Gå til innhold

Hjelp: Hvordan fjerne LILO?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Innstallerte SuSE 8.0 på en maskin med win 2k fra før. Etter innstalasjonen kom det opp en melding om at den gamle oppstarten kunne settes tilbake ved noe slikt som:

 

lilo -U /hda ????

 

Som den idioten jeg var skrev jeg det ikke ned, og LILO vil ikke boote windows. Er det noe som kan hjelpe meg? Hva er den eksakte komandoen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAME

lilo - install boot loader

 

SYNOPSIS

Main function:

 

/sbin/lilo - install boot loader

 

Auxiliary uses:

 

/sbin/lilo -q - query map

/sbin/lilo -R - set default command line for next reboot

/sbin/lilo -I - inquire path name of current kernel

/sbin/lilo -A - activate a partition / show active partition

/sbin/lilo -M [-z] - write a Master Boot Record on a device - or clear the device serial number

/sbin/lilo -T - tell more about specified topic

/sbin/lilo {-u|-U} - uninstall lilo

 

Må vel kanskje legge til:

 

-u [device-name]

Uninstall lilo by copying the saved boot sector back. The '-s' and '-C' switches may be used with this option.

The device-name is optional. A time-stamp is checked.

 

-U [device-name]

Idem, but do not check the time-stamp.

 

 

man lilo er din venn, forutsatt at du fortsatt klarer å boote linux da :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: Linuxguru på 2002-08-01 01:19 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 10:52, olemann skrev:

Takk.


Det hele funket med:


lilo -U /dev/hda


Så da ville Win 2k boote igjen.


Må windows og linux ligge på samme disk for at lilo skal funke? Jeg har win 2k på /hda1 og la inn linux på /hdb1. Kan dette ha gitt meg problemer?


Nei, det burde gå bra uansett hvilke drev du bruker.

Hvis du fremdeles har lyst til å boote Linux'n, kan du legge in SuSE disk 1. Der skal du ha mulighet til å boote "installed system" eller noe i den duren. Når Linux'n er oppe og går, kan du jo bruke YaST2 til å prøve og legge inn ny Lilo, eller kanskje du kan greie deg med en oppstartsdiskett.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 10:52, olemann skrev:


Må windows og linux ligge på samme disk for at lilo skal funke? Jeg har win 2k på /hda1 og la inn linux på /hdb1. Kan dette ha gitt meg problemer?


 

Nei, lilo støtter alle mulige konfigurasjoner mellom himmel og jord, så dette er ikke noe problem. Hva var problemet forresten? Du skrev vel ikke noe om det...

Lenke til kommentar

Problemet er at windows starter knirkefritt alene, men etter innstallasjon av SuSE 8.0 funker det ikke. Lilo funker greit, men når jeg velger windows (i Lilo) går det over til en svart skjerm med : "Loading windows" øverst. Ikke noe annet skjer og ikke noen taster reagerer.

 

Jeg tror jeg kanskje må "lure" windows med en oppstartsdiskett. Kan man legge Lilo på en oppstartsdiskett?

Lenke til kommentar

Hvis du gjør som jeg nevnte med SuSE cd nr.1. Boot opp igjen linux, logg inn som root, åpne et "shell" og skriv:

 

mount /dev/fd0 (nei nå må jeg legge meg snart :wink:)

 

lilo -b /dev/fd0 -c

 

(/sbin/lilo -M /dev/fd0. Sorry, denne er feil)

 

Sett inn en formatert diskett, og trykk enter.

Da skal du ha en oppstartsdiskett som du kan bruke til å boote Linux med. Årsaken til at du ikke får bootet win2k er sannsynlighvis den, at du har NTFS partisjon.

Regner også med at du bare er ute etter å eksperimentere litt med Linux til å begynne med :smile:

Det at lilo ikke liker Windowsen din, kan du jo fikse senere, når du har fått satt deg litt mer inn i Linux.

 

Lykke til :smile:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-08-02 00:57 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-08-02 01:14 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-08-02 01:20 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...