Gå til innhold

Hjelp med System.out.println()

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt å lære meg java-programmering, og er kommet til det tredje kapitlet i boken "Java som første programmeringsspråk". Helt frem til det tredje kapitlet har forfatterne brukt kommandoen System.out.println() for å skrive ut tekst til skjermen. Men i det tredje kapitlet dukket kommandoen System.out.print() opp (for meg helt uventet, og og uten forklaringer) der jeg skulle forventet førstnevnte kommando.

Er det noen forskjell på disse to kommandoene? Er sistnevnte feil? Er kommandoene ekvivalente? Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

println() skriver ut et linjeskift etter tekststrengen, print() gjør ikke det.

System.out.println("Dette er en liten test for å vise ");

System.out.println("forskjellen på print og println.");

Skriver ut:

Dette er en liten test for å vise 
forskjellen på print og println.

Mens

System.out.print("Dette er en liten test for å vise ");

System.out.print("forskjellen på print og println.");

Skriver ut:

Dette er en liten test for å vise forskjellen på print og println.

Comprende?

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar

Dette er en oppsumering/oversikt over informasjonen som følger lenger nede på siden. "Fields" i denne sammenhengen henviser til variabler i klassen. "Methods" er metodene. Klikk på metode-/variabelnavnet så havner du på forklaringen av metoden/variabelen.

En grei måte å forstå hva som foregår på er å huske at klassene som beskrives i APIen i utgangspunktet er akkurat som klasser du skriver selv: De har variabler og metoder som kan være statiske eller "vanlige" objektvariabler, og de kan ha ulik synlighet (public, protected eller private).

Hvis du synes dette høres HELT gresk ut bør du lese litt generelt om objektorientert programmering. Hvis du er familiær med grunnprinsippene for OO er Java API ganske grei å lese.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men hvorfor må alltid API være veldig lite nybegynner-vennlig?

Hvorfor kan ikke de lage API-sidene like fantastiske som PHP sin dokumentasjon? Gode eksempler til alle funksjonene, og mulighet for at folk kan kommentere, gjør det utrolig mye enklere å lære også for folk som ikke er så inne i programmering.

Lenke til kommentar

Fordi Sun aldri har vært "newbie-vennlige". De setter utrolig høy fokus på erfarne utviklere, og lar tredjepartsforfattere og andre ta seg av opplæringen.

Idiotisk? You tell me, skulle tro de hadde hatt mulighet til å ta se av begge brukergruppene...

Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv

en kan som regel søke på google for å finne det en trenger f.eks søk i google: java string. bare et lite tips.

virker på meg som om at folk heller spør her om alt mulig rart uten å søke litt på google først...

Endret av Sletet+adslkfjv
Lenke til kommentar
Fordi Sun aldri har vært "newbie-vennlige". De setter utrolig høy fokus på erfarne utviklere, og lar tredjepartsforfattere og andre ta seg av opplæringen.

Idiotisk? You tell me, skulle tro de hadde hatt mulighet til å ta se av begge brukergruppene...

Personlig synes jeg Sun sine Java Tutorials er rimelig bra. Nå er ikke jeg spessielt newbie lenger, men jeg nøt godt av Suns Tutorial i starten på studiet mitt.

Edit: Suns Java Tutorial finnes her: http://java.sun.com/docs/books/tutorial/

Endret av boemane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...