Gå til innhold

Moderne switchbox og combo-mouse?

Anbefalte innlegg

På en av mine switchboxer som er en KVM Goodway KS-104 PS/2 switchbox har jeg en gammel Pentium 233 MHz som er dedikert til DOS (gøy å ha en maskin som kjører ekte DOS, ingen emulatorer er perfekte til alle spill og programmer :-) ).

Problemet er at denne maskinen bare støtter seriell mus. Jeg har en Logitech M-CAA43 PS/2 mus ("combo-mouse") som støtter både seriell og PS/2 ved at en PS/2->seriell adapter brukes (før trodde jeg alle PS/2 mus kunne brukes på seriell-porten hvis en har adapter, dette ser ut til å være feil), men når signalene går gjennom switchboxen blir det gjort et eller annet med dem som gjør at musen rett og slett ikke fungerer på DOS-maskinen. Hvis musen kobles direkte til DOS-maskinen (med adapter) fungerer den, og hvis den kobles via en gammel type mekanisk/analog switchbox fungerer den også på denne maskinen.

Musen fungerer på alle de andre maskinene som står på den (som støtter PS/2). Når jeg switcher til en annen maskin enn DOS-maskinen begynner PC-speakeren å pipe i konstante raske intervaller, dette stopper med én gang jeg bytter tilbake, jeg merket også at lyden endrer seg idet switchboxen utfører selve byttingen (som tar litt over et sekund). Denne pipingen forekommer bare når musen er koblet i DOS-maskinen (det går altså greit med bare keyboard og monitor).

Jeg tviler egentlig på at det finnes noen enkel løsning på dette som ikke involverer å bruke to fysiske mus, men hvis noen har noen gode ideer vil jeg gjerne høre. Ellers lurer jeg også på hva det er switchboxen egentlig gjør - jeg antar at den leser signalene som kommer inn og så genererer sine egne, men ignorerer seriell-protokollen fullstendig da den er annerledes enn PS/2?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...