Gå til innhold

Nedlasting av musikk - er det lov?

Torehs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nedlasting fra fildeningsprogramm er vel ikke helt lovlig så vidt jeg har forstått....uansett musikk.... Men det finnes sider man kan betale en liten pris for å laste ned lovlig...

Filmer er vel også det samme som gjelder for musikk...(men vet ikek om det finnes noen sider å laste ned filmer fra, men hevrtfall sider man kan "leie" en film å se den online)

Lenke til kommentar
nedlasting fra fildeningsprogramm er vel ikke helt lovlig så vidt jeg har forstått....uansett musikk....

Det er ikke noe ulovlig med fildelingsprogrammer. Det som er ulovlig er å laste ned opphavsrettbeskyttet musikk. Musikk som er public domain, lagt ut av artisten selv, enkelte varianter av creative commons etc er det fullt lovlig å laste ned.

Men det finnes sider man kan betale en liten pris for å laste ned lovlig...

Joa. Itunes Musicstore, Musikkonline osv er lovlige alternativer hvor du betaler en sum per låt/album du laster ned. Bare så synd at du får bedre produkter om du laster ned fra ulovlige kilder enn fra betalingstjenestene. Fra betalingstjenestene får du ofte DRM-ødelagt musikk med dårlig metadata og relativt dårlig kvalitet i ufrie formater. Fra gode fildelingstjenester får du musikk av høy kvalitet i frie eller åpne formater med god metadata.

Filmer er vel også det samme som gjelder for musikk...(men vet ikek om det finnes noen sider å laste ned filmer fra, men hevrtfall sider man kan "leie" en film å se den online)

Film er åndsverk på samme måten som musikk, så de samme lovene gjelder for fiilm som for musikk. Det finnes enkelte Video on Demand tjenester, tror NGT har en slik tjeneste.

Lenke til kommentar
Strengt tatt trodde jeg det fremdeles var lovlig å laste ned film og musikk, men IKKE lov å dele ut. (Unntatt til nære venner/familie).

trodde jeg og.

er nesten sikker på at det er det jeg

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Men hvis du bruker DC++ osv. deler man jo :)

Det går an å dele mapper med materiale som er lov å dele ut. F.eks freeware, enkelte linuxdistroer, og egenprodusert materiale. Da deler du uten å være parasitt, og kan samtidig laste ned film og musikk.

Forøvrig så går kopibeskyttede tekster, bøker, foto, og lydbøker under de samme lovene som musikk og film. (NB. Programvare stiller i en annen kateogori så det er andre lover som gjelder der)

Ellers så vil jeg gjerne lese en god artikkel om den nye åndsverskloven om noen har en link. (Var det ikke den som ble nedstemt i stortinget? Eller var det bare deler av den?)

Lenke til kommentar
Ny musikk. Det vil si musikk som ikke er eldre enn 75 år?

Til en viss grad, men man kan dog ikke laste ned Bach av den grunn. En må nemlig ikke glemme at orkesteret som spilte inn musikken som oftest er av en langt nyere dato, og har òg sine rettigheter. Derfor er ikke fildeling av eldre musikk automatisk lovlig, selv om opphavsmannen forlengst har forlatt denne verden.

Lenke til kommentar
Ny musikk. Det vil si musikk som ikke er eldre enn 75 år?

Til en viss grad, men man kan dog ikke laste ned Bach av den grunn. En må nemlig ikke glemme at orkesteret som spilte inn musikken som oftest er av en langt nyere dato, og har òg sine rettigheter. Derfor er ikke fildeling av eldre musikk automatisk lovlig, selv om opphavsmannen forlengst har forlatt denne verden.

Opphavsretten gjelder hele artistens levetid + 80(?) år (Går i arv).

Lenke til kommentar

Men er at det er lov til å laste ned en film/musikk, ha den i 24 timer. Og at det ikke er lov til å dele den, eller brenne den...

Og at det er lov til å kopiere din egen musikk til MP3-spiller, trur dette var med musikk som ikke var "låst"... F***, kommer ikke på det ordet...

*Tenker hardt, veldig hardt* :wallbash::hmm:

Lenke til kommentar
Men er at det er lov til å laste ned en film/musikk, ha den i 24 timer. Og at det ikke er lov til å dele den, eller brenne den...

Og at det er lov til å kopiere din egen musikk til MP3-spiller, trur dette var med musikk som ikke var "låst"... F***, kommer ikke på det ordet...

*Tenker hardt, veldig hardt* :wallbash::hmm:

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til. Men det er ikke lov å laste ned film uten opphavsmannens tillatelse, uansett om du sletter den etter 24 timer eller ei.

Lenketips: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...=s%d8k&dep=kkd&

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at, man har lov til og laste ned, men ikke gjøre tilgjengelig for andre? så hvis man bruker torrents, så er det lov?

1. Det er ikke lov å laste ned, les loven.

2. Når du laster ned via BitTorrent så laster du samtidig opp, RTFM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...