Gå til innhold

raskt, lite, avansert, ikke så dyrt digitalkamera?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tatt det tunge skrittet og innsett at jeg må skaffe meg digitalkamera... Med egen hjemmeside så er det litt tungvindt å sende inn bildene mine for å få de på CD/nettet slik at jeg kan legge de ut på hjemmesiden min, dyrt er det også.

Nå har jeg et Canon eos 300 kamera som jeg er storfornøyd med! Vi har hatt noen artige år i lag (noe jeg håper vi fortsatt har), og jeg har lekt masse med det. Skulle gjerne ha kjøpt et digitalt speilreflekskamera, men det er mer praktisk med et kompaktkamera når jeg drar på fjellet/tur/trening/konkurranser og må tenke litt på plass (og vekt). Er lettere å dra med seg et kompaktkamera...!

Jeg tar mye bilder av hunder i fart (agility, hundekjøring, redningshunder), hester (trav, montè, sprangridning) og ellers hverdagslige ting. Er også glad i macro-fotografering. Jeg trenger et kamera som er kjapt (slik at jeg slipper å ta bildet i lenge før hunden hopper over hinderet hvis det er "hund i svev over hinder" jeg skal ha), et som takler forskjellige lys (nordnorsk kveld/vinter og sommer), innendørsfotografering og utendørs. Aller helst skulle jeg hatt ett som jeg kunne stilt mye på (manuell/automatisk zoom/fokusering, eksponering o.l.) slik at jeg kunne koset meg litt med det i samme slengen. Men så skal det jo være kompakt, og siden jeg er student så vil jeg helst ha et til under 4-5000kr...

Har sett litt på Ricoh R2 som er kjapt og har god zoom (vidvinkel), men har også sett litt på et Canon PowerShot S2 IS. Dette er jo to forskjellige prisklasser, men også med forskjell i størrelse o.l.

Noen anbefalinger? Jeg er helt grønn på digitalkameraer....

Ulvepia

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At de tåler alt er vel litt overdrivelse. Så, du kan altså ta ett Casio kamera, legge det under en bil, kjøre over, etter det så kaster du det i en vulkan, og tar det opp igjen, for å så slenge det vegg imellom ? Og etter det skal det altså funke ?

:)

Ta en titt på Casio Exfilm Z750. Funker veldig bra. Vurderer selv å kjøpe Exfilm Z55.

Lenke til kommentar

Hey ulvepia ;) . Er zoom viktig for deg? Canon PowerShot S2 IS og Panasonic fz5 ville da være 2gode kandidater med tanke på zoom og optisk stabilisator som kan være veldig greit å ha når man skal ta bilder av hunder i fart. De har også en ganske så greit seriebilde funksjon.

Lenke til kommentar
syns du burde se på casio sine smale kameraer. lett å betjene og tåler alt.

Mange av Casio sine kamera sliter med lite lysfølsom bildebrikke, noe som fører til mye støy spesielt når det ikke er godt dagslys. Z750 er i følge enkelte unntaket, men et helt annet kamera enn S2 IS og FZ5. Det har mye mindre zoom, ikke bildestabilisator, mindre lyssterk bildebrikke, dårligere optikk, ikke like mye manuelle muligheter osv... Altså ikke et godt valg til ditt bruk. Ja, de er lette å betjene, men tåler neppe mer enn vanlige digitalkamera.

Canon Powershot S2 IS med Canon optikk og Panasonic Lumix FZ5 med Leica-patentert optikk er to meget gode valg. S2 IS er umulig å få tak i nå, men FZ5 skal være mulig å oppdrive.

Lenke til kommentar

Zoom og bildestabilisator er viktig, ja. Er litt "hobby-friluftsfotograf" på si, så jeg er avhengig av god zoom til tider (er ikke såå artig å ta bilde av feks bjørn hvis jeg må helt inn på de..Men da tar jeg vel uansett med meg speilrefleksen min:) ). Og jeg siden vi har det ganske mørkt store deler av året her oppe i nord, så trenger jeg ett som tåler at det ikke er fult dagslys ute.

Skal se litt på det Panasonic kameraet også. Tusen takk for tips:)

Noen som vet når det er mulig å få tak i Canon Powershot S2 IS igjen? Har sansen for Canon altså...

mvh

Ulvepia

Lenke til kommentar
Noen som vet når det er mulig å få tak i Canon Powershot S2 IS igjen? Har sansen for Canon altså...

Sist jeg snakket med Canon, antydet de "slutten av august". Virker på de som hele Europa er rensket for dette kameraet nå, og Norge blir nedprioritert av Canons hovedkontor. Men hvor mye vi kan stole på det, er vanskelig å si. Kan bli tilgjengelig både før og etter det Canon Norge antyder.

Er du nysgjerrig, så kan du ringe Canon Norge selv og spørre om de har noen oppdatert status på leveringstid. Den ubekreftede leveringstiden på nettbutikker er sjelden jevnlig oppdatert fra importør.

Lenke til kommentar
At de tåler alt er vel litt overdrivelse. Så, du kan altså ta ett Casio kamera, legge det under en bil, kjøre over, etter det så kaster du det i en vulkan, og tar det opp igjen, for å så slenge det vegg imellom ? Og etter det skal det altså funke ?

:)

Ta en titt på Casio Exfilm Z750. Funker veldig bra. Vurderer selv å kjøpe Exfilm Z55.

du kødder nå? ingen som tar "tåler alt" bokstavelig da det gjelder en plastikk dings'

regner j med..om du ikke vet det så betyr det at han mener di er solide og tåler litt mer enn standard.. :ermm:

Lenke til kommentar

Har exfilm z55 selv og er kjempefornøyd.

Men så tar jeg bare bilder når jeg er ute å reiser + fest. Har ikke noen ambisjoner utover det.

Derfor et lite kamera, eneste som er bedre i form av størrelse er den nye til sony t7. Tror det er den minste kameraet som fins med 5Mpix og 3 ganger zoom

Lenke til kommentar

Sist jeg snakket med Canon, antydet de "slutten av august".

Åh.. Slutten av august.. Lenge til det altså! Skulle gjerne ha hatt det i går;) Skal på div fjellturer, kurs og slikt i august, og skulle jo hatt kamera da!

Falt ikke helt for det Panasonic kameraet... Noen som har prøvd det? Så det fikk 5 i iT-avisen, litt nedtrekk for div småting (ikke så god vidvinkel bla.)... Det ser litt tungt ut, er det det?

mvh

Ulvepia

Lenke til kommentar
Falt ikke helt for det Panasonic kameraet... Noen som har prøvd det? Så det fikk 5 i iT-avisen, litt nedtrekk for div småting (ikke så god vidvinkel bla.)... Det ser litt tungt ut, er det det?

Det er både mindre og lettere enn Canon S2 IS. Men om du liker designet og følelsen med kameraet har jo mye å si for om du blir fornøyd eller ikke. Så hvis du orker å vente, så bør du vente på Canon. Canon bruker også AA batterier som er lette å få tak i. Men merk at det ikke følger med oppladbare batterier og lader... dette må du ha. Koster en 2-400 kroner.

Vidvinkelen er nøyaktig den samme på FZ5 som på S2 IS (tilsv. 36mm) men om IT Avisen har gitt FZ5 nedtrekk for dette, og ikke S2 IS, så er det jo typisk dem. Har sluttet å stole på såkalte testere fra blader og nettsteder som ikke spesifikt driver med foto. IT Avisen, Din Side og Dagbladet er bare noen eksempler.

Lenke til kommentar
Har sluttet å stole på såkalte testere fra blader og nettsteder som ikke spesifikt driver med foto. IT Avisen, Din Side og Dagbladet er bare noen eksempler.

Og i samme slengen tar vi med den norske bladet "Digital World". Testene de fortar er ikke mye å stole på.

Det var de som hadde den berømte testen for Dagbladet.

Og jeg synes forresten også bladet "Hjemme-PC" burde holde seg unna fototester, som de har svært lite greie på.

I omtaler klarer de ikke engang og sette inn bilder av rett kamera. Har vært flere eks. på det i det siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...