Inaktiv bruker 2 Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Hei, trenger råd fra noen gode landeveissyklister her. Hvor mye må du ut med for en god landeveissykkel? Snakker ikke om noe super karbon sykler til over 100 000 men en god sykkel som veier lite, tynne dekk, samme type sykler som brukes av gode proff syklister, men i en "økonomi klasse". Hvor mye må du ut med for sykkel sko, sykkel bukser og alt annet du trenger og forsåvet: Hva trenger du? Har dere linker til nettsider eller nettbutikker med slike sykler? Planer om å gi opp pc for å sykle i stedet Er ikke smittet av TDF men har tenkt lenge på dette. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Landevei sykkel får du i ALLE prisklasser... fra et par til nesten uendelig, sats på å kjøpe en som er "grei nok", her er noen tips: Pass på å få en sykkel som passer til din vekt (stive nok hjul osv) Pass på å kjøpe den et sted der de kan tilpasse den din høyde Kjøp deg en grei pulsmåler (f.eks en brukt polar 710 eller 720) + speed og kadens sensor Sykkelen bør du nok beregne ca 7 til 10 kr for, da bør du få deg en helt grei sykkel med shimano 105 (eller bedre) utstyr. Pedaler er en smaksak, har selv Shimano7800 pedalen (SPD-SL), prøv deg litt fram, sko og pedaler får du fra ca 1000kr, men legg gjerne en tusing til da disse skal passe deg best mulig. Hjelm får du fra 300kr og oppover, har kjørt i noen år med en slik billig hjelm, den gjør nytten. Bekledning er vanskelig, kortbukse fra 200 kr (på xxl), langbukse ca 1000, jakke osv osv For sommer kjøring trenger du som regel bare en kortbukse + en trøye til noen 100lapper FELT er et greit merke, ta en titt på http://www.nordicbikes.com/v201/bikeInfo.php?id=307 denne MEN når alt kommer til alt er ikke utstyret så vikig, det viktigste er å komme seg ut å bruke utstyret :-) I klubben jeg kjører i er det ikke de med det beste utstyret som er raskest, det er de som trener riktig og ofte som er best. Start med korte turer et par ganger i uken, øk med 1 mil eller 2 i uke til du klarer å kjøre 10-15 mil. Meld deg inn i en passende klubb, ha det gøy. Lenke til kommentar
magio Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Før syklet jeg på en Trek sykkel i billigklassen, og aldri mer! Synes det er mye bedre å legge litt mer penger i det og kjøpe seg en sykkel litt nærmere 20000 eller over. Da får man en mye bedre opplevelse synes nå jeg. Sykler nå altså på en LOOK 555 (den under Hushovd sin) ramme med Centaur utstyr til ca 35000-40000,- som kan sees i signaturen min Du får LOOK 461 carbon ramme med samme utstyr som meg til ca 25000,-, som forøvrig er veldig mye for pengene! Klær får du i alle prisklasser, fra 200kr og opp til 2000kr, jo mer penger, jo bedre kvalitet! Dog får du grei kvalitet på de fleste ting i 300-500kr klassen. Kom med et budsjett på sykkelen så kan jeg hjelpe deg litt hvis du ønsker det, men ta også en tur til nærmeste forhandler, hvis du bor i bergen anbefaler jeg sykkelsenteret Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Ikke bruk så mye penger på noe du ikke vet hva er verdt. En sykkel til et par tusen kroner er mer enn godt nokk, har selv en til under 2000. Skal du ha en ordentlig sykkel så ville jeg kjøpt en til 5000 kroner. Du finner mange sykler(fjorårets modeller) som er satt ned fra 10 til 5000 kroner. Hvor mye må du ut med for sykkel sko, sykkel bukser og alt annet du trenger og forsåvet: Hva trenger du? Her ville jeg ventet. Det er ikke noe du trenger med en gang. Prøv å sykle litt først. Det eneste du trenger er en refleksvest og en hjelm. Lenke til kommentar
magio Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Ikke bruk så mye penger på noe du ikke vet hva er verdt. En sykkel til et par tusen kroner er mer enn godt nokk, har selv en til under 2000. Skal du ha en ordentlig sykkel så ville jeg kjøpt en til 5000 kroner. Du finner mange sykler(fjorårets modeller) som er satt ned fra 10 til 5000 kroner. Hvor mye må du ut med for sykkel sko, sykkel bukser og alt annet du trenger og forsåvet: Hva trenger du? Her ville jeg ventet. Det er ikke noe du trenger med en gang. Prøv å sykle litt først. Det eneste du trenger er en refleksvest og en hjelm. Jau, men siden han sier "veier lite" så er vel det 8kg? Min definering ivertfall, og da blir det en i 20000kr klassen. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Jo, men når jeg leser innlegget hans så virker det som om han ikke har drevet med sykling som en sport før og da mener jeg at det er ddumt å betale for mye. En sykkel til 5000 er mer enn god nokk hvis du ikke skal bruke den til konkuransesykling og da trenger man jo en del trening først uansett Forøvrig mener jeg at alt som er under 10,x kg er lett Endret 25. juli 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
magio Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Du får ikke en sykkel til under 5000kr som veier under 10kg, eneste jeg vet om er den på biltema som veier 12kg Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 nei, men vi vet ikke hva han mener er lett. Han spurte om råd og mitt råd er å kjøpe en av fjorårets modeller til 5000 kr på tilbud. jeg mener også at han burde vente med å kjøpe ennet sykkelutstyr enn hjelm, refleksest og lås. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Du trenger ikke tenke så mye på vekt å att alt skal være karbon før du er proff. kjøp deg en billig sykkel som du synes er behagelig å sykkle på, det holder i massevis. Det er mange som kjøper seg dyre sykkler i 30-40k klassen å mener att de skal gjøre det opp igjen med att formen er litt dårlig.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Hvor mye må du ut med for en god landeveissykkel? Rundt 10k. Kjøp fjorårets modell og gjerne prut litt. Hvor mye må du ut med for sykkel sko, sykkel bukser og alt annet du trenger og forsåvet: Hva trenger du? Sko: Finn noen som passer deg og dine bein. Ganske individuelt. Sykkelbukse: Kjøp deg en billig en. Hjelm: Legg gjerne i litt penger her. Rundt 1k for en meget bra og pustende hjelm (Giro er absolutt å anbefale) Hansker: Samme som med sko; individuelt, men ikke bruk for mye på hansker. Billige hansker gjør jobben. Har dere linker til nettsider eller nettbutikker med slike sykler? http://www.bikebrothers.no/ http://www.dbs.no/ Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Du trenger ikke svi av 25000kr på sykkel selv om du "får mye for pengene" Kjøp en billig og grei, du har slitt den ut før du kan dra nytte av en så dyr sykkel uansett. Jeg har 2 racere (en billig i stål og en carbon), sykler nesten alltid på den billige av den enkle grunn at den er uansett hva folk sier mye stivere enn look'n. Ta en tur innom en av sykkelklubbene og se hvor mange det faktisk er som sykler på billige sykler.... Lenke til kommentar
magio Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Ta en tur innom en av sykkelklubbene og se hvor mange det faktisk er som sykler på billige sykler.... I min er det bare småungene Jaja, ikke hør på meg, jeg er vel litt utstyrsfrik Endret 26. juli 2005 av magio Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Jeg kan vel også skrive meg opp i den rekken, men dette er akkurat det som er med til å undergrave sykling som en folkeidrett... Dersom vi sier at du ikke får sykkel til under 25000 kr så vil det være vanskelig å rekrutere nye folk. Det er ikke mange som tenker " tror jeg har lyst til å begynne å sykle, hmmm jada jeg tar sjansen og svir av 25-30000" Om sykelen veier 7 eller 10 kg betyr i starten ikke så mye, de fleste har uansett 3kg for mye rundt magen og det er mye billigere å kvitte seg med disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå