Gå til innhold

Asus CT-479 Adapter

Anbefalte innlegg

Har kjøpt nytt hovedkort Asus P4P800 SE, en pentium M prosessor og et CT 479 adapter. Jeg lurte på om eg må oppdaterer Bios før eg setter inn adaptert og prosessoren? Vet ikke om hovedkortet har den nyeste Bios.

Endret av euklid22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har kjøpt nytt hovedkort Asus P4P800 SE, en pentium M prosessor og et CT 479 adapter. Jeg lurte på om eg må oppdaterer Bios før eg setter inn adaptert og prosessoren? Vet ikke om hovedkortet har den nyeste Bios.

Dette kan kreve spesielle forhåndsregel når det gjelder BIOS-flashing, men siden hovedkortet ditt har offisiell støtte for adapteren bør det gå greit. BIOS må bare være versjon 1008 eller nyere. Denne tråden gir mye god informasjon, og linker til programvare.

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...ighlight=dothan

Lenke til kommentar
Tror nok du må benytte en Prescott eller Northwood til flashingen!  :thumbup:

Det var viktig tilleggsinformasjon, som jeg bare glemte helt av :p

Hvis man ikke har en alternativ CPU kan man jo prøve, for jeg tror ikke at de hovedkortene med offisiell Dothan-støtte krever annen BIOS enn vanlige Netburst CPUer. Men de må selvsagt være oppdaterte, og adapter-løsningen er jo noe temmelig nytt. Disse hovedkortene har nok blitt liggende på lager en god stund, så sannsynligvis vil ikke CPUen din fungere direkte med eksisterende BIOS.

En mulighet i mange tilfeller er riktignok å flashe fra et annet hovedkort, som man hot-swapper brikken i. Dette bør bare gjøres av erfarne brukere.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
En mulighet i mange tilfeller er riktignok å flashe fra et annet hovedkort, som man hot-swapper brikken i. Dette bør bare gjøres av erfarne brukere.

At du tør nevne det :dribble:

Beste er jo å låne en gammel Celeron ett eller annet å bare flashe i vei!.... :thumbup:

Det er nok det minst risikable!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tror nok du må benytte en Prescott eller Northwood til flashingen!  :thumbup:

Det var viktig tilleggsinformasjon, som jeg bare glemte helt av :p

Hvis man ikke har en alternativ CPU kan man jo prøve, for jeg tror ikke at de hovedkortene med offisiell Dothan-støtte krever annen BIOS enn vanlige Netburst CPUer. Men de må selvsagt være oppdaterte, og adapter-løsningen er jo noe temmelig nytt. Disse hovedkortene har nok blitt liggende på lager en god stund, så sannsynligvis vil ikke CPUen din fungere direkte med eksisterende BIOS.

Ikke gjør ting vanskeligere enn nødvendig her da... :)

Det første P4P800 SE hk'et jeg anskaffet (demovare) hadde "pre-1008" BIOS.. Brukte da en Celeron Willamette til flashing til ver. 1008.. Dette kortet var dog defekt fant jeg ut etterhvert.

Funket ikke stabilt med noen av de CPU'en jeg prøvde, Willamette, NW ..og Dothan...

Kjøpte så ett nytt HK fra Komplett... Det kom med Bios ver. 1008.. så her var det bare å "kjøre på" med CT-479 adapter og Dothan...

Forøvrig er det bare å følge anvisninger på Asus website når det gjelder CT-479..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er så fornøyd med Asus CT-479 samt Intel Mobile så jeg bestilte like godt ett adapter til.. samt dette HK idag.. Ser Asus utvider støtten for CT-479 som utlovet.. Bestilte samtidig (av "pekuniære" grunner) en Celeron M 350 for å teste ut HK/oppsett..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Har vel litt for mye å teste for tiden, men nå når "Smithfield"-hk'et har avgått ved døden.. ble det tid for testing av nytt oppsett med CT-479..

HK.. som er nytt mht. støtte for CT479 er i915P-baserte P4GPL-X..

CPU jeg hadde tenkt å teste var Celeron M 350 1.3.

Først frustrasjon... "no-boot" med både CT-479/M350 og en Willamette 1.8..

Selvsagt.. manual er feil... Asus web presiserer korrekt at P4GPL-X kun støtter FSB533/800.. og kun nyere CPU'er (Prescott-kjerner i hovedsak). Javel.. selvfølgelig.. og kortet kom med Bios 1006.. som er 1.release.. For CT-479/"Dothan" må man ha minimum ver.0205 for dette HK..

Så da ble det å rive ut "god-prescotten" [email protected] fra i875-systemet og installere WinXP..drivere..etc.. Oppdaterte så Bios til siste ver. 0301 med Asus Update..

Ut med Prescott'n.. inn med CT-479 (med jumper satt til FSB133).. og Celeron M 350..

Voilá.. bootet rett opp på 133x13=1.73Ghz...

Økte så til 160x13=2.08.. og har nå kjørt litt tester.. sammen med ett Powercolor X700Pro...

Fremdeles kjører jeg på stock VCore=1.28.. med en overklokk på 60%

:thumbup:

SuperPi på 40sek.. 3DMark01 20k... og dette med superbillig Twinmos @ 2.5-3-3-8.

Dette vil jeg si er bra ytelser for en meget rimelig sum...

Skal etterhvert se hva som er max. for dette oppsettet.. De som har testet Celeron M rapporter om stopp ved ca. FSB180 uansett VCore/Kjøling..

PS.

HK/Bios rapporter helt ville temperaturer... CPU ligger på ca.50 grader uansett load.. noe som er mildt sagt usannynlig.. (På det andre Dothan-oppsettet mitt med P4P800 SE varierer temp. mellom 28-30 til 38-42 avh. av load)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Lurer på å annskaffe meg ett Asus p800 hovedkort med 479 adapter osv.

Har ett par spørsmål.

Er alle 479 cpuene kompatile med det kortet ?

Den vanlige utgaven er helt grei kontra deluxe ?

Hadde tenkt å kjøpe M760 cpu , har den i en laptop i dag og er veldig fornøyd med hva den yter standard.

Hvor langt kan den klokkes sånn ca med vanlig kjøling ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Lurer på å annskaffe meg ett Asus p800 hovedkort med 479 adapter osv.

Har ett par spørsmål.

Den vanlige utgaven er helt grei kontra deluxe ?

Hadde tenkt å kjøpe M760 cpu , har den i en laptop i dag og er veldig fornøyd med hva den yter standard.

Les denne tråden.. Der får du nok den info du trenger..

Jeg vil tro at pris<->ytelse/funksjon så er P4P800 SE ett godt valg.. Selfølgelig.. dersom det mot formodning dukker opp ett "demokort" hos Komplett/PS-data som er med på lista over hk som støtter CT-479.. så er nok det ett "lurere" kjøp..

Hvor langt en gitt "Dothan" klokker er nok individuelt.. som med andre CPU'er..

730 og 750 ansees som de beste utgavene mht.klokkbarhet.. og ikke minst ytelse kontra pris..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det finnes to pakninger, men jeg er ganske sikker på at alle som selges i nettbutikkene er av samme PGA479-standard.

Det kan nok være lurt å kjøpe en modell med lavere multiplikator, hvis du skal bruke vanlig kjøling. På ihvertfall noen av hovedkortene må man komme over 200FSB for at PCI-låsen skal slå inn. Det vil også gi mer ytelse per krone.

Tror det er dem som har klart 2,5++, men man bør egentlig aldri ta gledene på forskudd når det gjelder overklokking.

Ta en titt denne tråden som gir generell informasjon om forskjellige HK, og adapter-løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...