misvisning Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men here goes... Hovedspørsmålet er: Har hovedkortet noe betydning på varmen CPU'en genererer? En venninne kjøpte en PC fra PsData for et par år siden, og vi satt den sammen selv. Husker ikke nøyaktig hvilket hovedkort det var, men det var av type MSI og noe sånt som K7N2-ognoe (kan finne det ut nøyaktig senere). Det har ihvertfall LAN-port, USB2.0, integrert skjermkort (GF4 MX440), Socket A. Prosessoren er av type AMD Athlon Thoroughbred 2100+ med Igloo Silent Breeze kjøler (samme som jeg kjøpte på samme tid, både prosessor og kjøler). Etter å ha installert Windows XP og holdt på litt så restartet PC'en av seg selv. Vi skrudde av "automatisk restart" og den skyldte så på nv4_disp.dll (blue screen of death). Etter litt research fant vi ut at flere hadde samme problem (Infinite Loop-greie). Nyere drivere hjalp ikke, men det "løste" seg ved å skru ned på "hardware acceleration", men da kan man ikke se på DVD-filmer eller noe. Hun prøvde ny strømforsyning uten at det hjalp, og så fikk hun mitt gamle skjermkort (samme type, GF4 MX440, men et ekte kort) - og da dukket ikke den feilen opp mer. MEN - CPU'en er svært varm, og det hender fortsatt at den restarter/skrur av seg selv etter endel bruk (trolig pga varme). Hun har samme CPU og kjøler som meg, men jeg har et annet hovedkort. Min idle-temperatur er bortimot 55 grader, men hennes er nærmere 70 grader (det stiger raskt dit, selv når temperaturen rundt kun er 40)! Vi tenkte at kanskje kjølepastaen som satt fast på kjøleren ikke er av det beste slaget, så vi forsøkte med Arctic Silver 5, uten at det hjalp nevneverdig. Kjøleren skal takle raskere prosessorer enn den hun har, og det går jo fint hos meg. Så - kan hovedkortet hennes ha noe å si på temperaturen i CPU'en? Hva annet kan man gjøre? Ny kjøler er naturligvis en mulig løsning, men temp'en er såpass høy at det virker som om noe er galt, eller hva? Hvis hovedkortet støtter Sempron (må jeg finne ut av) går det an å kjøpe ny prosessor boxed (koster bare noen hundrelapper) med innebygd vifte (den bør jo være god nok for prosessoren) - hvis Sempron er kjøligere enn Thoroughbred? Hva med Barton? Å bytte hele hovedkortet er en kjip og dyr løsning. Anyone? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Sjekke hvor høy spenning CPU får, og prøve å skru den ned? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Du kan sjekke i BIOSen på hvilken temperatur PCen slår seg av. Er kjøleren merkbar varm når du tar på den? Funker den bra og er alt støv fjernet? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Har du kabinettvifte® ? Hva med artic silverpaste mellom CPU og kjøler ? Lenke til kommentar
misvisning Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Takk for raske svar/spørsmål. Jeg er ikke hos henne nå, men skal få sjekket spenning etc innen et par dager. Hun har ikke kabinettvifte, men CPU'en blir svært varm før omgivelsene rekker å bli varme, så problemet ligger ikke der. Det er nå Arctic Silver 5 mellom CPU og kjøler. Renset først med isopropanol ("våtservietter" fra bensinstasjon, de er egentlig til å rense vinduet på bilen før man setter på AutoPASS-brikke), tørket av med en lofri serviett (fra samme AutoPass-pakke). Smurte på et tynt lag med goop og smurte det vakkert utover med kredittkort. Men under kjøleren så jeg det var to små avlange "puter" på hver side, de var ikke høye, og de var klistret svært godt fast i kjøleren så de skal nok være der(?). Jeg tenkte de kanskje lager litt avstand, selv om den er minimal, men turde ikke skrape dem av... Kjøleren sitter forøvrig godt på CPU'en. Tenkte å sjekke om min kjøler også har disse "putene", men klarte ikke få av kjøleren min, for noen kondensatorer (eller så) sitter så tett opptil CPU'en på hovedkortet, så jeg kommer ikke ordentlig til hehe Lenke til kommentar
misvisning Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Skal til henne snart, men noen spørsmål: - Kan hovedkortet ha noe betydning på varmen CPU'en genererer? - Genererer Sempron eller Barton mindre varme enn Thoroughbred? - Skal underlaget på cpu-kjøleren være helt helt flat (og metallisk over det hele)? Dvs, er det ok å skrape av de to flate "putene" som er limt på fra produsentens side? - Hvor lav spenning går det å gi CPU'en? Hva skjer om den blir for lav? Lenke til kommentar
misvisning Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Vcore var på ca 1.6V (samme som min). Etter boot og litt bruk (ikke noe heavy) var temp'en på overkant av 70 grader. Forsøkte å senke Vcore til 1.575 i BIOS, men den rapporterte likevel at den var på rundt 1.6 og det gjorde ingenting for temepraturen. Kjente på kjøleren etterpå, og den var veldig veldig varm! Normalt? Tok så av kjøleren, fjernet litt støv fra den (var ikke spesielt mye), skrapet vekk de to putene av skumgummi som var limt fast under, ny arctic silver og på'n igjen, og det hjalp! Temp'en stabiliserte seg på ca 62 grader ved avspilling av DVD, men gikk opp til 69 ved tunge regneoperasjoner. Deretter gikk den ned til 66 og holdt seg rundt der ved vanlig bruk i timene etter. Systemtemperaturen var under 50 grader. SÅ - har fått senket temperaturen endel grader så den trolig ikke vil restarte av seg selv, men den er fremdeles (for) høy. Og det er rart da vi har lik prosessor og kjøler. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 En kabinettvifte eller to vil nok hjelpe,dessuten er det ikke sikkert hun har høyere temp enn du selv om tempraturmålern viser dette. Disse målerne er lite å rette seg etter da jeg selv har reg temp forskjeller på mellom 20 og 30 grader på disse. Ta på kjølern og kjenn om den føles varm,gjør den ikke det så gå i bios og sett opp grensen på demp for nårtid den skal slå seg av . Lenke til kommentar
tbend Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 En kabinettvifte eller to vil nok hjelpe,dessuten er det ikke sikkert hun har høyere temp enn du selv om tempraturmålern viser dette. Disse målerne er lite å rette seg etter da jeg selv har reg temp forskjeller på mellom 20 og 30 grader på disse.Ta på kjølern og kjenn om den føles varm,gjør den ikke det så gå i bios og sett opp grensen på demp for nårtid den skal slå seg av . Nå kjøleren er kald er det kanskje et tegn på at den ikke sitter skikkelig på! Lenke til kommentar
misvisning Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Ok, men den er veldig varm! Lenke til kommentar
misvisning Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Kan legge til at hovedkortet er av type MSI K7N2G nForce2. Prosessoren synes å være Thoroughbred A, dvs den varme varianten? Jeg tror jeg selv har type B (men får ikke sjekket nå), så det kan være en forklaring. Rart, for vi kjøpte begge to fra PSdata. AXDA2100DUT3C 9189774280280 AIRGA0226DPBW 1999 AMD Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Vel da vil jeg annbefale å montere et par vifter i kabinettet,en foran som drar inn luft og en bak som drar ut luft om dette er mulig . Lenke til kommentar
misvisning Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Vil kabinettvifter senke CPU-temperaturen i særlig grad når systemtemperaturen er langt under CPU-temp'en? Eller tror du en bedre CPU-kjøler er en bedre investering? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Tja om de er veldig stor forskjell på systemp og cpu temp så vil nok en ny kjøler hjelpe,men uansett ville jeg satt inn kab vifte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå