Gå til innhold

Mythbusting @ HW.no - Bli med og test!

Anbefalte innlegg

Nå giddet ikke jeg å lese 7 sider med poster, kom til side 3, der noen snakket om ødelagte CDer og spillere. Jeg har klart det.

Steg 1: Ta et skrujern etter PC mekking og kast det over skuldra. Pass på så det treffer den lånte Win 98 CDen.

Steg 2: Hvis du traff med spissen, er det nå hakk i plata.

Steg 3: Prøv å installer en nettverksdriver fra CDen. Er du heldig installerer den seg faktisk.

Steg 4: Lytt til lyden av en aksellererende CDrom og et høyt smell. Cden er nå pulver. CDromen en søppel:

Myth: Plausible

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel det er jo vakum i lyspæra, vakum får som skjent ting til å tåle mer varme, eller hvordan man skal si det. (i vakum koker vann saktere, for å si det sånn) og glødetråden vil tåle betydlig mindre elktroner før den tar kvelden uten vakumet rundt seg. Tror nok den lyser kraftig så poff.

Lenke til kommentar
Myte... Kan man lyse en lyspere når glasset rundt er knust???

Håper denne testes, og tas opp på film...(*HINTING*)

Det er jo et litt upresist spørsmål, hva slags lyspære er det snakk om?

AtW

helt vanlige 60-40 watts... og lyser det bedre?

Tenkte mer på om det var halogen, sparepære eller vanlig glødelampe.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Myte... Kan man lyse en lyspere når glasset rundt er knust???

Håper denne testes, og tas opp på film...(*HINTING*)

Det er jo et litt upresist spørsmål, hva slags lyspære er det snakk om?

AtW

helt vanlige 60-40 watts... og lyser det bedre?

Tenkte mer på om det var halogen, sparepære eller vanlig glødelampe.

AtW

Helt vanlige som brukes i lamper i heimen...

Lenke til kommentar
vel det er jo vakum i lyspæra, vakum får som skjent ting til å tåle mer varme, eller hvordan man skal si det. (i vakum koker vann saktere, for å si det sånn) og glødetråden vil tåle betydlig mindre elktroner før den tar kvelden uten vakumet rundt seg. Tror nok den lyser kraftig så poff.

Er det ikke edelgass i vanlige lyspærer også? Trodde ikke de brukte vakum i disse dager, regner med glødtråden vil ta fyr om du gjør det i friluft, er det ikke det edelgassen skal hindre?

AtW

Lenke til kommentar

Jepp, pæra vil fungere uten glass ... i brøkdelen av et sekund før glødetråden brenner opp. Det vil se ut som et blitz-glimt hvis du prøver det.

Det er edelgass i glødetrådspærer, muligens ... Edit: Argon. Edelgassen er der for å lage mottrykk mot atmosfære-trykket så ikke pæra skal implodere så lett. Glasset og sokkelen i pæra er forresten ikke 100% gasstett så det lekker jevnlig ørsmå mengder med oksygen gjennom glasset og sokkelen. Lekkasjen er større ved høye temperaturer (når pæra er på). Dette får glødetråden til å sakte men sikkert oksydere for til slutt å brenne helt bort.

Lenke til kommentar
Jepp, pæra vil fungere uten glass ... i brøkdelen av et sekund før glødetråden brenner opp. Det vil se ut som et blitz-glimt hvis du prøver det.

Det er edelgass i glødetrådspærer, muligens ... Edit: Argon. Edelgassen er der for å lage mottrykk mot atmosfære-trykket så ikke pæra skal implodere så lett. Glasset og sokkelen i pæra er forresten ikke 100% gasstett så det lekker jevnlig ørsmå mengder med oksygen gjennom glasset og sokkelen. Lekkasjen er større ved høye temperaturer (når pæra er på). Dette får glødetråden til å sakte men sikkert oksydere for til slutt å brenne helt bort.

hva skjer hvis de lager den helt tett?

Lenke til kommentar

Ingenting er 100% tett. Det går ikke an. Men det går sikkert an å lage den tettere. F.eks ved å øke tykkelsen på glasset. Men det kan kanskje føre til større termiske spenninger i glasset slik at glasset sprekker. Eller noe annet. Jeg har i hvertfall hørt at glødetråden brenner opp etter en stund på grunn av diffusjon av oksygen inn i pæra.

Bare for å illustrere det med noe annet: Selv tykke gassbeholdere av stål lekker hydrogengass. Dette er et enormt problem når det kommer til fremtidig hydrogendrift av biler. Grunnen er at hydrogen er så små atomer at de sniker seg ut i hulrommene mellom jernatomene. Det samme skjer vel med argon og glass, men i mindre grad siden argonatomet er større og glass har en annen atomrstruktur enn stål. Men nå begynner det vel strengt tatt å bli litt OT. ;)

Lenke til kommentar

Filmtriks folkens - _filmtriks_ ;)

Men la oss knuse myten ved å teste det ut. Knus glasset på en pære forsiktig, f.eks i ei skrustikke. Ta ut stikkontakten på ei lampe (NB. Ikke bare slå av bryteren for det er ofte bare enpolte brytere så man kan få strøm i seg fra en fase til jord). Så skrur du pæra forsiktig i, tar på deg vernebriller, kobler til stikkontakten og slår på bryteren. Prøv å ta tida eller film med videokamera. Jeg tipper det tar ca 1/10 sekund = 2-3 frames på en video før glødetråden er brent opp.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Okey, har testet lyspære-myten :woot:

Det vanskligste var å knuse pæren uten å ødelegge glødetråden, men etter to pærer gikk det. Skrudde pæren i en bordlampe, selvfølgelig uten stikkkontakten i, og koblet den til.

Jeg skrudde på bryteren, og til min store forbauselse forsvant den ikke i ett stort blaff, men glødet i litt under ett halvt sekund før den røk!

Konklusjon: En lyspære lyser ikke i lengre tid hvis glasset er knust. Myth busted!

Film: http://psykolefse.jorgis.com/fly/050804_165623.3gp

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar
Okey, har testet lyspære-myten :woot:

Det vanskligste var å knuse pæren uten å ødelegge glødetråden, men etter to pærer gikk det. Skrudde pæren i en bordlampe, selvfølgelig uten stikkkontakten i, og koblet den til.

Jeg skrudde på bryteren, og til min store forbauselse forsvant den ikke i ett stort blaff, men glødet i litt under ett halvt sekund før den røk!

Konklusjon: En lyspære lyser ikke i lengre tid hvis glasset er knust. Myth busted!

Film: http://psykolefse.jorgis.com/fly/050804_165623.3gp

Du kan ikke få konvertert den 3gp-fila til et litt mer vanlig format?

AtW

Lenke til kommentar

Super myteknusing der der! :thumbup:

Håper trådstarter legger det inn i oversikten i første innlegg.

Edit: Jeg får ikke spilt av fila jeg heller. Jeg aner ikke hvilket format .3gp er en gang. Håper det kommer en ny fil så jeg får se.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...