Gå til innhold

Er dette systemet ok?


Anbefalte innlegg

Hei, lurte på om noen kunne gi litt feedback på en oppgraderings pakke jeg går og lurer på.

Hvor mye kan jeg regne med og klokke dette systemet opp med boxed kjøler?

 

1: Asus V8420 GeForce4 Ti4200 128MB DDR

2: Intel Pentium 4 1.8 GHz Boxed PC400

3: Asus P4S533 Hovedkort

4: DDR-DIMM PC2700 256MB DDR CL2.5

5: Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort

 

Samlet pris på Komplett er i overkant av 6000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm: "er dette systemet ok?" Det er egentlig et vanskelig spørsmål. Det avhenger rett og slett av hvor mye penger du har til rådighet. Uansett tror jeg ikke jeg skal begi meg inn på rådgivning når det gjelder dette, men rett og slett prøve å svare på overklokkingsspørsmålet ditt. :smile:

 

http://www.overclockers.com 's "CPU Database" så det ut til at du med ditt hovedkort, CPU og med standard kjøler kan forvente å komme opp i 2,4 GHz. Flere av dem som kjører denne konfigurasjonen skriver også at systemet deres er stabilt.

 

I denne testen på [H]ard|OCP får grafikkortet ditt, Deluxe-varianten riktignok, meget bra kritikk. I testen blir kortet også overklokket. Her er det imidlertid en liten ting jeg tror bør nevnes, og det er at jeg ikke er sikker på om ikke-Deluxe-varianten er klokket likt som Deluxe-varianten. I testen står det at klokkefrekvensen er 260MHz/550MHz på henholdsvis GPU/minne. På Komplett derimot, er begge variantene ført opp med 250MHz/500Mhz. Merkelig, ikke sant? Jeg sjekket derfor på hjemmesiden til Asus, og der var det kun en link til "V8420 Series". Under "features" stod det at GPU/minne var på 260MHz/550MHz, altså samme som i testen. Det at det bare var én kategori for "V8420 Series", kan jo tyde på at "Deluxe" bare betyr at det er mer ekstrautstyr. Imidlertid stod det forresten "AGP-V8420 Deluxe" øverst på "features"-siden... (Du kan jo forøvrig sjekke ut dette selv.)

 

Uansett er begge deler bedre enn nVidias referanse-design, som lyder på 250MHz/444MHz. I testen overklokket de uansett til 310MHz/640MHz. Dette tilsvarer 19,2%/16,4% på henholdsvis GPU/minne. Så dersom Komplett skulle ha rett likevel (de har nok ikke rett om Deluxe-varianten, men muligens om ikke-Deluxe), kan du nok regne med å få overklokket til 298MHz/582MHz, med mindre ikke-Deluxe-varianten bruker billigere minne eller noe. Dette er forresten over nVidias referanse-design for Ti4400, som lyder på 275MHz/550MHz. Hvis du lurer på hvor mye dette har å si i 3DMark, får du spørre noen andre. :smile:

 

 

Forresten vil jeg bare legge til at jeg har samme hovedkort som deg, og er fornøyd med dette. Savner kanskje en mulighet til å låse PCI-speeden, men dette er ikke akkurat alvorlig. Forresten har du jo også et alternativ i MSI 645E MAX2-LRU til drøye hundrelappen mer, også på Komplett. Dette hovedkortet er basert på samme chipset som Asus-kortet, men har dessuten støtte for USB 2.0 og RAID. Om dette er et kort som passer for en overklokker aner jeg ikke. Kanskje noen andre her har erfaringer med dette hovedkortet?

 

Jaja, håper dette var til hjelp for deg :smile:. Nå tror jeg det nærmer seg leggetid for meg...

Lenke til kommentar

hei,

 

jeg har skjermkortet ditt, ikke-deluxe versjonen. Vil bare nevne at opplysningen om klokke/minne frekvensen er feil både hos Asus og Komplett. Jeg installerte asus eget tweak program som fulgte driver-cd'en til kortet. Da jeg startet det var default på 250 MHz (klokke) og 446 MHz (minne). Ble litt skuffet da jeg så dette. Nå har jeg klokket den opp til 250/500 slik det står på Komplett og har ingen problemer. Asus tweak prog. klarte forresten ikke å klokke opp kortet til mer enn 275/500, men med PowerStrip prøvde jeg med instillingene 275/550 (det samme som et standard G4Ti4400), da fikk jeg derimot (forstyrrelser) ved test i 3dMark 2001 SE (det "flimret"). Troligvis går sikkert an å klokke den opp høyere uten problemer, men da foreslår jeg mer kjøling. Tror d bare er deluxe versjonen som kan klokkes "unormalt" høyt.

 

Andre som har erfaringer til dette kortet? (Asus V8420/TD(128 DDR)

Lenke til kommentar

ridgea: Hvor lenge er det siden du kjøpte grafikkortet ditt? Hadde dette skjedd meg, hadde jeg ikke funnet meg i det. Du burde uansett sende en mail til [email protected] . Dersom det er en stund siden du kjøpte det kan du kanskje ikke forvente å få et nytt/bedre grafikkort, men kanskje de er villige til å gi deg en eller annen form for erstatning? En liten RAM-brikke eller noe? Rabatt ved neste kjøp, kanskje? Uansett er det viktig at ikke flere blir "lurt". Jeg kan ikke tro at Komplett bevisst har skrevet feil, så de blir sikkert bare glade hvis du sier ifra. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 08:14, ridgea skrev:

hei,


jeg har skjermkortet ditt, ikke-deluxe versjonen. Vil bare nevne at opplysningen om klokke/minne frekvensen er feil både hos Asus og Komplett. Jeg installerte asus eget tweak program som fulgte driver-cd'en til kortet. Da jeg startet det var default på 250 MHz (klokke) og 446 MHz (minne). Ble litt skuffet da jeg så dette. Nå har jeg klokket den opp til 250/500 slik det står på Komplett og har ingen problemer. Asus tweak prog. klarte forresten ikke å klokke opp kortet til mer enn 275/500, men med PowerStrip prøvde jeg med instillingene 275/550 (det samme som et standard G4Ti4400), da fikk jeg derimot (forstyrrelser) ved test i 3dMark 2001 SE (det "flimret"). Troligvis går sikkert an å klokke den opp høyere uten problemer, men da foreslår jeg mer kjøling. Tror d bare er deluxe versjonen som kan klokkes "unormalt" høyt.


Andre som har erfaringer til dette kortet? (Asus V8420/TD(128 DDR)



 

Ja jeg :smile:

 

Kjøpte det samme kortet og opplevde det samme. 444MHz er visst anbefalt på denne design med 128Mb fra nVidia. Men da kortet er utstyrt med 4ns minnebrikker er teoretisk maks klokkefrekvens 500MHz.

 

Deluxe kortet skal visst være utstyrt med 3,3ns minne noe som gir en maks klokkehastighet på 606Mhz.

 

Smart Doctor funker heller ikke på andre kort enn Deluxe / Ultra versjonene......

 

Men så er jo Deluxe noe dyrere også da. Er enig i at opplysningene både fra ASUS og komplett kunne vært bedre på dette punktet!

 

Eric

Lenke til kommentar

Og nå har jeg fått svar fra Komplett (kl. 11:38, faktisk). :smile:

 

Jeg tar med et sitat fra mailen:

Quote:


Tusen takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette.


Det har vært operert med en del ikke-konsekvente opplysninger fra Asus på hastighet på TI kortene.


Jeg har nå endret på info på Deluxe og vanlig fra Asus slik det kommer frem hos Asus link og hos dere på forumet.

Det har også variert litt fra parti til parti på disse, så det er ikke altid like lett å følge med :smile:


Det at Asus er inkonsekvente når det gjelder egne produktspesifikasjoner, er jo helt uakseptabelt. Men som sagt så vi jo at de har meget dårlig info på produktsiden sin, så dette kom ikke som noen stor overraskelse.

 

Bra av Komplett å være så raske til å ordne opp, forresten. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...