exmith2k Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Hei. Har ikke no serlig greie på bil stereo, men sjøpte nettop høytallere å forsterker til bil ihvertfall, men så lurer jeg på om jeg må ha noe ekstra batteri å kondensatorer elle hva det heter..?! FORSTERKER: - 2-kanals effektforsterker med delefilter - Lavpassfilter 50-250Hz trinnløst justerbart 12dB - Høypassfilter 120-3kHz trinnløst justerbart 12dB - Justerbar bassboost 0 – 6 – 12 db - RMS-effekt @13,8V 4Ohm: 2 x 75W - RMS-effekt @13,8V 2Ohm: 2 x 125W - RMS-effekt @13,8V 4Ohm mono: 250W - Maks effekt @13,8V 4Ohm mono: 500W - Maks effekt @13,8V 2Ohm mono: 800W - Signal/støyforhold (A weighed): 90dB - Powertilkoblinger: Støpt skruterminal for 20mm kabel - Høyttalertilkoblinger: Støpt skruterminal for 10mm kabel - THD @ 1KHz, 4Ohm: 0,05% - Høynivåinngang 5 volt - RCA-innganger: L/R 100mv – 2v 10kohms - RCA-utganger: L/R By-pass SUB: 2* 12tommer 1000W Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Tommelfingerregel: 1F kondensator pér 1000 watt. (Seriøse watt, ikke skrytewatt!) I ditt tilfelle tror jeg at jeg bare ville anbefalt én 1F kondis. Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) Tommelfingerregel: 1F kondensator pér 1000 watt. (Seriøse watt, ikke skrytewatt!) I ditt tilfelle tror jeg at jeg bare ville anbefalt én 1F kondis. bare for si det klart, jeg er blank på alt det der 1F kondensator, pris ? Er det alt jeg trenger for å få til anlegget ? En ting til, subben er på 4Ohm, hva er forskjellen på 4 å 2 osv ? Vil den fynke godt med forsterkeren ? Endret 24. juli 2005 av exmith2k Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 1F kondesator koster rundt 1000-2000kr. avhengig av merke/kvalitet. Impedansen (ohm) på høyttalerene må (helst) ikke være lavere enn det laveste forsterkeren er oppgitt til å takle. Lavere ohm gir mere effekt. Går du for lavt vil sikringen ryke, eller forsterkeren kople ut. Ser at den forsterkeren skal takle 2 ohm brokoplet til mono. Dvs. at du kan kople 12"-erne i parallell og få maksimal effekt ut av den. (To 4-ohms høyttalere parallellkoplet gir til sammen 2 ohm. Seriekoplet ville de blitt 8 ohm tilsammen). Har du tenkt å drive de vanlige høyttalerene med spilleren og 12"-subbene med forsterkeren? Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 1F kondesator koster rundt 1000-2000kr. avhengig av merke/kvalitet. Impedansen (ohm) på høyttalerene må (helst) ikke være lavere enn det laveste forsterkeren er oppgitt til å takle. Lavere ohm gir mere effekt. Går du for lavt vil sikringen ryke, eller forsterkeren kople ut. Ser at den forsterkeren skal takle 2 ohm brokoplet til mono. Dvs. at du kan kople 12"-erne i parallell og få maksimal effekt ut av den. (To 4-ohms høyttalere parallellkoplet gir til sammen 2 ohm. Seriekoplet ville de blitt 8 ohm tilsammen). Har du tenkt å drive de vanlige høyttalerene med spilleren og 12"-subbene med forsterkeren? Så da må jeg ut med enda mer penger Okaj, jeg har en cdspiller på 4*40W VANLIGE HØYTALLERE: - Maks effekt: 150 W - RMS-effekt: 75 W - Følsomhet (2.83V/1m): 90dB - Frekvensrespons: 50 Hz- 20 kHz - Innebygd 6 db delefilter DE 2 SUBBENE PÅ 1000W og 4 OHM For å si det sånn så har jeg ikke peil på hvordan jeg skal koble det.. Så du mener forsterkeren er bedre enn høytallerene da? At jeg skal klare å få maks ut av subbene.. ?` Vet ikke om jeg kan koble de vanlige høytallerene til cdspilleren, elle om de også må kobles til forsterkeren, har ikke peil jeg Flott at du gidde å hjelpe meg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) Link til masse greie tips&triks! Forsterkeren din har to kanaler (høyre/venstre). Du har da flere måter du kan kople de to subbene på. Den enkleste er å kople hver sub til hver sin kanal. Da får du 2*75Watt. Du kan også brokople forsterkeren. Da slår du sammen de to kanalene til én kanal. Hvis du da kopler subbene i parallell og så kopler de til forsterkeren får du da mye høyere effekt ut fra forsterkeren. ------------------------- noe helt annet ---------------- Hvis du skal drive de vanlige høyttalerne på spilleren og subbene på forsterkeren kan du risikere å få problemer med lydkvaliteten samt problemer med å få volumet til å skifte likt. Dette er uansett noe du kan ordne på siden om du ikke blir fornøyd. Men du vil få mye bedrre lyd om du kjører alt av høyttalere på forsterkere. Du kan kjøre alt av høyttalere på forsterkeren du har om du skaffer et par delefiltre. Jeg fikk problem med at når jeg skrudde opp volumet på spilleren så økte volumet på subbene MYE mer enn på de vanlige høyttalerne. Jeg kjøpte da en 4-kanals forsterker og koplet alt på den. Endret 24. juli 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 Link til masse greie tips&triks! Forsterkeren din har to kanaler (høyre/venstre). Du har da flere måter du kan kople de to subbene på. Den enkleste er å kople hver sub til hver sin kanal. Da får du 2*75Watt. Du kan også brokople forsterkeren. Da slår du sammen de to kanalene til én kanal. Hvis du da kopler subbene i parallell og så kopler de til forsterkeren får du da mye høyere effekt ut fra forsterkeren. ------------------------- noe helt annet ---------------- Hvis du skal drive de vanlige høyttalerne på spilleren og subbene på forsterkeren kan du risikere å få problemer med lydkvaliteten samt problemer med å få volumet til å skifte likt. Dette er uansett noe du kan ordne på siden om du ikke blir fornøyd. Men du vil få mye bedrre lyd om du kjører alt av høyttalere på forsterkere. Du kan kjøre alt av høyttalere på forsterkeren du har om du skaffer et par delefiltre. Jeg fikk problem med at når jeg skrudde opp volumet på spilleren så økte volumet på subbene MYE mer enn på de vanlige høyttalerne. Jeg kjøpte da en 4-kanals forsterker og koplet alt på den. jeg må jo ha de 2 subbene og de 2 vanlige høytallerene i bilen på en eller annen måte, forsterkeren kan ikke byttes heller.. Hvilke delefilter trenger jeg da ? etter din mening, er det no bra trøkk i 'anlegget mitt' ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Jeg tror det burde gå å få bra lyd og med alle høyttalerne på forsterkeren. Du trenger et passivt delefilter til subbene. Eksempel på delefilter. Dette filteret sender bassen til subbene og resten av lyden til de vanlige høyttalerne. Du trenger ett filter på hver kanal. Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 Jeg tror det burde gå å få bra lyd og med alle høyttalerne på forsterkeren. Du trenger et passivt delefilter til subbene. Eksempel på delefilter. Dette filteret sender bassen til subbene og resten av lyden til de vanlige høyttalerne. Du trenger ett filter på hver kanal. thx. 2 delefilter da..? Sorry for maset og de dumme spørsmålene, men kan du gi meg en oppsummering på akuratt hvordan jeg skal koble annlegget hvis du har tid å gidder ? Lixom fra forsterker + til sub - osv, med delefilterene og de 2 vanlige høytallerene og de 2 subbene.. Hadde vert utrolig bra..! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Veldig enkelt: CDSpiller -> Forsterker -> Delefilter -> Høyttalere Delefilteret har en inngang og to utganger. En til sub og en til vanlig høyttaler. Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 Veldig enkelt: CDSpiller -> Forsterker -> Delefilter -> Høyttalere Delefilteret har en inngang og to utganger. En til sub og en til vanlig høyttaler. å Subbene kobles i parallell for maks effekt? Så er det strømmen, Batteri -> Kondensator -> Sikring -> Forsterker? Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Skal du lixom guffe opp 2 stk 1000wattere med en 2x75watts forsterker ? No offence, men en kondis ville ikke gjort store forskjellen. 1. Kjøp en større forsterker, eks denne (finnes enormt mange forsterkere, du får som oftest det du betaler for) 2. Dropp kondisen 3. Kjør den store forsterkeren på subbene 4. Kjør den lille 2x75watteren på de vanlige bilhøyttalerene 5. Bytt de vanlige bilhøttalerne ut med disse 6. Husk å legge litt penger i stor nok strømkabel til forsterkeren, pluss litt ekstra i signalkabler. Er ikke dumt å bruke litt tid på kabling og spesielt jordinga. Vanlig begynnerfeil å jorde for dårlig... Blir bare dynamostøy da 7. Og sikringa på strømkabelen bør være så nær batteriet som mulig... (10cm) Lykke til MvH Morten Lenke til kommentar
Oter Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Skal du lixom guffe opp 2 stk 1000wattere med en 2x75watts forsterker ? No offence, men en kondis ville ikke gjort store forskjellen. 1. Kjøp en større forsterker, eks denne (finnes enormt mange forsterkere, du får som oftest det du betaler for) 2. Dropp kondisen 3. Kjør den store forsterkeren på subbene 4. Kjør den lille 2x75watteren på de vanlige bilhøyttalerene 5. Bytt de vanlige bilhøttalerne ut med disse 6. Husk å legge litt penger i stor nok strømkabel til forsterkeren, pluss litt ekstra i signalkabler. Er ikke dumt å bruke litt tid på kabling og spesielt jordinga. Vanlig begynnerfeil å jorde for dårlig... Blir bare dynamostøy da 7. Og sikringa på strømkabelen bør være så nær batteriet som mulig... (10cm) Lykke til MvH Morten det hadde jo hjulpet og vist hva slags anlegg han hadde,2x75 watt kan være nok til 2 12" det. hvis det er kvalitets forsterker,hadde selv en meget bra 2x50 phoenix gold forsterker,som glatt dro 2 stk 12" emphaser impulse bassere. så det er ikke bestandig man trenger så mye watt,det er bedre med litt kvalitet. og skulle jeg først kjøpe fra megabillig,så hadde jeg nok kjøpt en annen forsterker. kjøpte selv en rf t20001bd fra dem,den er det ihvertfall nok krutt i. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 å Subbene kobles i parallell for maks effekt? Nei. Du må ha én sub på hvert delefilter. Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 hmm Hadde ikke tenkt å bruke en masse penger på bilanlegg akuratt nå... Her er det en link til forsterkeren, så kan dere se selv.. usCARVOR 800 W Her er det bilde av subbene: Trodde nå at viss den forsterkeren var så dyr, at den kunne drive subbene.... Tar jeg helt feil ? Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 ellers kondensator mot batteri.... -vært opp mange ganger!! les den isåfall... Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 5. Bytt de vanlige bilhøttalerne ut med disse blir det ikke litt dumt å bytte ut høyttalerne med en forsterker? jeg mener.. han vil jo kanskje miste litt mellomtone og diskant da. Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) 5. Bytt de vanlige bilhøttalerne ut med disse blir det ikke litt dumt å bytte ut høyttalerne med en forsterker? jeg mener.. han vil jo kanskje miste litt mellomtone og diskant da. hehe...ble litt seint på kvelden den der jah, sry Det var dette jeg ville anbefale.. anyways, den forsterkeren vil nok klare å drive de subbene der ja.. I tillegg kan jeg jo nevne at siden de subba der har 4ohm+4 ohm dual voice coils, så kan du jo paralellkoble dem ned i 1ohm tilsammen. Da vil du nok få grei trøkk, men kunne ha oppnådd mer med en bedre forsterker. Ifølge usCARVOR så skal den forsterkeren tåle helt ned til 0,5ohm, så dette burde ikke bli noe problem. Håper dette hjalp deg litt på vei Edit: @Oter Kan jo også nevne at 12" emphaser impulse bassere har en peak på 350watt... Blir vel kanskje litt feil å sammenligne da Endret 25. juli 2005 av morten2101 Lenke til kommentar
Oter Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 regner med at du har kjøpt forsterkeren på netthandelen,får håpe du ikke har betalt mye for den. og hvis den forsterkeren klarer å laste ned i 0.5 ohm,da finnes julenissen. tviler på at den forsterkeren klarer å dra de nitro elementa helt ut. den nettsida er antageligvis bare laget for å få opp buda på netthandelen,tviler på at den forsterkeren er verdt 800 kr engang. de elementa du har,er ikke laget for å spille særlig pent,hvis det er det samme som nitro var før,men de lager bra med bass. Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 2-kanals bilforsterker med overdimensjonert PWM mosfet stømforsyning med høyt spesifiserte inngangstransistorer som takler hele 240 ampere... Hvis dette stemmer så vil den nok klare 0,5 ohm... Har aldri vært borti usCARVOR, så vil ikke uttale meg om kvaliteten osv. må nesten forholde meg til faktiske data som blir fremlagt Morten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå