Gå til innhold

RMA hos Komplett - få annen vare tilbake?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et defekt AGP X800XL fra Komplett, og dette kortet skal sendes tilbake på mandag. Jeg har imidlertid i mellomtiden fått vite at jeg kommer til å arve litt penger som jeg kunne tenke meg å investere i et s939 PCIe-system. Er det noen som vet om Komplett er troendes til å la meg legge mellom noen tusen og få et GF7800GTX PCIe istedet for et nytt AGP X800XL?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, litt mer info:

1) Jeg kan ikke bruke angrefristen fordi jeg fikk kortet for litt over en måned siden, men det har lagt her i Norge og ventet på at jeg skulle flytte hjem. Ikke ville jeg brukt angrefristen på et kort jeg trodde var defekt heller, selv om det kunne spart meg for en del bry. Slikt er umoralsk, synes jeg, og er jo bare å overlevere problemet til en annen kunde.

2) Kortet er et Sapphire-kort og det fungerer som normalt helt til jeg installerer driverne. Da får jeg "picasso-skjerm" etter reboot, og dette er helt likt uansett drivere. Har prøvd med nyeste Catalyst, siste omega, samt en eldre Catalyst, alt med samme resultat.

3) Jeg kan ikke uten videre maile Komplett pga trøbbel med mailserveren min. Jeg kan motta mail, men ikke sende. Det rare er at det fungerte helt perfekt med akkurat samme instillinger i England. Bruker samme laptop med samme settings, og det funker ikke her, men var helt OK i London. Uansett så tenkte jeg at jeg skulle ringe Komplett på mandag og høre.

Lenke til kommentar
Okay, litt mer info:

1) Jeg kan ikke bruke angrefristen fordi jeg fikk kortet for litt over en måned siden, men det har lagt her i Norge og ventet på at jeg skulle flytte hjem. Ikke ville jeg brukt angrefristen på et kort jeg trodde var defekt heller, selv om det kunne spart meg for en del bry. Slikt er umoralsk, synes jeg, og er jo bare å overlevere problemet til en annen kunde.

Hvorfor er det umoralsk? Når du bruker angreretten din hos komplett får du spm om hvorfor? Og her skriver jo du grunnen din.

Og jeg vil tro at komplett ikke selger ut angrerettvarer uten å virkelig sjekke at varen fungerer skikkelig..

Lenke til kommentar
Hørtes jo litt merkelig ut å ikke la en kunde enten få en ny identisk vare eller å betale et mellomlegg og få en dyrere vare.

egentlig ikke, ettersom dette medfører tap fra deres side.

1. kunden leverer inn kortet, komplett sender videre til produsent, får erstatningskort fritt og sender det til kunden.

2. kunden leverer inn kortet og spør etter annet erstatningskort +mellomlegg, komplett sender nytt kort til kunden og sender det gamle inn til produsent, som sender erstatningskort til Komplett, som de blir sittende med.

De blir altså sittende med ett kort som ikke kan selges som nytt, men som Demovare, altså ikke full pris. Dessuten er det så lav hylletid på IT varer at det kan hende at de ikke får solgt det etterpå i det heletatt.

Så hvis du får gjort dette byttet så skal du rose nettbutikken for god service, for særlig økonomisk forsvarlig fra deres side er det ikke :)

edit: leif

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Nåja. Er vel ikke så vanskelig for dem å bli kvitt et X800XL, selv til full pris. Og om de selger det til demopris blir det nok enda enklere. Dessuten har jeg ikke noen problemer med å betale et litt større mellomlegg enn prisene skulle tilsi dersom det gjør at jeg kan få et annet kort i bytte.

Forøvrig er systemet jeg nå vurderer å kjøpe et AMD64 X2 4400+ med 2GB 500MHz RAM og et 7800GTX til en samlet pris av ca 21k, men jeg shopper gjerne hos Netshop jeg, om Komplett skulle finne på å vise seg fra sin vanskelige side.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg snakket med Komplett, og de var ikke bare vanskelige, men komplett umulige. I så måte lever de opp til navnet.

Jeg fikk med andre ord et flatt nei til å bytte kortet inn i et annet produkt. Grunnen jeg fikk oppgitt var at dersom noe skjedde med det andre kortet, var det et sant helvete å få det registrert. Det slår meg som noe underlig, for å si det mildt, siden jeg en gang tidligere fikk kreditert kjøpsbeløpet for et annet kort som de ikke hadde inne.

Nuvel, da blir det Netshop på meg da, siden de tydeligvis er litt mer serviceinstilte enn Komplett.

Lenke til kommentar
Vel, nå har jeg snakket med Komplett, og de var ikke bare vanskelige, men komplett umulige. I så måte lever de opp til navnet.

Jeg fikk med andre ord et flatt nei til å bytte kortet inn i et annet produkt. Grunnen jeg fikk oppgitt var at dersom noe skjedde med det andre kortet, var det et sant helvete å få det registrert. Det slår meg som noe underlig, for å si det mildt, siden jeg en gang tidligere fikk kreditert kjøpsbeløpet for et annet kort som de ikke hadde inne.

Nuvel, da blir det Netshop på meg da, siden de tydeligvis er litt mer serviceinstilte enn Komplett.

For å si det rett ut. AT DET GÅR AN!

Lenke til kommentar
Okay, litt mer info:

1) Jeg kan ikke bruke angrefristen fordi jeg fikk kortet for litt over en måned siden, men det har lagt her i Norge og ventet på at jeg skulle flytte hjem.

Takker for inspill, men foreslår at du leser hele tråden først. ;-)

Lenke til kommentar

Tror nok reklamasjonsretten "fornyes" ved erstatningskort, men ikke angreretten.

Uansvett, jeg skal nok finne en bruk for X800XL-kortet, men dersom Komplett ikke viser litt velvilje i denne saken kjøper jeg heller X2-systemet mitt hos Netshop. Koster meg ingen ting å skifte fast webshop, annet enn prisen av kortet - og det er ikke all verdens i det lange løp.

Lenke til kommentar
Tror nok reklamasjonsretten "fornyes" ved erstatningskort, men ikke angreretten.

Verken reklamasjonsrett eller garanti fornyes ved utlevering av erstatningskort. Det er en grunn til at det heter garanti - Butikken garanterer at hvis du kjøper denne maskinen, har du et system som garantert virker i 3 år. Hvis noe skjer, plikter de seg til å holde maskinen din gående inntil det er gått 3 år fra første fakturadato, uansett om de må gi deg en ny maskin for å holde den oppe, eller om de må reparere den ødelagte.

Så snur vi litt på det, slik at alle forstår: Hvis du kjøper saker og ting med 3 års garanti, og denne blir fornyet ved erstatning - da kan man faktisk ha gratis, og helt nytt utstyr til en hver tid. Det er bare å passe på at utstyret blir defekt etter 2,5 år.

Lenke til kommentar

Her både blander du en del begreper, og tar feil mht til hva forbrukerkjøpsloven sier om dem. Poenget er imidlertid ikke hva jeg har rett til - det er fint lite i dette tilfellet - men heller hva Komplett er villig til å ordne for å få en fornøyd kunde (som er villig til å betale mellomlegg av en slik art at de ikke taper på å utvise skjønn).

PS! Nå er faktisk kortet jeg har sett meg ut på ukens tilbud denne uken - og Komplett har ikke engang greid å skrive samme pris i annonsene som i prislisten sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...