Gå til innhold

RedHat Linux

Anbefalte innlegg

Ok, jeg sitter her (småfornøyd) med RedHat 7.3, oppstartsdiskett, en ext2(?) partisjon laget med Partition Magic. RedHat CD-Autorun nekter å fungere når jeg starter maskina, følgende beskjed får jeg:

Booting from ATAPI CD-ROM:

2,88 MB FLOPPY

Men det er jo en cd-rom?? Kommer aldri noe etter den beskjeden. Men kan jeg bruke oppstartsdiskett, og starte med cd-rom for å installere? Hva er kommandoen i tilfelle da? Hvilken fil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom du får meldingen "Booting from ATAPI CD-ROM:" regner jeg med du har satt CDROM som første boot device?

Hvis CDen ikke booter, er sannsynligvis isoet brent ut feil. Hvis det er en original-CD så må kanskje CD-ROMen du booter fra stå som master på ide1. Vet dette er tilfellet på endel gamle og sære HK. Men funker det med windows plater så funker det med linux plater.

Har du oppstartsdiskett er det bare å bruke den. Sett HK til å boote fra A først, og sett i disketten. Resten er rimelig selvforklarende. Lykke til!

Lenke til kommentar

Du kan ikke starte setup fra Windows...

Hadde CDen virket ville du automatisk kommet inn i installasjonsprogrammet.

Det at det står 2,88 MB floppy er riktig. Booting fra CD er et hack som virker slik at man har et image på 2,88 MB i starten av discen som maskinen lures til å tro er en bookdisk.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo for så vidt at jeg ikke kan starte setup fra windows :smile:

Det jeg lurer på er kommandoen for å sette igang setup fra dos (oppstartsdiskett, f.eks: e:install.exe) men noe sånt finner jeg rett og slett ikke så jeg lurer på hvordan jeg kommer i gang med installasjonen.

Autorun-funksjonen virker i alle falle fall ikke i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Grunnen kan rett og slett være at bios'en din ikke takler å boote fra 2.88 MB images.

Jeg har blant annet problemer med dette på laptop'en min, og må boote fra floppyer når jeg skal installere debian .. *shiish*

men, det er bra å høre at du har kommet i gang i alle fall.

Lenke til kommentar

Ja det var fint å komme i gang...

Men skal ikke akkurat skryte på meg at jeg skjønner noe av dette. Prøvde f.eks. å få tak i KDE 3.0.2 (syntes ikke KDE 2.x var noe spesielt å se på :smile: ) men det gikk visstnok ikke så bra. Laster heller ned Mandrake 9.0 Beta da...

Lenke til kommentar

Booting from ATAPI CD-ROM:

2,88 MB FLOPPY

Grunnen til at du får den meldingen, er at måten

å bootcd'en virker på er gjennom bios kall fungere

som en floppy stasjon. Mao. på denne cd'en ligger

det antagligvis et 2,88 MB floppy image, som

det blir pekt til fra iso head'eren...

Hvis du vil finne ut mere om denne standaren kan du

søke på nett etter El Torito, som jeg tror den heter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...