exmith2k Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 regner med at du har kjøpt forsterkeren på netthandelen,får håpe du ikke har betalt mye for den.og hvis den forsterkeren klarer å laste ned i 0.5 ohm,da finnes julenissen. tviler på at den forsterkeren klarer å dra de nitro elementa helt ut. den nettsida er antageligvis bare laget for å få opp buda på netthandelen,tviler på at den forsterkeren er verdt 800 kr engang. de elementa du har,er ikke laget for å spille særlig pent,hvis det er det samme som nitro var før,men de lager bra med bass. Kjøpt forsterkeren på netthandelen ja, å jeg tviler på den sia er laget for å få opp buda på netthandelen.... Info om nitro subbene: Fra Nitro i usa har vi hentet in BMW serien subwoofere. 1000W PEAK POWER 12" HIGH PERFORMANCE SUB RUBBER SEAL GASKET HIGH TEMPERATURE 2" 4- LAYER VOICE COIL AIR VENTED ALUMINIUM FORMER DUAL VOICE COIL ( 4 OHM + 4 OHM) LARGE FOAM EDGE SURROUND BUMPED PLATE FOR MAXIMUM EXCUSION EXELLENT FOR SEALED AND BANDPASS ENCLOSURES 70 OZ. MAGNET STRUCTURE FREQUENCY RESPOND: 25 HZ-800HZ (Hentet fra qxl.no) Du sa: ' får håpe du ikke har betalt mye for den. ' Jeg kan jo ikke angre på budet jeg har vunnet ?! Det jeg vil, er å bruke forsterkeren å høytallerene + cdspilleren, å kjøbe delefilter og kondensator om jeg må, hadde ikke tenkt å kjøpte ny forsterker osv nå som jeg har kjøpt en Lenke til kommentar
Oter Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 prøv å brokoble den på bare et element først,for brokobler du den på begge,så er det med stor sannsynlighet at du tar utgangene på forsterkeren din. tviler på at du trenger kondensator. jeg har som sagt en rf t20001bd som drar en 12" emphaser subber,og jeg bruker da ikke kondensator,selvsagt skulle jeg ha hatt litt mere strøm,men da er det bedre å bytte ut dynamoen med en som er større,feks,ta en som er fra en diesel bil,da disse er litt større. det kan godt hende den forsterkeren klarer 0.5 ohm,men ikke lenge om gangen,da den vil bli for varm,du kan se på specs på forstekeren min,den tåler ikke 0.5ohm,da vil den gå til he....tte. de forsterkera som klarer å laste så lavt som 0.5ohm,de koster som regel skjorta og litt til. det er også veldig sjelden man finner en forsterker som klarer å laste så lavt,og som tåler det. så den uscarver forsterkeren,klarer det ikke stabilt over lengre tid. men det er vel heller ikke interresangt for eieren. men som sagt,så prøv på et element først,og få noen som har greie på det,til å justere inn anlegget for deg,så du får de riktige innstillingene på både forsterker og spiller. har du nettsiden hvor du kjøpte ellementene? Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 prøv å brokoble den på bare et element først,for brokobler du den på begge,så er det med stor sannsynlighet at du tar utgangene på forsterkeren din.tviler på at du trenger kondensator. jeg har som sagt en rf t20001bd som drar en 12" emphaser subber,og jeg bruker da ikke kondensator,selvsagt skulle jeg ha hatt litt mere strøm,men da er det bedre å bytte ut dynamoen med en som er større,feks,ta en som er fra en diesel bil,da disse er litt større. det kan godt hende den forsterkeren klarer 0.5 ohm,men ikke lenge om gangen,da den vil bli for varm,du kan se på specs på forstekeren min,den tåler ikke 0.5ohm,da vil den gå til he....tte. de forsterkera som klarer å laste så lavt som 0.5ohm,de koster som regel skjorta og litt til. det er også veldig sjelden man finner en forsterker som klarer å laste så lavt,og som tåler det. så den uscarver forsterkeren,klarer det ikke stabilt over lengre tid. men det er vel heller ikke interresangt for eieren. men som sagt,så prøv på et element først,og få noen som har greie på det,til å justere inn anlegget for deg,så du får de riktige innstillingene på både forsterker og spiller. har du nettsiden hvor du kjøpte ellementene? Brokoble bare den ene subben? Det vil si ? Å viss jeg brokobler begge, så kan forsterkeren ryke ? det du mener ? Hadde ihvertfall tenkt å kjøre de 2 subbene på forsterkeren og de 2 høytallerene på cdspilleren .. men som sakt så kan det være volum forskjell mellom cdspiller og forsterker som noen sa her inne.. Subbene er kjøpt HER Høytallerene: fra netthandelen.no, like dem som er på uscarvor.no, men bare 2veis... Forsterker fra netthandelen.noHER Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Poenget mitt var ihvertfall, at hvis det står i speccsa at forsterkeren klarer helt ned til 0,5ohm (som jeg vet er veldig bra for en forsterker). Så vil den ihvertfall i det minste klare å dra 1ohm. Som er aktuelt i dette tilfellet. Mener fremdeles at den forsterkeren burde vært bytta ut med en større. Ville som sagt holdt tankene langt vekk fra en kondensator. Da ville jeg heller lagt en større forsterker på toppen av ønskelista. Hør med eltek kanskje? Les litt i noen av trådene her på forumet, mye bra forslag til oppsett her =) @Oter Drar du en eller to emphaser subber? Du skrev at du dro 2 stk emphasere med phoenix goldèn, men bare en med RFèn. ? makes no sense... Morten Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Brokoble begge subbene på forsterkeren til mono, og paralellkoble subbene på dual voice coils, da får du 1ohm. Kjør spilleren på bilhøyttalerene, og subbene på forsterkeren. Bare å stille inn på "gain" på forsterkeren hvis det blir forskjell i volum, evt. bruke "fader" funksjonen på spilleren. Morten Endret 25. juli 2005 av morten2101 Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Poenget mitt var ihvertfall, at hvis det står i speccsa at forsterkeren klarer helt ned til 0,5ohm (som jeg vet er veldig bra for en forsterker). Så vil den ihvertfall i det minste klare å dra 1ohm. Som er aktuelt i dette tilfellet. Mener fremdeles at den forsterkeren burde vært bytta ut med en større. Ville som sagt holdt tankene langt vekk fra en kondensator. Da ville jeg heller lagt en større forsterker på toppen av ønskelista. Hør med eltek kanskje? Les litt i noen av trådene her på forumet, mye bra forslag til oppsett her =) @Oter Drar du en eller to emphaser subber? Du skrev at du dro 2 stk emphasere med phoenix goldèn, men bare en med RFèn. ? makes no sense... Morten Specs : 'Gjennom 2 år med testing og et stort antall prototyper som har blitt testkjørt med last ned i 0,5 ohm, introduseres nå denne kraftpakken av en forsterker som med sin enorme strømstyrke egner seg spesielt godt til å drive tunge subwoofere' Vet ikke om det vil si at forsterkeren klarer det eller ei jeg Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 "Gjennom 2 år med testing og et stort antall prototyper som har blitt testkjørt med last ned i 0,5 ohm, introduseres nå denne kraftpakken av en forsterker som med sin enorme strømstyrke egner seg spesielt godt til å drive tunge subwoofere" Hvis ikke, så er det vel ganske villedende? Morten Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 "Gjennom 2 år med testing og et stort antall prototyper som har blitt testkjørt med last ned i 0,5 ohm, introduseres nå denne kraftpakken av en forsterker som med sin enorme strømstyrke egner seg spesielt godt til å drive tunge subwoofere" Hvis ikke, så er det vel ganske villedende? Morten kan jeg ødelegge forsterkeren hvis jeg brokobler begge subbene på forsterkeren ? Siden dere snakker om at forsterkeren må takle 0,5 ohm, det 0,5 ohm sier meg ingenting så Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Siden det står at forsterkeren tåler 0.5 ohm, så MÅ den jo ihvertfall tåle 1ohm, som er resultatet av en brokobling i paralell. Siden 1ohm er en lettere last for forsterkeren enn 0.5 ohm. Jo lavere ohm en forsterker blir lasta med, jo mer effekt får man ut av forsterkeren, og derav også mer varme, og den trenger mer strøm. Og muligheten er jo der for en overoppheting hvis det er en billig crappy forsterker som blir lasta for lang ned. Edit: sjekk sikringstørrelsen på den forsterkeren, den sier mye om størrelsen på forsterkeren... Endret 25. juli 2005 av morten2101 Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 håper ikke du betalte 3695 Kr for forsterkeren. den samme ampen og en annen i "sveiseappart klasse" gikk for litt over 1000kr mener jeg å huske, personen som lurte på den ampen hadde lagt inn bud på 900kr. Anyway, har du kjøpt det så må du bruke det.... det som gjør meg eskeptisk er "høyt spesifiserte inngangstransistorer som takler hele 240 ampere" det er ikke noe som heter det om man kan noe elektronikk... ingen "inngangs" -såkalt småsignal transistor eller en IC- transistor som greier den strøm mengde med signalen i god behold. Hadde vært fint om du kunne tatt noen bilder av innmatten kanskje?? da ser man jo fort hvor bra den er og kanskje den er det? hade vært fint som sagt!! men uanset så lykke til med bygget!! en liten råd: kjøp deg heller extra batteri framfor en kondis, særlig når du har en så kraftig og strøm sterk forsterker! dynamo skal hels levere minst 75 A. Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Fikk forsterkeren for 550kr på netthandelen Men når forsterkeren klarer 0,5ohm, å det vil si den klarer 1ohm, da kan jeg brokoble i parallell, hva vil det si? kobble begge subbene i parallell i innganger på forsterkeren, vil det si: Sub1 (+) -> til forsterker (+) Sub1 (-) -> til forsterker (-) Sub2 (+) -> til forsterker (+) Sub2 (-) -> til forsterker (-) ? Kan ta bilder osv å finne ut hva sikringen er på, men må først få forsterkeren hjem, den er enda hos netthandelen.no ;o) har ikke betalt enda.. (men trodde ikke jeg kunne angre på ting mann har vunnet på der ?! ) Edit: Vet godt hva parallell er, men det med brokoble fatta jeg ikke Endret 25. juli 2005 av exmith2k Lenke til kommentar
Oter Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Siden det står at forsterkeren tåler 0.5 ohm, så MÅ den jo ihvertfall tåle 1ohm, som er resultatet av en brokobling i paralell. Siden 1ohm er en lettere last for forsterkeren enn 0.5 ohm. Jo lavere ohm en forsterker blir lasta med, jo mer effekt får man ut av forsterkeren, og derav også mer varme, og den trenger mer strøm. Og muligheten er jo der for en overoppheting hvis det er en billig crappy forsterker som blir lasta for lang ned. Edit: sjekk sikringstørrelsen på den forsterkeren, den sier mye om størrelsen på forsterkeren... sjekk sikringstørrelsen. og når de skriver at den tåler 0.5 ohm,så kan den ha gjort det)i en liten stund) det er det som er problemet med de mindre bra forsterkera,de oppgir kun peak watt,og ikke rms watt,når de skriver at den tåler 0.5ohm,så har den sikkert gjort det et par minutter,før den tok kvelden. det er jo en grunn for at de selges så billig på en nettauksjon,ikke sant? det står jo ikke at den er stabil i en ohm heller,det skal jo stå i papirene som fulgte med forsterkeren,der skal det stå om den i det hele tatt kan brokobles,det er jo ikke alle forsterkere som kan det. er helt enig med pndjo,den forsterkeren er ikke verdt 3700 kr. husker ikke om det var her på hardware eller på bilforumet,der var det en som sa at den nettsiden kun var laget for å få opp budene. @morten2101 jeg kjører kun en emphaser nå ja,fikk ikke plass til begge kassene i preluden min,men har kjøpt meg en volvo 245 tic,som alt skal inn i. den forsterkeren kan jeg nok koble på noen ellementer til på(hvis den får nok strøm) den leverer jo 1220wrms i 4ohm-2298wrms i 2ohm-2320wrms i 1ohm i følge målepapirene som fulgte med,så det er en kraftplugg,vhis man klarer og mate den med nok strøm. ja du kan ødelegge enten forsterker eller basserne,om du kobler på begge. siden jeg tviler på at nitro bassera får for mye effekt,så kan de ryke pga for lite effekt,da kan du ta utgangene på forsterkern,eller at du brenner ellementet. så prøv med kun et ellement først,for å se om du kan dra det skikkelig. Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 brokoble i parallell, hva vil det si? kobble begge subbene i parallell i innganger på forsterkeren, vil det si: Sub1 (+) -> til forsterker (+) Sub1 (-) -> til forsterker (-) Sub2 (+) -> til forsterker (+) Sub2 (-) -> til forsterker (-) ? Har jeg rett ? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) brokoble i parallell, hva vil det si? kobble begge subbene i parallell i innganger på forsterkeren, vil det si: Sub1 (+) -> til forsterker (+) Sub1 (-) -> til forsterker (-) Sub2 (+) -> til forsterker (+) Sub2 (-) -> til forsterker (-) ? Har jeg rett ? du kobler + på elementet på + på kanal 1 på forsterker,så kobler du minus på elemtet på - på kanal 2 på forsterker. men det kommer an på om forsterker er laget for brokobling da blir forsterkeren din 1 kanals forsterker Endret 25. juli 2005 av Oter Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 550 kr er jo verd!! særlig hvis den har 2 Motorola transistorer i utgangene, da det ikke har noe betydning om den ikk er av Motorolas "bedre" serie... men for den prisen kunne du kjøpt deg 2 stk og bruk ampen nr 2 på fronsettet. "ulempen" ved å ha en så mye "større" forsterker på subben er at den vil spille en del høyere enn innebygde forsterkeren til spilleren og som vil begynne å forvrenge mye lengre før subben som sagt... Det beste du gjør er å bruke aktiv deling på innebygde forsterkeren -hvis mulig å gjøre dette i spilleren- om ikke bruk en pasiv delefilter som tar bort noe av bassen til frontsettet slik at den stakkars bass/mellomtone element ikke får mye bass som igjen vil modulere mellontonen og forvrenge lyden enda tidligere enn forsterkeren... Ellers personlig ville jeg koblet en bass på hver kanal men du kan jo prøve deg fram, ifølge datane på ampen så skal den tåle begge deler men best lyd får du uansett av å kjøre den i stereo da du oppretholder høyt dempings faktor og større headroom. det er feil å tenke at du får mer effekt ved å sette ned belastning uten å ha extra batteri/større dynamo da PWM vil automatisk begynne å trekke mer strøm fra batteriet for å oppretholde den sekundære spenningen og generelt vil PWM bli varmere da switch transistorene får en høyere switch frekvens over lengre perioder enn hvis du hadde hatt en normal last og PWM hadde fått tid til å "ta seg igjen" og jobbet mer optimal enn til "max grense" konstant. Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) 550 kr er jo verd!! særlig hvis den har 2 Motorola transistorer i utgangene, da det ikke har noe betydning om den ikk er av Motorolas "bedre" serie... men for den prisen kunne du kjøpt deg 2 stk og bruk ampen nr 2 på fronsettet. "ulempen" ved å ha en så mye "større" forsterker på subben er at den vil spille en del høyere enn innebygde forsterkeren til spilleren og som vil begynne å forvrenge mye lengre før subben som sagt... Det beste du gjør er å bruke aktiv deling på innebygde forsterkeren -hvis mulig å gjøre dette i spilleren- om ikke bruk en pasiv delefilter som tar bort noe av bassen til frontsettet slik at den stakkars bass/mellomtone element ikke får mye bass som igjen vil modulere mellontonen og forvrenge lyden enda tidligere enn forsterkeren... Ellers personlig ville jeg koblet en bass på hver kanal men du kan jo prøve deg fram, ifølge datane på ampen så skal den tåle begge deler men best lyd får du uansett av å kjøre den i stereo da du oppretholder høyt dempings faktor og større headroom. det er feil å tenke at du får mer effekt ved å sette ned belastning uten å ha extra batteri/større dynamo da PWM vil automatisk begynne å trekke mer strøm fra batteriet for å oppretholde den sekundære spenningen og generelt vil PWM bli varmere da switch transistorene får en høyere switch frekvens over lengre perioder enn hvis du hadde hatt en normal last og PWM hadde fått tid til å "ta seg igjen" og jobbet mer optimal enn til "max grense" konstant. ble litt avansert, men du ville ha koblet bassnr 1 til kanal 1 og bassnr 2 til kanal 2 på forsterkeren, så høytallerene til cdspilleren (gammel cd spiller, så jeg må nokk få tak i delefilter som fjerner mesteparten av bassen)? Edit: ikke no brokobling å parallell kobling? 1spm: Hva vil brokobling si ? Haha, fant nettop ut av cdspilleren er en Sony 2*25W / 4*8W Endret 25. juli 2005 av exmith2k Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Er enig i at det er feil å tenke at man får mere effekt ved å sette ned belastningen, men det er en enkel måte å forklare det på denne gangen. Jeg ville tro man får bedre lyd i 1ohm mono med den usCARVOR forsterkeren og de 2 nitro subbene enn med 2ohm stereo. Men det vil jo vise seg når han evt. kobler dette sammen. Ikke alle her inne som vet hva man snakker om når man begynner med litt avanserte begreper. (ink. meg selv noen ganger ) Morten Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Haha, fant nettop ut av cdspilleren er en Sony 2*25W / 4*8W Som jeg nevnte tidligere. Bruk denne forsterkeren på frontsettet, og kjøp en større til subbene Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Er enig i at det er feil å tenke at man får mere effekt ved å sette ned belastningen, men det er en enkel måte å forklare det på denne gangen. Jeg ville tro man får bedre lyd i 1ohm mono med den usCARVOR forsterkeren og de 2 nitro subbene enn med 2ohm stereo. Men det vil jo vise seg når han evt. kobler dette sammen. Ikke alle her inne som vet hva man snakker om når man begynner med litt avanserte begreper. (ink. meg selv noen ganger ) Morten Er det vits med stereo i en sub da ? Trodde stereo er best til diskant osv jeg Mono i diskant/mellomtone osv fynker jo dårlig så .. Kan du forklare BROKOBLING ? eller har du ikke peil ? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 litt ot. likte bilstereo prosjektet ditt pndjo,skulle likt å hatt like mye peiling som deg. likte dasjbordet i sierraen din var det du som kjøpte pg forsterkera av meg på bilforumet?(2 stk m100,og noe annet) hvis det var deg,hvordan funker de?og husker du hva som var feil med de? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå