Gå til innhold

Er skjermkortet ustabilt? (DPMS off mode)

Anbefalte innlegg

Har et Sapphire Radeon 9700Pro.

Det krever at jeg har seperat strømtilførsel i tillegg til agp-porten.

Strømforsyningen min er relativt ny, 1mnd, og har rikelig med reserver.

Den er på 650W.

De siste dagene er jeg blitt plaget med at skjermen går i svart med meldingen: "DPMS off mode".

Det er forøvrig samme melding monitoren viser når pc er av og skjermkortet ikke gir noe signal.

Dette skjer hvis maskinen får stå i idle over natten, og det skjer mens jeg jobber på maskinen.

Først tenkte jeg drivere og softwaremessige ting som skjermsparer og slikt, men det er ikke noe av det som skaper problemet. Skjermen blir svart og jeg mister kontakt med pc-en totalt. Skjermen viser kun "DPMS off mode".

Hvis jeg vet at pc-en var i skrivebordsbakgrunn så responderer den ikke på f.eks Alt+F4 og Enter for å stenge ned.

Grunnen til at jeg utelukker softwaremessige ting er at samme problemstilling kan jeg få men jeg jobber i BIOS.

Har prøvd både default settings og ordinære tilpassede settings. Ingen forskjell.

Når bios står i "save and exit" er det ren lotto om skjermsignalet kommer tilbake etter reset.

Har hatt ute skjermkortet og blåst det rent. Var ikke særlig med støv på det heller.

Maskinen og kortet har kun blitt kjørt i standard modus uten noen form for overklokking.

Noen som har tips til hva som kan være gale, eventuelt gjøres noe med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg har en lignende feil med mitt skjermkort. Har ett PowerColor ATI Radeon 9800 Pro som har begynt å oppføre seg merkelig. Det begynte når jeg spilte Farcry med at skjermen plutselig skrudde seg av (mistet kontakten) og det gikk ikke å trykke noe eller skru den på igjen. Eneste løsningen var å skru pc'n helt av og på igjen.

Nå har jeg oppdatert alle drivere og flashet en ny bios, men har fremdeles samme feilen. Prøvde 3dmark2005 og feilen kommer på game test 2.

Lenke til kommentar

Har du sjekket loggen til strømverdiene? Der burde du fort se om noe er rart (om du bruker overvåkningsprogram med logfunksjon da).

Kan godt være at Psu er mer en nok dimensjonert, men er den defekt så er den defekt.

Alternativ :

Prøv skjermkort i en annen pc, kommer problemet der også så har du synderen, hvis ikke så er det noe med den pcen du tok det ut av.

Har du tilgang på en annen psu så prøv den og se om problemet fortsatt er der.

Lenke til kommentar
Har du sjekket loggen til strømverdiene? Der burde du fort se om noe er rart (om du bruker overvåkningsprogram med logfunksjon da).

Kan godt være at Psu er mer en nok dimensjonert, men er den defekt så er den defekt.

Har du en link, et navn eller hint til et slik loggprogram for strømverdier?

Laget meg en kabelverrgang fra ordinær HD-strøm til en slik floppydisk-kontakt bare for å hente strøm fra ett av de andre ledningssettene.

Likevel opptrer feilen.

Har dessverre ikke tilgang på annen PSU eller å teste kort i annen maskin.

Problemet med testing i annen maskin er også at min pc med skjermkortet kan være helt fin 3-4 dager i strekk. Så kommer feilen, og da kan den gjerne gjenta seg selv et par ganger innenfor en liten time. Så kan den holde i et døgn eller to igjen.

Som sagt, et slikk loggprogram kunne vært interessant å testet bare for å se om det kommer en dipp i strømforsyningen rett forut for kortfeilen.

Lenke til kommentar

Og dette her startet etter at du skaffet deg ny PSU? For hvis det er tilfelle er jo klabert det er PSU'en, eller en kortslutning som har svidd av noe på skjemkortet ditt. Det høres nesten ut som et varmeproblem også. Mye intensiv spilling og *vips*, svart skjerm. Google etter vifteovervåking program. Eller rett og slett se og hør ( :p ) etter om vifta går i hundre om du ikke har viftestyring på det kortet.

Lenke til kommentar

Nja. Det startet en god stund etter at jeg har fått meg ny PSU. 3 uker eller noe slikt. Jeg spiller ikke i det hele tatt. Kun web og tekstbehandling.

Temperaturen i kabinettet er rett over i sjiktet 35-40 grader.

Ingen vifter som hyler eller støyer. Alt er den peneste stillhet.

I bios oppgis CPU temp til 55 grader og mb temp til 33 grader.

Og som sagt. Ser ikke noen sammenheng mellom belastning og når den kutter. Kan gjøre det om natten likegodt som ved lesing av nettaviser.

Endret av trykkertor
Lenke til kommentar

Hmm, jeg leste feil bare (crazyduck sitt innlegg) :p .

Men uansett reagerte jeg litt på¨den høye CPU-tempen din. Det var litt rart at den lå så høyt, særlig når du bare surfer og skriver innimellom (idler mao). Min egen idler gjerne på 31-34C og load ved +\-55C.

Lenke til kommentar

Den har alltid lagt på ca 55 grader.

Med standardviften laget jo den en del lyd, men skiftet til en stor vifte fra Bitspower.

CPU har samme temperatur, men viften lager jo minimalt med lyd, samt at hele kabinettet gikk ned i temperatur.

CPU blir heller ikke varmere enn 58 grader selv om jeg kjører max load på cpu-en over tid, så den viften gjør jobben sin.

Viften på skjermkortet er rolig og stille den også. Føler heller ikke at det er noe varmeproblem i den delen.

Et viftestyringsprogram, logger de voltene i hele systemet også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...