Gå til innhold

Den store Pentium D overklokkingstråden

Anbefalte innlegg

Heisan, hvilke erfaringer har dere med overklokking av Pentium D? Det ser ut til at de er meget villige uten at varme blir problem, og stabiliteten er utmerket. Noen som har noen tester å linke til også kanskje?

Kjører min D 830 på 240,3MHz FSB på Abit AL8 (i945P chipset, Lakewood). Vcore satt til 1.425, Twinmos DDR2 PC4300 @ 240MHZ 3-3-3-12 (superbillig drittminne, SPD 4-4-4-12 @ 266MHZ). Har bare 6200TC skjermkort foreløpig, ingen Raid eller noe fancy, fikk 3952 i PCMark 05. Lavt ja, men nok til at jeg troner øverst hos futuremark blant oss fattige med 6200 skjermkort :) og nesten 1000 poeng foran beste singelcore. Er en X2 @ 2500 der som måtte se seg slått med 50 poeng.

Det var meg, men hva med andre lykkelige Pentium D eiere? Post i vei så skifter vi tittel på denne til "Den store Pentium D tråden" :))

Edit: Som nevnt i en post lenger ned var det feil på hovedkortet, mye bedre ytelse med ny bios, PCMark05 gikk opp til 4273:

Edit 2 (9.8.2005): Ny test på 3.66GHz, ny link igjen, 4344 poeng (kan bare publisere ett prosjekt uten å betale): http://service.futuremark.com/compare?pcm05=64022

Endret av th-3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Pentium D 830 kjører originalt 3 GHz med en 15x multiplier ... tipper at han nå kjører med FSB 240 MHz med 1:1 ratio = 15 x 240 = 3.6 GHz ...

Jeg får min Pentium D 820 i neste uke med vannkjøling ... satser å få minst 3.5 GHz ut av den med 250 FSB. Det hadde vært max å få 3.7 GHz ++ ut av den (266 FSB)

Lenke til kommentar

Yes, 15x240. Fikk den høyere også men da vipper minnestabilitet helt på grensa.

Men nå har det endelig kommet ny bios til hovedkortet mitt (AL8) og da ble det noe annet ja! Ser ut til at den kjørte med feil multiplier før, har mye bedre resultat i PCMark nå. EIST virker også nå, CPU er betraktelig kaldere med boxed kjøler. Snart skal det testes litt med nedklokka minne og Zalman 7700 CU kjøler :)

PCMark04: http://service.futuremark.com/compare?pcm04=3040936

PCMark05: http://service.futuremark.com/compare?pcm05=64022

Edit 9.8.2005: PCMark05-linken peker nå til test jeg gjorde på 3.66

Endret av th-3
Lenke til kommentar

Ok, Zalman 7700 CU er utprøvd. Gedigen kjøler og gedigen skuffelse, returneres i morgen. Kom aldri så langt som til overklokkinga da jeg ikke klarte å få den stabil på forsvarlig lydnivå. Ved å bruke medfølgende fanmate klarte jeg å få den på et brukbart lydnivå, men da virka ikke viftestyringa på HK, så den kunne henge seg etter ca 20-30 minutter ved full load på begge kjerner (vifte på 960rpm), noe som aldri har skjedd med boxed-kjølern. For at 7700'ern skulle kjøle nok (styrt av viftekontrollern på HK) ble det for mye bråk på idle/lav belastning. Boxed-vifta er faktisk langt bedre. Den bråker litt mer på høy belastning enn 7700'n, men mesteparten av tiden og når systemet har lite å gjøre er 7700'ern betraktelig verre.

Anbefalinger på kjølere som klarer med en Pentium D uten å lage masse idle-støy ønskes!

Lenke til kommentar

Har overklokka min Pentium D 830 i går / dag.

Den er stabil så langt i allefall. Den går og rusler på 3.75 ghz for tida.

Har aktivert speedstep så den faller ned på 3.5 ghz når den ikkje er i bruk så masse.

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=31252

cpuz.JPG

Tempraturen ligger på rundt 50 grader idle og 60-65 ved load.

I loopen har eg eit X850XT kort som er litt overlkokka også.

Kjøler den med ein Zalman Reserator 1 Plus

Har testa med PcMark 05

http://service.futuremark.com/compare?pcm05=62315

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ok, Zalman 7700 CU er utprøvd. Gedigen kjøler og gedigen skuffelse, returneres i morgen. Kom aldri så langt som til overklokkinga da jeg ikke klarte å få den stabil på forsvarlig lydnivå. Ved å bruke medfølgende fanmate klarte jeg å få den på et brukbart lydnivå, men da virka ikke viftestyringa på HK, så den kunne henge seg etter ca 20-30 minutter ved full load på begge kjerner (vifte på 960rpm), noe som aldri har skjedd med boxed-kjølern. For at 7700'ern skulle kjøle nok (styrt av viftekontrollern på HK) ble det for mye bråk på idle/lav belastning. Boxed-vifta er faktisk langt bedre. Den bråker litt mer på høy belastning enn 7700'n, men mesteparten av tiden og når systemet har lite å gjøre er 7700'ern betraktelig verre.

Anbefalinger på kjølere som klarer med en Pentium D uten å lage masse idle-støy ønskes!

Pussig.., men du har nok funnet en problemkilde for tilstrekkelig kjøling av ett dualcore Pentium-system...

Her er en relativ omfattende test av kjølere for S775..

Zalman 7700 scorer her meget bra.. særlig ved lav spenning.

Den jeg hadde(Freezer 7) til mitt (nå døde) system scoret veldig dårlig i testen.

Alle S775-hk har jo 4-pins viftekontakt for automtisk viftestyring i Bios..

Trolig er kanskje denne optimalisert for stock-kjøler... Jeg så også en viftehastighet på under 1k ved full load.. som sakte steg til 1400rpm.. vel 1000rmp under det turtallet en Freezer 7 skal ha (og da er den også nær lydløs).

Selv om jeg ikke observerte høyere temp med Freezer-7 enn med stock-Intel kjøler (ca. 68-72 grader)@3.3Ghz.. så tror jeg varmeutviklingen og ett dårlig design på hk for kjøling av strømkretser(mosfets) var/er en årsak til at mitt Biostar i945P-A7 nå er en garantisak..

Jeg tror det er best å koble vifte til en vanlig 3-pins evt. få til en deaktivering av viftekontroller i Bios når man overklokker...(Kutte ledning til pinne-4 kanskje?) I tillegg må man følge med temperatur rundt kjøler/mosfets.. og evt. ha en løsning for kjøling av HK dersom HK ikke har god nok kjøling fra fabrikk..

Jeg rakk aldri å se potenisalet for min 830D, men det var overhodet ikke noe problem med 3.3Ghz (15x220).. noe jeg heller ikke hadde ventet.. De få som har testet denne (Xtremesystem) klarer lett 250x15=3.75 på stock VCore..eller litt over. I mitt tilfelle var det HK/Minne som satte grensen.. De billige Geil DDR2 533-brikkene kjørte da på DDR586 da Bios ikke hadde muliget til å kjøre lavere enn DDR533 :no: (Spesifikasjonen på web'n til Biostar stemmer ikke)..

Jeg håper det Asus P5LD2-hk'et ikke er en like stor skuffelse som Biostar-kortet.. Asus P5LD2 har ihvertfall fått god omtale i en test jeg fant på nettet.. (BIos var ihvertfall klokkevennlig).. :thumbup:

PS og edit:

Sitter her og skriver på "billig-775-systemet".. også Biostar (i915G-M7) med Celeron D 330 [email protected].. Her går vifta på full hastiget.. Bios har vel da tydeligvis ikke aktivert noe "smartfan"-kontroll.. Skulle gjerne visst hvor den slås av/på.. Kan/kunne ikke se noe valg i "Power-meny" ihvertfall.. :hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Tempraturen ligger på rundt 50 grader idle og 60-65 ved load.

Noe høye temperaturer der, men du har gjerne økt vcore endel? Har senka min jeg nå, med ny bios var 1.375v default, lot den stå der og ser ut til at CPU trives veldig bra med det selv på 3.6 med luft.

Men det minnet ditt, er det 5-5-5-18 du kjører med? Frekvensen var jo ikke plagsomt høy egentlig, burde vel klare lavere. Så en test fra Corsair engang, de hadde den typen RAM nede på 5-5-5-12 i en overklokkingstest med Asus P5WD2, men den ga fortsatt dårligere ytelse enn XMS25400C4 på overklokka system. Mulig jeg husker litt feil, så sjekk selv:

http://corsairmemory.com/corsair/products/...955X-Memory.pdf

Iallfall, leste det der dokumentet fra corsair lenge før jeg kjøpte Pentium D-systemet, og konkluderte med at 5400UL var veien å gå, derfor jeg kjøpte billigste PC4300 inntill jeg får råd til skikkelig minne.

Lenke til kommentar

Ja, hivde opp volten litt da den ikkje starta, men da jaggu starta den.

Driver og senker volt no i Windows til den klikker.

Genialt og kunne øke/senke spenning og frekvenes i Windows.

Hmm på CpuZ viser jo at volten min er 1,280 da.

Kanskje eg skal prøve og slenge den på auto?

Edit:

Hadde spenninga over 1.4 volt, men har nå fått den ned på 1.3250

Satte ei bordvifte til og blåse på zalman kjøletårnet, tempratur etter 1 natt med idle 36-39 grader.

Ser ikkje bort i fra at eg kan senke volten enda meir, driv og skrur ned sakte men sikkert som sagt.

Når eg kjendte på kjølevannet, så var det varmt, no problemo og varme pølseri det f.eks.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

C1E kommer vel inn i bildet der: "C1E BIOS SUPPORT" — which means that dynamic CPU voltage management is engaged

Men om den kan øke spenninga OVER det som er satt i bios vet jeg ikke, kanskje bare lavere? Hos meg sier CPU-Z at spenninga er 1.420, Abit microGURU varierer hele tiden mellom 1.22 og 1.34 volt nå som jeg kjører endel lette program bare. Klokkinga er forresten bare 3.5GHz nå.

Lenke til kommentar

Da er ny testing utført. Tenkte jeg sku prøve samme klokking som Cornel, 15x250MHz, det gikk på et vis med nedklokka minne (4-4-4-12 @ 250MHz). PCmark04 gikk greit og ga 100 poeng mer enn @3.6GHz, men PCMark05 feila. Klokka da ned til 3.66GHz med minne på 4-4-4-12@326MHz, det funka med 1.85 volt på minnet, men nå er utvilsomt minnet på grensa, for tidlig å si om det er stabilt. Score i 04 ble da nesten samme som ved 3.75GHz, 14 poeng mindre bare. Tenkte egentlig å laste opp en sammenligning av disse to, men har mista passord til hjemmesidene. Iallfall var det veldig variabelt, 3.66 var såpass mye bedre på enkelte ting at den er klart å foretrekke selv om jeg skulle ha klart å få det stabilt nok på 3.75.

Edit: Måtte etterhvert øke kabinett-kjølinga for å få stabilt på 3.66GHz, men nå ble det iallfall bra. PCMark05 økte med 71 poeng i forhold til 3.6, jevnt økt ytelse over hele linja.

http://service.futuremark.com/compare?pcm05=64022

Edit 2: Starta testing på 3.66GHz med CCE og Prime95 samtidig og satte ned cpu-kjølinga til et mer forsvarlig lydnivå, fikk da feil etter 37 minutter. Så skal ikke over 3.6GHz igjen uten bedre kjøling, setter den nå ned til normale spenninger og 3.5GHz (15 x 234) for å ha litt å gå på, og er nå over på stabilitetstesting, et par uker uten restart er målet i første omgang, men fare for at noe maskinvare skal oppgraderes neste uke når lønna kjem så ei uke uten reboot må kanskje klare seg.

Endret av th-3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Har nå endelig fått min Thermaltake Big Typhoon - så da var det tid for montering/testing av det nye HK'et - Asus P5LD2.

Se det var noe annet det.. :thumbup:

Har oppgradert skjermkortet siden siste runde med Biostar HK'et.. Nå har jeg Club3D X850 Pro (tilbudet på Mpx).

Kjører nå på FSB240 og minne 1:1 @ 4-3-3-10. Det er meget mulig at Geil-brikkene klarer mer, men jeg tar det litt pent nå til å begynne med..

SuperPi1M går da på 37 sek.

PCMark04 går da på 7208

Det er ingen tvil om at Pentium D (særlig med overklokk) produserer mye varme og krever god kjøling..

PS og edit:

Jeg kjører med default VCore.. og har tenkt å fortsett med det.. ;)

Selv med min "monsterkjøler" (som forøvrig er nesten lydløs).. så ligger idle/load på 44-65.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Meget bra resultat i PCMark der TL. Jeg klarte også ca 37sek i SuperPi, 36.985 var beste (FSB 244Mhz, 3.66GHZ). Ikke helt bra men RAM'en får ta skylda.

Kom akkurat hjem etter et besøk hos Mamoz i Trondheim, skal nå kline inn et Gigabyte 6600GT Turboforce. Lekker kort forresten, passive kjølere med heatpipe. Men iaffall, poenget var at jeg endelig kan poste mer reaslistiske scores nå som jeg har mer normalt skjermkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takker th-3. :)

Bra tiltak denne tråden,.. vi får følge opp med erfaringer..

Du vil nok få vesentlig bedre score med 6600GT.

Jeg rakk ikke så mye testing idag... men nok til å se at to instanser av SP2004 gir betraktelig mer load/varme enn alle andre benchmarks..

Ikke stabil på 3.6Ghz.. og det kan se ut som Asus's AIBooster ikke er helt patent...

Skal teste mer utover uka..

Jeg skrev i forrige innlegg at jeg kjørte på default VCore. Det stemte nok ikke...

Enten spilte AIBooster meg ett puss, eller så er det slik at chipset/Bios varierer VCore etter load.. SPec. tilsier en VCOre mellom 1.20 til 1.40 ("standard").

Da jeg testet "første runde" med 240x15=3.6 var VCOre 1.375.. og det er/var i meste laget.. for "dual-prime".. selv med god luftkjøling (= max.loadtemp på 70 grader).

Kjørte en ny runde med VCore satt til 1.275..og 230x15=2.45 og da var temp aldri over 55 grader! Bra! Likevel feilet det med "Access violation" i OverClk.dll (en dll som AIBooster benytter).. selv om SP2004.exe ("prime") ikke rapporterte noen feil.

:hmm:

Måtte sette VCore til 1.300 for å kunne kjøre på 240x15=3.6 igjen..

Skal ble spennende å teste mer, men jeg savner også litt "råere" ram.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt mine første tester med vannkjøling av Pentim D 830. Hovedkort er Abit AW8-MAX og minnet er TwinMos PC4300 (533MHz)

Første forsøk:

250x15 = 3750MHz; Minne 1:1 = 500MHz; vcore = 1.45

SuperPi 1 million digits: 33 sekunder

Virker stabilt, holder på å kjøre Prime95 torture test nå og det BESTE av alt er at temperaturen ligger såvidt over 40 grader på full load! :)

I kveld skal jeg opp til 266 x 15 = 4GHz ... oppdatering vil følge.

Lenke til kommentar

Har lekt meg litt med ett DualCore oppsett idag selv også :D

Asus P5WD2 Premium

Intel 820D ES 2.8GHz

2x1GB Geil Value 666MHz

ATi X800XL

Raptor 74GB

Kjører CPU'en på 3.75GHz, å RAM'en på 800MHz

CineBench er også ett fint program å teste Dual Core, Multi CPU med. Eller vanlige

CPU'er for den saks skyld

Last ned her.

Cinbench score: 42.2sek

820D.JPG

Dette er bare ett oppsett jeg leker meg med på jobb, så ikke regn med noe særlig oppdateringer her. Blir bare med å teste det ett par dager før det demonteres igjen.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

uberbox:

Kjører du virkelig to instanser av Prime95? (må du ikke da "registre" deg og få tilsendt ett passord?)

På mitt system er Prime95 "en vits".. da jeg kun kan kjøre en instans og programmet knapt belaster CPU i det hele tatt.. så det kan vel forklare "idle-temp" (jeg har også lav temp da..ca. 42-44 grader luftkjølt).

Men ved å bruke SP2004.exe ("johnny Lee") som gir mulighet til å "pegge" begge kjerner med "small-FFT".. så blir det en *dramatisk* økning i temp.. Akkurat slik alle "hw-sites" som har testet Pentium-D rapporterer..

Å kjøre PCMar04/05, 3DMarknn, Aquamark... SuperPi.. belaster knapt denne CPU/platform overhodet..

Det er kun de få scenario hvor *begge* kjerner blir kjørt 100% *over tid* at det blir marginalt med kjøling under den spinkle HS.. :)

Jeg ser på mitt system.. at alt over 1.30 VCore..*og* klokk.. er "galematias"...

Har testet en del idag.. og max. "safe" OC er 230x15.. da ligger max.load temp (2x100%) på 56-57 grader.. Dette med en *super* heatpipe-kjøler.

Greit nok... det er lett slik dere alle rapportere å klokke opp mot 4Ghz med VCore ett stykke opp mot 1.4..og benche litt, men det er absolutt ikke å anbefale til hverdags..og "dual-bruk"..

Jeg antar at vannkjøling da er veien å gå..

:thumbup:

Lenke til kommentar
uberbox:

Kjører du virkelig to instanser av Prime95? (må du ikke da "registre" deg og få tilsendt ett passord?)

På mitt system er Prime95 "en vits".. da jeg kun kan kjøre en instans og programmet knapt belaster CPU i det hele tatt.. så det kan vel forklare "idle-temp" (jeg har også lav temp da..ca. 42-44 grader luftkjølt).

Men ved å bruke SP2004.exe ("johnny Lee") som gir mulighet til å "pegge" begge kjerner med "small-FFT".. så blir det en *dramatisk* økning i temp.. Akkurat slik alle "hw-sites" som har testet Pentium-D rapporterer..

Å kjøre PCMar04/05, 3DMarknn, Aquamark... SuperPi.. belaster knapt denne CPU/platform overhodet..

Det er kun de få scenario hvor *begge* kjerner blir kjørt 100% *over tid* at det blir marginalt med kjøling under den spinkle HS.. :)

Jeg ser på mitt system.. at alt over 1.30 VCore..*og* klokk.. er "galematias"...

Har testet en del idag.. og max. "safe" OC er 230x15.. da ligger max.load temp (2x100%) på 56-57 grader.. Dette med en *super* heatpipe-kjøler.

Greit nok... det er lett slik dere alle rapportere å klokke opp mot 4Ghz med VCore ett stykke opp mot 1.4..og benche litt, men det er absolutt ikke å anbefale til hverdags..og "dual-bruk"..

Jeg antar at vannkjøling da er veien å gå..

:thumbup:

For å kjøre to instanser av Prime95 installerer du bare programmet i to forskjellige kataloger, f.eks. Prime95-0 og Prime95-1. Da får du startet to instanser og kan sette affinity til henholdsvis 0 og 1. Start torture test i begge og se at CPU load øker til 100%

Oppdatering av min vannkjølte Pentium D 830:

Kjører nå 266x15 = 4 GHz, vcore fortsatt 1.45. Temperatur er i overkant av 50 grader etter 8 timer på full last (Prime 95). Skal kjøre div. benchmarks senere i kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...