Gå til innhold

WaterChill CPU/VGA/Chip Power Kit KT12A- 12VX 12V

Anbefalte innlegg

Fikk dette settet i går og har nå montert det. Kunne dessverre ikke bruke Chipset blokka siden det ikke ble plass. Har et DFI Lanparty nForce3 250GB hovedkort. Kunne fått plass om jeg hadde filt litt på det ene Plexi-festet og fjernet RAM-kjøleribbene på mitt Gainward GeForce 6800GT. Men dette ville jeg ikke siden RAM brikkene på disse skjermkortene kjører utrolig varme.

Under testkjøring så fikk jeg full lekkasje fra CPU blokka. Viste seg at jeg ikke hadde stukket slangene dypt nok inn i blokka. Etter det var gjort og etter tørking av hovedkort/skjermkort så var alt potte tett. Heldigvis testkjørte jeg bare med strøm tilkoblet pumpa. Ellers kunne jeg risikert å ødelagt alt.

Ellers så er jeg under testkjøring av systemet nå og må si meg rimelig fornøyd med temperaturer og støy. Ligger på 50 Celsius på CPU nå og det på full last med Prime 95. Det er en 3400+ som jeg nå kjører på 2800MHz og rundt 1.7 Volt. Viftene ligger på 50% (Dual RAD med 2 vifter). GPU ligger nå på 43 Celsius Idle. Og tror aldri den kommer opp mot 50 Celius på full last. Før hadde jeg disse to bråkete Gainward viftene som giret voldsomt opp hver gang man startet et spill eller en film. Og tempen fløy skyhøyt opp uansett.

Rimelig kult at alt styres via software som Asetek leverer. Pumpa kobles til med 12 Volt Molex, samt at man bruker en intern USB kabel fra pumpe til hovedkort-USB tilkobling. Det er denne USB tilkoblingen som gjør at man kan styre det hele fra Windows. Man kan justere Vifter som er koblet til Pumpa og man kan justere hastighet på selve pumpen. Man har også mulighet til å koble til et sånt LCD panel som viser temps og diverse. Men det fulgte ikke med dette settet.

Alt i alt så må jeg si meg rimelig fornøyd til nå. Dette er iallefall et langt bedre sett enn TT Bigwater som jeg hadde før. Men dog skal det jo nevnes at dette er mye dyrere. Men når det kommer til vannkjøling så tror jeg det kan lønne seg å betale litt ekstra. Det deiligste av alt var å få bort de bråkete skjermkortviftene. Kommer dog til å bruke vifta i sidedekslet for å kjøle ned Rammen på skjermkortet. Kommer også til å ha en vifte som kjøler spenningsregulatorer rundt CPU (Da disse går veldig varme på høy V-Core (Høy PWM Temp). Og man må også ha en vifte som blåser over Harddiskene. Og en avtrekksvifte. Så viftene blir man nok ikke kvitt uansett. Men man får bort de mest bråkete viftene. Som CPU vifte og skjermkort vifte/vifter.

Alt i alt, anbefales på det sterkeste. Prisen er ikke så ille. Men tror dog at de fleste som har nForce3 og nForce4 kort vil få problemer med å få Chipset blokka til å passe. Iallefall de som har lange skjermkort og har kondensatorer helt ved siden av og rundt brikkesettet.

EDIT: Temperaturer falt voldsomt etter demontering av varmespreder på Athlon 64. Ligger på rundt 40 grader nå

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter og vurderer selv den pumpa som asetek har, har et par spørsmål til deg :

Er det lett å bytte nipler på selve pumpa? Tenker da på om de som er med står faststøpt eller om de kan skrues ut.

Har du fått lekt deg med rpm innstillingene i software senteret og hvordan er støynivået på pumpa ved de forskjellige innstillingene?

Kan du ta noen gode bilder av oppsettet?

Edit : Kanskje du skal lage deg egne vannkjølte brikker for kjøling av spenningsregulatorer og minnebrikker på skjermkortet?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Sitter og vurderer selv den pumpa som asetek har, har et par spørsmål til deg :

Er det lett å bytte nipler på selve pumpa? Tenker da på om de som er med står faststøpt eller om de kan skrues ut.

Har du fått lekt deg med rpm innstillingene i software senteret og hvordan er støynivået på pumpa ved de forskjellige innstillingene?

Kan du ta noen gode bilder av oppsettet?

Edit : Kanskje du skal lage deg egne vannkjølte brikker for kjøling av spenningsregulatorer og minnebrikker på skjermkortet?

Niplene ser ut til å kunne byttes ut ja. Og det ser rett og slett ut som de bare kan skrues ut.

Pumpa mi står på på bunnen av mitt Chieftec kabinett med de medfølgende sugekoppene som fulgte med. Og kabinettet mitt står oppå et bord. Så det vil naturlig nok skape litt vibrasjoner. Men må si at den er stillegående på 3000 rpm som jeg bruker nå. Når den stod på gulvet (Under testkjøring) oppå en matte så var den nesten helt lydløs. Den kan da justeres opp til over 3700 rpm. Og her bråker den ganske mye. Og den kan vel justeres ned til litt over 2800 rpm.

Dessverre så har jeg ikke noe annet enn et gammelt webcamera. Og det blir alt for dårlige bilder for at det skal være noen vits. Men om jeg får lånt meg et kamera så kan jeg ta bilde.

Nei, har ingen planer om å lage noe slike kjøleblokker selv. Når det gjelder skjermkort så går det jo ann å få kjøpt GPU blokker som kjøler både GPU, RAM og Spenningsregulatorer på skjermkortet.

EDIT: Fryktelig synd at plasseringen på alle nForce3 og nForce4 hovedkort skal være så fryktelig dårlig.

En annen ting som er veldig viktig med dette settet, som jeg påpekte tidligere, er at det er utrolig viktig at man stikker slangene langt nok inn. Og på CPU blokken var ikke dette så veldig lett å kjenne når man ikke hadde gjort det før. Men de skal altså ganske dypt. Men testkjører man først med strøm kun tilkoblet pumpa så er man iallefall sikker på å ikke ødelegge noe om lekkasje oppstår.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Høres veldig bra ut.

Når det gjelder vibrasjonen til pumpa de så har jeg et par tips du kan prøve :

Monter en Svamp under selve pumpa, jeg bruker de du får kjøpt på biltema til å vaske bilen med (rektangelformet) og har montert 1x På Eheim pumpa, lyden den lager er betraktelig liten nå i forhold til før.

Gummiplater kan også hjelpe til med å dempe støyen.

Lenke til kommentar
Høres veldig bra ut.

Når det gjelder vibrasjonen til pumpa de så har jeg et par tips du kan prøve :

Monter en Svamp under selve pumpa, jeg bruker de du får kjøpt på biltema til å vaske bilen med (rektangelformet) og har montert 1x På Eheim pumpa, lyden den lager er betraktelig liten nå i forhold til før.

Gummiplater kan også hjelpe til med å dempe støyen.

Hei, hei.

Har jobbet i hele natt med å demontere alt. Planen var å få det hele til å se bedre ut. Og ja, som du sier få pumpa lydløs. Borret 3 stk. 83mm hull oppå toweret mitt, skrudde Radiatoren fast fra undersiden. Monterte viftene oppå til å trekke frisk luft gjennom Radiatoren og inn i kabinettet. Tidligere sto den oppå med noen 5 1/4 til 3.5 braketter som avstandstykker. Så fælt ut. Nå ligger den altså helt plant oppå.

Gjorde nesten som du sa med pumpa. Fjernet sugekoppene og la en sånn "Foam" skumgummimatte i hele bunnen av kabinettet. Denne "Foamen" fulgte med i eska til Waterchill settet. Så jeg bare klippet den til. Greide også å få plass til min Swiftech kjøleribbe på brikkesettet.

Her er et dårlig webcambilde

post-224-1122318134_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når du ikke skal eller kan bruke en av kjøle blokkene, i ditt tilfelle chip kjøleren, må man da koble denne opp eller bare lar man være å koble på slangene og blokka?

Og har du prøvd og overklokke grafikkkortet? Noen temp tester der?

Lenke til kommentar
Når du ikke skal eller kan bruke en av kjøle blokkene, i ditt tilfelle chip kjøleren, må man da koble denne opp eller bare lar man være å koble på slangene og blokka?

Og har du prøvd og overklokke grafikkkortet? Noen temp tester der?

Man kutter bare ut hele blokka.

43 - 45 Ilde og noen og 50 last på skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...