fra 10 til 14 tusen gjør den velegnet til racing. Blir R6 neste gang, synd de er så dyre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå